Kommer så smått byta ut gamla kopplingar till något nyare och smidigare. Har fått uppfattningen om att Wago är näst intill de facto standard i dagsläget.

Är det Hornbach som har bästa priset om man ska köpa som privatperson?
https://www.hornbach.se/p/kopplingklamma-wago-compact-221-2-ledare-100-styck-221-412/5723505/
https://www.hornbach.se/p/kopplingklamma-wago-compact-221-3-ledare-50-styck-221-413/5723506/

Eller finns de ännu billigare någon annan stans?

Biltema har liknande klämkopplingar för typ en fjärdedel av Wago, men det kanske bara är dumsnålt? Dessutom hittar jag inte att dom har 3-ledare utan bara 2 och 4
 
N naikon skrev:
Kommer så smått byta ut gamla kopplingar till något nyare och smidigare. Har fått uppfattningen om att Wago är näst intill de facto standard i dagsläget.

Är det Hornbach som har bästa priset om man ska köpa som privatperson?
[länk]
[länk]

Eller finns de ännu billigare någon annan stans?

Biltema har liknande klämkopplingar för typ en fjärdedel av Wago, men det kanske bara är dumsnålt? Dessutom hittar jag inte att dom har 3-ledare utan bara 2 och 4
Inge större skillnad på dom, Lika på båda att se till att alla kardeller kommer på plats, bäst för enkeltråd på båda. bara 2 och 4 på BT, blir att köpa för 4 då.

EDIT Wago kan vara bättre , då dom går att öppna för att få in en FK
 
Hos installatörer är det Wago773 och Hellermann Tyton 148 som är "standard" öppningsbara är mer till för att koppla typ mångtrådiga ledare mot installationsledningar.
Ps
Och då har man ett gäng med olika antal "hål" och ser till att man har nått hål ledigt.
 
  • Gilla
elveteran och 1 till
  • Laddar…
B
50 wago 221 kostar 160kr med frakt på amazon.de

https://www.amazon.de/221-413-Wago-...2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9zZWFyY2hfYXRm&psc=1

Men har man hornbach runt hörnet så är det bra också.

Biltema har haft nån variant i alla fall som kändes väldigt tveksamma, och som jag upplevde som svåra att arbeta med jämfört med eagp. Jag ångrar att jag köpte dem, skulle ha väntat nån dag på amazon eller köpt en 12 pack wago på jula (för samma kostnad som en 50pack på amazon).
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Och när man köper "nya" produkter för att prova så kan man kanske skänka det man inte blir nöjd med till återvinningsstationen? Det brukar i alla fall jag, det är ett OK pris tycker jag om jag testar "nya" fabrikat/produkter.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Jag brukar lägga felköp likt ovan i "bra att ha" förvaringen, låta de ligga i ungefär 10år som en påminnelse om hur dumsnål man ibland är, och sedan lämna det till återvinningen...
 
  • Gilla
pether och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
50 wago 221 kostar 160kr med frakt på amazon.de

[länk]

Men har man hornbach runt hörnet så är det bra också.

Biltema har haft nån variant i alla fall som kändes väldigt tveksamma, och som jag upplevde som svåra att arbeta med jämfört med eagp. Jag ångrar att jag köpte dem, skulle ha väntat nån dag på amazon eller köpt en 12 pack wago på jula (för samma kostnad som en 50pack på amazon).
Ah, hade glömt att kolla Amazon. Ja det var ju bra pris, men på den du länkat får jag typ 300 i frakt

Men svenska sidan hade ju också bra priser. Funderar på att kanske börja med den här så länge https://www.amazon.se/Genisys-221-412-221-413-Connector-Reclosable/dp/B077J2GWM8/
 
E elmont skrev:
Hos installatörer är det Wago773 och Hellermann Tyton 148 som är "standard" öppningsbara är mer till för att koppla typ mångtrådiga ledare mot installationsledningar.
Ps
Och då har man ett gäng med olika antal "hål" och ser till att man har nått hål ledigt.
Ah så denna https://www.bauhaus.se/toppklamma-wago-773-104-4pol-100st-fp-651981
tycker du passar bättre som all around klämma?
 
B
N naikon skrev:
Ah, hade glömt att kolla Amazon. Ja det var ju bra pris, men på den du länkat får jag typ 300 i frakt

Men svenska sidan hade ju också bra priser. Funderar på att kanske börja med den här så länge [länk]
Spännande, jag får fri frakt :). Kanske beror på att jag handlat en del från amazon.de?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Spännande, jag får fri frakt :). Kanske beror på att jag handlat en del från amazon.de?
Jag får också fri frakt på 1:a sidan

Produktbeskrivning för WAGO 221-413 kopplingsklämmor med fri frakt erbjudande men upplevd fraktkostnad vid beställning.

men sedan när man lägger ordern smäller det till med en fet fraktkostnad
Beställningsöversikt som visar artikelpris 14,70 € och förpackning och fraktkostnad 30,00 €, med total kostnad 44,70 €.
 
B BSOD skrev:
Spännande, jag får fri frakt :). Kanske beror på att jag handlat en del från amazon.de?
Njau brukar bero på om man har Prime eller ej. Länka upp köpstället/länken så ser man direkt.
 
C
B BSOD skrev:
Spännande, jag får fri frakt :). Kanske beror på att jag handlat en del från amazon.de?
Nä, det är en bugg. Det har varit så där i åratal. Enstaka marketplace-produkter visas som fri frakt till Sverige men sedan läggs frakt ändå till i kassan. Numera syns det iallafall tydligt i kassan, vilket det inte gjorde förr.

Instämmer annars att Hornbach är ett bra alternativ för småbeställningar i och med den rimliga fraktkostnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förresten, jag har för det mesta flertrådiga ledare. Är 221 lika bra även då?
 
P paralun skrev:
Jo men du använder ju en Wago per ledare, fasen har en, nollan har en, jorden har en klämma.
[länk]
Mycket smart uppfinning för att slippa gamla tiders toppklämmor som man blev mest irriterad på.
Sorry det är nog jag som använde fel terminologi
Menade att kopparen är finkardelig och inte enkardelig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.