P Pin skrev:
Köpare undervärderar generellt tid och pengar för att renovera. Detta medför att de är villiga att betala mycket för renoveringsobjekt som blir väldigt dyra när de är färdigrenoverade. På samma sätt värderar köpare ner det som redan är renoverat, hur svårt kan det vara liksom det fixar man snabbt själv.

Generellt alltså bättre att köpa hus i bra skick med små renoveringsbehov. Möjligen kan objekt som ser riktigt risiga ut avskräcka spekulanterna.
Det finns en aspekt till. Många hus är USELT renoverade. Några få är riktigt bra renoverade. Många ser inte alls skillnaden. Risken med ett uselt renoverat hus är att grundjobbet är dåligt gjort, att det bara är en instagram-yta. Jag vet folk som lagt mkt pengar på att renovera badrum, kök osv utan att först byta rör osv - när de är rätt gamla. Likaså material och hur det är utfört. Att tex laminatgolv och IKEA kök värderas lika högt som massiva golv och kvalitetskök. Jag tror lite det är samma sak som med renoveringsobjekten, att folk tänker "det kan vi byta", men ska man byta allt så kostar det snabbt en miljon.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det finns en aspekt till. Många hus är USELT renoverade. Några få är riktigt bra renoverade. Många ser inte alls skillnaden. Risken med ett uselt renoverat hus är att grundjobbet är dåligt gjort, att det bara är en instagram-yta. Jag vet folk som lagt mkt pengar på att renovera badrum, kök osv utan att först byta rör osv - när de är rätt gamla. Likaså material och hur det är utfört. Att tex laminatgolv och IKEA kök värderas lika högt som massiva golv och kvalitetskök. Jag tror lite det är samma sak som med renoveringsobjekten, att folk tänker "det kan vi byta", men ska man byta allt så kostar det snabbt en miljon.
Det bästa är om någon bott i huset länge och kontinuerligt renoverat. Inte dom du beskrev i inlägg ovanför köper, river väggar, målar vitt och sminkar över alla problem. Men naturligtvis inte lätt att veta vad som finns under den fina ytan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag tror det är så att de som är vana vid ett DINKy liv in innerstaden med höga löner har svårt att anpassa sig till ett svenssonliv med matlåda och cykel, SL-kort och en rostig Opel och semester till skara sommarland.

Precis som jag tror du varit inne på, flyttar man till landsbygden och båda två får löner på 35.000 mot att det är 50-60.000 i Stockholm, så måste man även leva snålare på andra plan. Jag tror det är egenföretagare eller typ läkare i mindre städer som kan leva riktigt bra då de kan bo i fina hus som fortfarande är billiga(re) och ändå ha Stockholmsliknande löner.

Säg att du lånar 4.5MSEK, så blir det efter ränteavdraget knappt 10.000 i månaden. Detta givet att man har en rejäl insats. Sen tillkommer förstås drift, el, värme, sophämtning mm - men det kostar ju pengar även på landsbygden. Så om huset i Sthlm kostar 4.5M mer än det på landsbygden så motsvarar det 10.000 i månaden. Om månadslönerna för två pers. inkl skatteeffeker är mer än 5.000 per person högre i stockholmsområdet så är det med andra ord en vinstaffär att bo här... Om man måste amortera på sitt bostadsköp så är ju det faktiskt ett slags sparande - visst är det en utgift man måste ha utrymme för med det är inte en kostnad.
Exakt så är det. Vi har bara 10-11k i räntekostnader efter avdrag. Även om vi köpte obelånat i Örkeljunga så är det allt vi sparar. Sen högre kommunalskatt käkar upp upp en del. Personligen skulle jag nog förlora 20-30k netto i månaden på en sån flytt.
 
P Pin skrev:
Hurdana objekt, sådana som avskräcker eller sådana som inte behöver större renovering?

Misstänker du menar avskräckande. Jag postade detta i en annan tråd nyligen. Av budgivningen att döma finns det några som inte avskräcks ändå…

[länk]
Jag menar, hus som är i skapligt skick och inte behöver stor renovering, men att man ändå har rabatt för vad det kostar.

