Har byggt in en ikeagarderob. Reglat runt om och satt osb och gips. Sedan återställningstapet. Som rubriken lyder: Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips? Man ser var reglarna sitter. De liksom lyser igenom väggen.

Kanske inte är lika tydligt på bilden, men det är iallafall så. På vänstersidan på bilden syns det tydligt. Skulle vara intressant att veta vad jag gjort för fel.
 
  • Vit inbyggd IKEA-garderob med paneldörrar mot en mörkgrön vägg, där konturerna av reglarna kan ses igenom väggmaterialet, speciellt till vänster i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du har förmodligen spacklat för tunnt i gipsförsänkningarna, och i skurna gipskanter lagt på för mycket spackel så att det har blivit en bula/rygg..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
Är det noga spacklat innan så ska det vara totalt omöjligt att se var reglarna sitter.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du har förmodligen spacklat för tunnt i gipsförsänkningarna, och i skurna gipskanter lagt på för mycket spackel så att det har blivit en bula/rygg..
Jag höll mig väldigt sparsam med spacklet. La på spackel där det behövdes (mellan gipsskivor osv..). Men hur ska detta göra att reglarna syns?
 
A Argastesnickaren skrev:
Är det noga spacklat innan så ska det vara totalt omöjligt att se var reglarna sitter.
Jag var noga... hmm..
 
R
Det räcker med några millimeter i skillnad så syns det i släpljus..
 
R Rejäl skrev:
Det räcker med några millimeter i skillnad så syns det i släpljus..
Men jag reglade. Sedan direkt på med osb och gips. Hur kan reglarna synas igenom?
 
Kan det vara spackelkanten på gipsskivan? Jag kapar bort den i hörn och mot öppningar.
 
J JohnyS skrev:
Kan det vara spackelkanten på gipsskivan? Jag kapar bort den i hörn och mot öppningar.
Spackelkanten?
 
Såhär såg det ut
 
  • Vit monterad garderob utan luckor placerad mot en träpanelad vägg, med verktyg och kartong på golvet framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt med trästomme och halvfärdig vägg med vita paneler, en stegpall och en stor spånskiva i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanten av gipsskivan är tunnare i kanten för att få plats med remsa och spackel.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S
Till höger ser man tydligt den försänkta spackelkanten på gipsskivan. Det brukar vara enklast att skära bort 5 cm av kanten i hörn och avslut så att man slipper spackla hela försänkningen.
 
  • Gilla
Moxmox och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Till höger ser man tydligt den försänkta spackelkanten på gipsskivan. Det brukar vara enklast att skära bort 5 cm av kanten i hörn och avslut så att man slipper spackla hela försänkningen.
Va? Jag tycker att hela skivan ser likadan ut
 
R
M Mjärn skrev:
Va? Jag tycker att hela skivan ser likadan ut
Vilken gips har du monterat?
 
M Mjärn skrev:
Jag höll mig väldigt sparsam med spacklet. La på spackel där det behövdes (mellan gipsskivor osv..). Men hur ska detta göra att reglarna syns?
Reglar syns inte genom osb och gips, det är spacklingen som är otillräcklig.
M Mjärn skrev:
Va? Jag tycker att hela skivan ser likadan ut
Då bör du kika noggrannare nästa gång eller leja ut arbetet.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.