NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Har sökt i denna tråd och läst på om sne-dockning men hittar inga direkt svar. Har ni som haft problem med sne-dockning på en sileno city löst det?

Den kör in i stationen mer eller mindre rakt. Sen girar den vänster och krockar in i laddhuvudet. Sen backar den ur och gör detta tills den failar och ställer sig och surar. Samma procedur varje gång.

Trodde det var att det var fel lutning på infarten så vågade in det nu och la en stenplatta som den kör på. Men fortsatt samma problem. Har helt slut på idéer och svordomar och nu står jag bredvid Kurt och surar. 🥵

Låter som det inte är helt ovanligt och då borde någon ha lyckats löst det? 🤔
Det enda som jag kommer på på rak arm är att trixa lite med guidekabeln, även om den går in
rakt så testa så att den går in lite snett!
Gör bara mindre justeringar tills det blir bra och dockningen funkar!

/John
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Det enda som jag kommer på på rak arm är att trixa lite med guidekabeln, även om den går in
rakt så testa så att den går in lite snett!
Gör bara mindre justeringar tills det blir bra och dockningen funkar!

/John
Detta är precis vad jag gjorde efter jag hade surat klart. Högg en gaffel i låret och la guidekabeln förskjutet åt höger under stationen. Sen drog jag även överdrivet isär sidokablarna där de går in bredvid laddststionen.

Detta har helt klart ökat successraten och vi får la se över tid hur det går. 👍
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Hej

Jag har fått ett problem med min Sileno Life Lona igår.

Den lyckades ännu en gång att hitta en plats där den kunde skära av begränsingskabeln så jag fixade detta och den körde vidare.

  • Men plötsligt fick den ett ryck och körde in i en av avgränsingszonerna så jag fick trycka på stoppknappen.
    • Efter det så blinkar laddstationen blått och klipparen säger: ingen slingsignal
    • Jag var borta och gjorde en ny reparation på stället där den hade kört av men det löste inte problemet tyvärr.
  1. Kan det vara avbrott på något annat ställe där jag inte kan se eller ska jag testa att göra en ny lagning?
  2. Kan det vara något annat?
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hej

Jag har fått ett problem med min Sileno Life Lona igår.

Den lyckades ännu en gång att hitta en plats där den kunde skära av begränsingskabeln så jag fixade detta och den körde vidare.

  • Men plötsligt fick den ett ryck och körde in i en av avgränsingszonerna så jag fick trycka på stoppknappen.
    • Efter det så blinkar laddstationen blått och klipparen säger: ingen slingsignal
    • Jag var borta och gjorde en ny reparation på stället där den hade kört av men det löste inte problemet tyvärr.
  1. Kan det vara avbrott på något annat ställe där jag inte kan se eller ska jag testa att göra en ny lagning?
  2. Kan det vara något annat?
1. Inte omöjligt att det finns fler avbrott. Svårt att uttala sig om kvalitén på din lagning. Skaffa dig ett enkelt universalinstrument (100-200 kr) så kan du på 30 sekunder mäta upp slingan och direkt få besked om avbrott/ej avbrott.
Använd enbart 3M-skarvdon.

2. Sannolikt nej.


Om klipparen kör sönder beg.kabeln så ligger den för högt eller så har du använt för få märlor för att fästa kabeln mot gräsytan.
 
E etompau skrev:
1. Inte omöjligt att det finns fler avbrott. Svårt att uttala sig om kvalitén på din lagning. Skaffa dig ett enkelt universalinstrument (100-200 kr) så kan du på 30 sekunder mäta upp slingan och direkt få besked om avbrott/ej avbrott.
Använd enbart 3M-skarvdon.

2. Sannolikt nej.


Om klipparen kör sönder beg.kabeln så ligger den för högt eller så har du använt för få märlor för att fästa kabeln mot gräsytan.
Jag tänkte att eftersom roboten stannar när den kör över kabeln så borde det inte finns fler avbrott på andra ställen men jag får skaffa mig ett instrument o mäta upp precis som du säger.

Jag har ångrat att jag inte bara grävde ner kabeln, vet inte hur många märlor jag slagit i nu
 
H Hedgehog_in_hat skrev:
Jag tänkte att eftersom roboten stannar när den kör över kabeln så borde det inte finns fler avbrott på andra ställen men jag får skaffa mig ett instrument o mäta upp precis som du säger.

Jag har ångrat att jag inte bara grävde ner kabeln, vet inte hur många märlor jag slagit i nu
Nej det kan jag hålla med om. Möjligtvis uppstod det något glapp/avbrott när du började dra i kabeln och skulle laga den.
Kanske har du gjort fler lagningar på kabeln som nu började spöka i samband med den senaste lagningen?

Hur länge har du haft klipparen? Kabeln brukar efter några månader sjunka ner i gräsytan och bli helt osynlig och svår att hitta/dra upp.
 
E etompau skrev:
Nej det kan jag hålla med om. Möjligtvis uppstod det något glapp/avbrott när du började dra i kabeln och skulle laga den.
Kanske har du gjort fler lagningar på kabeln som nu började spöka i samband med den senaste lagningen?

Hur länge har du haft klipparen? Kabeln brukar efter några månader sjunka ner i gräsytan och bli helt osynlig och svår att hitta/dra upp.
ah ja det var en bra teori, jag ska kolla de tidigare lagningarna.