Den du länkade antar jag är ett "riv och bygg ditt drömboende". Den verkar ha sjöutsikt? Det är väl värt ett försök par miljoner? ;)
 
J JohanLun skrev:
Det finns en aspekt till. Många hus är USELT renoverade. Några få är riktigt bra renoverade. Många ser inte alls skillnaden. Risken med ett uselt renoverat hus är att grundjobbet är dåligt gjort, att det bara är en instagram-yta. Jag vet folk som lagt mkt pengar på att renovera badrum, kök osv utan att först byta rör osv - när de är rätt gamla. Likaså material och hur det är utfört. Att tex laminatgolv och IKEA kök värderas lika högt som massiva golv och kvalitetskök. Jag tror lite det är samma sak som med renoveringsobjekten, att folk tänker "det kan vi byta", men ska man byta allt så kostar det snabbt en miljon.
Bästa för min del vore nog att hitta något där allt kan återanvändas. Golv som kan slipas och oljas, redigt kök som kan målas om på sin höjd.

Men ja, alla hus jag kikat på nyligen, har denna tråd fått mig förstå att det kommer kosta 1-1.5 miljoner i renovering med min typ av stil när jag renoverar.

Och då är det egentligen mer attraktivt att köpa något i bra skick. Jag kan tycka att rabatten borde vara vad det kostar att hyra in folk, men mellanskillnaden är lägre.

Jag börjat fundera på om jag inte ska satsa stenhårt på karriär istället och höja min lön permanent och få bättre lånemöjligheter.
 
B Byggahusfan skrev:
Bästa för min del vore nog att hitta något där allt kan återanvändas. Golv som kan slipas och oljas, redigt kök som kan målas om på sin höjd.

Men ja, alla hus jag kikat på nyligen, har denna tråd fått mig förstå att det kommer kosta 1-1.5 miljoner i renovering med min typ av stil när jag renoverar.

Och då är det egentligen mer attraktivt att köpa något i bra skick. Jag kan tycka att rabatten borde vara vad det kostar att hyra in folk, men mellanskillnaden är lägre.

Jag börjat fundera på om jag inte ska satsa stenhårt på karriär istället och höja min lön permanent och få bättre lånemöjligheter.
Nja, det är nog fullt naturligt att ”mellanskillnaden” är mindre. När man köper ett slitet hus med renoveringsbehov behöver man ju i normalfallet inte göra allt på en gång. Man köper ett hus där man kan bo, men som kommer att kosta mer per månad eller år, när man fixar badrum år 1, tak år 4, fasad år 7, o.s.v.

Man får alltså lägre inköpspris men högre löpande boendekostnad. Men att förvänta sig att priset skulle rabatteras ner i nivå med den totala kostnaden för renoveringar under X antal år är lite mycket begärt.

Det är som allt man inte kan betala på ett bräde, må det vara billeasing, husköp med bolån, eller i det här fallet husköp med renoveringsbehov (nödvändiga kostnader längre fram i tiden). Det blir alltid dyrare än om man betalar allt på en gång.
 
Redigerat:
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, det är nog fullt naturligt att ”mellanskillnaden” är mindre. När man köper ett slitet hus med renoveringsbehov behöver man ju i normalfallet inte göra allt på en gång. Man köper ett hus där man kan bo, men som kommer att kosta mer per månad eller år, när man fixar badrum år 1, tak år 4, fasad år 7, o.s.v.

Man får alltså lägre inköpspris men högre löpande boendekostnad. Men att förvänta sig att priset skulle rabatteras ner i nivå med den totala kostnaden för renoveringar under X antal år är lite mycket begärt.

Det är som allt man inte kan betala på ett bräde, må det vara billeasing, husköp med bolån, eller i det här fallet husköp med renoveringsbehov (nödvändiga kostnader längre fram i tiden). Det blir alltid dyrare än om man betalar allt på en gång.
Du har ju förmodligen rätt. Jag undrar då hur jag ska räkna för att få fram vad rabatten borde vara?

Eller är det bara en icke perfekt marknad med lokala likheter?
 
B Byggahusfan skrev:
Jag menar, hus som är i skapligt skick och inte behöver stor renovering, men att man ändå har rabatt för vad det kostar.

Den du länkade antar jag är ett "riv och bygg ditt drömboende". Den verkar ha sjöutsikt? Det är väl värt ett försök par miljoner? ;)
Det är arrenderad tomt och K-märkt hus.
 
  • Gilla
Byggahusfan
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Den du länkade antar jag är ett "riv och bygg ditt drömboende". Den verkar ha sjöutsikt? Det är väl värt ett försök par miljoner? ;)
Sekelskifte på bästa adress... Även om det är ett gigantiskt jobb så är det ju ett unikt hus värt att renovera. Jag hoppas de varken tänker eller får riva - iallafall krav på att det byggs upp exakt i samma utseende...

Dock på arrendetomt... Om vi menar samma objekt i bromma?

Kilrain Kilrain skrev:
Nja, det är nog fullt naturligt att ”mellanskillnaden” är mindre. När man köper ett slitet hus med renoveringsbehov behöver man ju i normalfallet inte göra allt på en gång. Man köper ett hus där man kan bo, men som kommer att kosta mer per månad eller år, när man fixar badrum år 1, tak år 4, fasad år 7, o.s.v.
Jag tror även det är att många vill välja hur de renoverar själva. Dvs att få de köksskåp och det kakel man vill har ett stort värde. Och att man vet att allt är nytt. Köper man något som är halvbra gjort för 10 år sen så är det inte nytt.

Men. Med de material och timpriser som gäller nu håller jag med. Vi hamnar (trots ROT och RUT som väl egentligen bara höjde timpriset motsvarande rabatten) i ett samhälle där det inte lönar sig att hålla efter, sköta och renovera saker... om man inte kan göra det med eget arbete...
 
B Byggahusfan skrev:
Du har ju förmodligen rätt. Jag undrar då hur jag ska räkna för att få fram vad rabatten borde vara?

Eller är det bara en icke perfekt marknad med lokala likheter?
Tyvärr tror jag inte detta är en sådan marknad som man säger är "perfekt" där priset blir marknadspris. För många husförsäljningar har mer karaktären att den som "vann" budgivningen var störste idioten som var villig att lägga högsta överpriset.

Kanske funkar detta sätt att se på saken när det på samma gång säljs många väldigt lika objekt, nybygge eller kvarter med väldigt många små lägenheter... Men då är ju medelpriset som fungerat som referens ändå satt av andra objekt...
 
B Byggahusfan skrev:
Du har ju förmodligen rätt. Jag undrar då hur jag ska räkna för att få fram vad rabatten borde vara?

Eller är det bara en icke perfekt marknad med lokala likheter?
J JohanLun skrev:
Tyvärr tror jag inte detta är en sådan marknad som man säger är "perfekt" där priset blir marknadspris. För många husförsäljningar har mer karaktären att den som "vann" budgivningen var störste idioten som var villig att lägga högsta överpriset.

Kanske funkar detta sätt att se på saken när det på samma gång säljs många väldigt lika objekt, nybygge eller kvarter med väldigt många små lägenheter... Men då är ju medelpriset som fungerat som referens ändå satt av andra objekt...
Håller med JL, det finns liksom inget rationellt svar, eftersom vi alla i slutändan drivs av känslor, som dessutom drar åt olika håll. Det bästa (och värsta) svaret är väl att det visar sig vid budgivningen vad rabatten ”borde vara”.

För vissa gör våra känslor att det är superviktigt att bo på rätt ställe, för vissa gäller det att se framgångsrik ut, för vissa gäller det att ha ekonomisk trygghet, för vissa gäller det vad som är bäst för barnen, o.s.v., o.s.v. Och sen är det även ofta en salig blandning av olika känslor som konkurrerar med varandra inom samma person. Och i slutändan är den med starkast känslor som ”vinner” huset.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
B Byggahusfan skrev:
Det är fler som jag känner som flyttat dit, men jag tycker kommunikationerna just för täby verkar vara sämst av alla ställen för stockholm.

Jag blir gärna motbevisad, för det verkar vara ett ställe som majoriteten trivs på!
Kanske är det en bra kompromiss?
Jag trodde också pendlingen skulle bli sämre men allt som allt fick jag fick två minuter längre till jobbet (i stan) än när vi bodde i södra delen av Sollentuna. (Nu har vi dock 7 min ner till stationen istället för 10 så det hela går på ett ut för mig) Sambon jobbar i Solna så det är ju klart längre från jobbet för honom.