Jag installerade den i början av april. Har sett att kabeln har börjat försvinna ner på många ställen nu så jag blev förvånad över att han ändå lyckades hitta ett ställe att klippa av den.
 
Jag har en Smart Sileno Life 700 Lona som är inne på sitt andra år.
Funkade fint fram till idag. Nu kör den 90 grader fel. Den visar hur den åker i en riktning i appen men åker 90 grader fel hela tiden. Den kör in i en avgräsningszon jag satt och allt är helt bananas.
På vägen hem till laddaren följer den guidekabel utan problem men det ser ut som att den kör igenom huset.

Ngn som varit med om ngt liknande?
Testar att rycka batteriet.
 
Alex3000 Alex3000 skrev:
Jag har en Smart Sileno Life 700 Lona som är inne på sitt andra år.
Funkade fint fram till idag. Nu kör den 90 grader fel. Den visar hur den åker i en riktning i appen men åker 90 grader fel hela tiden. Den kör in i en avgräsningszon jag satt och allt är helt bananas.
På vägen hem till laddaren följer den guidekabel utan problem men det ser ut som att den kör igenom huset.

Ngn som varit med om ngt liknande?
Testar att rycka batteriet.
Min visade också felaktig GPS-position i förra veckan. Stängde av och startade om den. Fixade sig. Nu visar den ok position.
 
  • Gilla
Alex3000
  • Laddar…
Har utökat klippytan och även förlängt guidekabeln inom det nya klippområdet. Allt fungerar som det ska förutom att den nya sträckningen av guidekabeln inte kom upp på kartan. Nån som vet varför det blev så?
 
Keiller Keiller skrev:
Har utökat klippytan och även förlängt guidekabeln inom det nya klippområdet. Allt fungerar som det ska förutom att den nya sträckningen av guidekabeln inte kom upp på kartan. Nån som vet varför det blev så?
Du måste göra om hela kartläggningen för att få med den nya ytan. Dom smarta funktionerna på klipparna är inte så smarta när man är van vid vad robotdammsugarna klarar av, där nya ytor läggs till löpande när dom upptäcks. Jag har också utökat min yta men med nästan 1200 kvadrat att klippa totalt tar det flera veckor för den att kartlägga så jag har inte orkat göra om det igen. Får bli nästa år när jag har lagt till fler ytor. Så just nu kör den omkring i den nya ytan utan problem men på kartan finns ingen gräsmatta där.
 
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
A AC79 skrev:
Du måste göra om hela kartläggningen för att få med den nya ytan. Dom smarta funktionerna på klipparna är inte så smarta när man är van vid vad robotdammsugarna klarar av, där nya ytor läggs till löpande när dom upptäcks. Jag har också utökat min yta men med nästan 1200 kvadrat att klippa totalt tar det flera veckor för den att kartlägga så jag har inte orkat göra om det igen. Får bli nästa år när jag har lagt till fler ytor. Så just nu kör den omkring i den nya ytan utan problem men på kartan finns ingen gräsmatta där.
Har redan gjort en ny kartläggning, vilket tog tre dygn. Det var då jag såg att nya området är med på kartan förutom sträckningen av den förlängda guidekabeln.
 
helgestahill helgestahill skrev:
Min visade också felaktig GPS-position i förra veckan. Stängde av och startade om den. Fixade sig. Nu visar den ok position.
Samma här.
Ryckte batteriet men en omstart hade kanske räckt.
 
Keiller Keiller skrev:
Har redan gjort en ny kartläggning, vilket tog tre dygn. Det var då jag såg att nya området är med på kartan förutom sträckningen av den förlängda guidekabeln.
Ah sorry då missuppfattade jag :) Har ingen annan bra idé tyvärr. Finns ju iofs ett val för att kalibrera guidekabel, då ska den väl köra hela sträckan där guidekabeln ligger. Kanske är värt att testa? Verktyg - Kalibrera - Kalibrera guidekabel eller:

1. Håll knappen Menu (meny) intryckt i tre sekunder
för att öppna menyn Snabbinfo.
2. Använd piltangenterna och OK-knappen för att
navigera i menystrukturen Avancerat > Kalibrera >
Guidekalibrering.
3. Ställ produkten i laddstationen.
4. Tryck på START-knappen för att starta den
automatiska kalibreringen.
 
Redigerat:
A AC79 skrev:
Ah sorry då missuppfattade jag :) Har ingen annan bra idé tyvärr. Finns ju iofs ett val för att kalibrera guidekabel, då ska den väl köra hela sträckan där guidekabeln ligger. Kanske är värt att testa? Verktyg - Kalibrera - Kalibrera guidekabel eller:

1. Håll knappen Menu (meny) intryckt i tre sekunder
för att öppna menyn Snabbinfo.
2. Använd piltangenterna och OK-knappen för att
navigera i menystrukturen Avancerat > Kalibrera >
Guidekalibrering.
3. Ställ produkten i laddstationen.
4. Tryck på START-knappen för att starta den
automatiska kalibreringen.
Guidekalibrering var det första jag gjorde efter utökning av klippområdet, innan jag mappade om kartan.

Får väl göra en ny kartuppdatering och se vad som händer. Kan ändå inte utnyttja zoner som det är nu, då antalet meter till de olika zonerna inte stämmer, tack vare att inte hela guidekabelns längd är registrerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.