Vissa delar av Täby känns mer off tycker vi också och krångel med bussar och annat men kan vara värt att lägga på radarn och kolla på objekt nära Roslagsbanan. Finns mycket fint. Ett plus är ju också att det är mindre bullrigt än de spåren pendeln går på
 
A
B Byggahusfan skrev:
Bästa för min del vore nog att hitta något där allt kan återanvändas. Golv som kan slipas och oljas, redigt kök som kan målas om på sin höjd.

Men ja, alla hus jag kikat på nyligen, har denna tråd fått mig förstå att det kommer kosta 1-1.5 miljoner i renovering med min typ av stil när jag renoverar.

Och då är det egentligen mer attraktivt att köpa något i bra skick. Jag kan tycka att rabatten borde vara vad det kostar att hyra in folk, men mellanskillnaden är lägre.

Jag börjat fundera på om jag inte ska satsa stenhårt på karriär istället och höja min lön permanent och få bättre lånemöjligheter.
Huvudet på spiken. Diffen mellan renoverat och icke-renoverat i pris motsvarar inte vad det kostar att hyra in folk och renovera upp.

Tror det beror på att väldigt många tar genvägar. Man skäms inte för att ta in svart arbetskraft. Du kan tex ta in polacker som målar om huset svart för kanske 30k ink allt. Medan alla vita målarfirmor i Sthlm tar 100k efter rot.

Dessutom är det många som har hantverkare i släkten eller pensionerade föräldrar som är duktiga och hjälper till att renovera medan de är på jobbet.

Alternativet är att sätta dig i ett mindre attraktivt område. Radhus i tex Huddinge kostar inte många kronor jämfört med tex Sollentuna.

Sen är det förvånansvärt många som är helt fine med att standarden är låg. Jag ser folk som säljer nu som köpte för 7-8 år sen och de har knappt målat en vägg trots att huset var i behov redan när de köpte.

Folk köper hellre med låg standard i tex Sollentuna än toppstandard i tex Huddinge.

(Vill inte basha Huddinge, men det är en ”billig” kommun i Sthlm utan att på något sätt vara Rinkeby)
 
A
J JohanLun skrev:
Sekelskifte på bästa adress... Även om det är ett gigantiskt jobb så är det ju ett unikt hus värt att renovera. Jag hoppas de varken tänker eller får riva - iallafall krav på att det byggs upp exakt i samma utseende...

Dock på arrendetomt... Om vi menar samma objekt i bromma?


Jag tror även det är att många vill välja hur de renoverar själva. Dvs att få de köksskåp och det kakel man vill har ett stort värde. Och att man vet att allt är nytt. Köper man något som är halvbra gjort för 10 år sen så är det inte nytt.

Men. Med de material och timpriser som gäller nu håller jag med. Vi hamnar (trots ROT och RUT som väl egentligen bara höjde timpriset motsvarande rabatten) i ett samhälle där det inte lönar sig att hålla efter, sköta och renovera saker... om man inte kan göra det med eget arbete...
Det här huset i Bromma är ett extremt unikt objekt och på intet sätt jämförbart med något annat eller representativt för marknaden. Ignorera det
 
A
S Sofia33 skrev:
Jag trodde också pendlingen skulle bli sämre men allt som allt fick jag fick två minuter längre till jobbet (i stan) än när vi bodde i södra delen av Sollentuna. (Nu har vi dock 7 min ner till stationen istället för 10 så det hela går på ett ut för mig) Sambon jobbar i Solna så det är ju klart längre från jobbet för honom.

Vissa delar av Täby känns mer off tycker vi också och krångel med bussar och annat men kan vara värt att lägga på radarn och kolla på objekt nära Roslagsbanan. Finns mycket fint. Ett plus är ju också att det är mindre bullrigt än de spåren pendeln går på
Den stora fördelen med Täby kontra Sollentuna är att man slipper Sollentunas stökområden runt kvisten. Rotebro C, Malmvägen etc är inget man vill släppa barnen i närheten av. Sådant finns inte i Täby.

Jobbar du nära Tekniska eller i Danderyd så har du bra pending med Roslagsbanan. Men annars är det meck pga brist på tbana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.