En värdering är endast en uppskattning och det korrekta värdet avgörs av marknaden. En lägre värdering lockar spekulanterna så varför oroas.
 
H Hugo7 skrev:
Från 5 till 4,3.
Det var ju en stor justering! Men om nu objektet är ute så är det marknaden som bestämmer priset.

Mäklaren är ju trots allt bara en mäklare och det finns en anledning till att de måste vara finklädda med slips och kostym, för att kompensera bristen av annat värdeskapande.
 
  • Gilla
Bror Irgens
  • Laddar…
Nanny Fine
Kilrain Kilrain skrev:
Du ska inte behöva betala nåt till mäklaren. Om ni inte har nåt väldigt märkligt kontrakt så gäller regeln ingen försäljning=inget mäklararvode.

Som sagt, besiktning och annonsen åker du på att betala, men inget faktiskt arvode.

En viktig detalj angående ensamrätten dock. Om ni senare skulle sälja till en spekulant som mäklaren hittat åt er så har mäklaren rätt till fullt arvode. I övrigt har mäklaren inte rätt till ett korvöre.
Det som står i avtalet är det som gäller. Det finns ingen generell regel.
 
B Broker skrev:
Enkelt. Han övervärderade huset för att få uppdraget i konkurrens med andra mäklare du haft där eller han trodde du haft där. Allt för att vinna uppdraget. Otroligt vanligt i branschen och totalt oseriös. Byt mäklare.
Jag arbetar som Fastighetsmäklare och upplever att det är exakt så här, ofta dessutom.
Uppdraget går rätt ofta till någon av mina konkurrenter just för att jag inte lovar guld och gröna skogar när det kommer till värdet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
coconut
M Megaforce skrev:
Det är inte så konstigt eftersom det är svårare att finansiera ett köp nu eftersom lönenivåerna är för låga för de krav som bankerna numera ställer. Tidigare skulle man klara 6% ränta, men eftersom det lagts politiska förslag om avveckling av ränteavdragen så har bankerna höjt kraven till 9%. Det innebär att man på en 2 miljoners lån förväntas kunna betala närmare 20.000 kr/mån i ränta och amortering.
Vilka banker kräver 9% i kalkylränta? De flesta verkar ligga på 6-8%.

Var finns de politiska förslagen om avveckling av ränteavdragen?
 
H Hugo7 skrev:
Värderingen var innan uppdragsavtal. Sedan när han fick uppdraget ville han sänka värderingen redan innan annonsering med hänvisning till att läget var helt annorlunda i juni jämfört med april. Håller med om att det känns oseriöst.
Du får väl sätta vilket utgångspris du vill. Värdering är något som de potentiella köparna ändå kommer att göra vad det lider och det kommer du bli varse.

//
 
  • Älska
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Bror Irgens Bror Irgens skrev:
En värdering är endast en uppskattning och det korrekta värdet avgörs av marknaden. En lägre värdering lockar spekulanterna så va
F Flashwhipper skrev:
Jag arbetar som Fastighetsmäklare och upplever att det är exakt så här, ofta dessutom.
Uppdraget går rätt ofta till någon av mina konkurrenter just för att jag inte lovar guld och gröna skogar när det kommer till värdet.
Jag fattar och förstår nu vem jag borde valt istället. Huset lär inte bli sålt eftersom nuvarande mäklare tappade intresset när jag stod på mig angående den värdering jag fått. Helt ny på området bostadsförsäljning och man lär så länge man lever.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
När 16% är orimligt i dagens marknad för de alla flesta. Tycker du helt plötsligt att 35% är rimligt.

Tror du behöver kika in lite säljhistorik över de senaste månaderna innan du uttalar dig.
Jag inte påstått att någonting är rimligt. Jag säger bara hur det ser ut i trakterna där jag bor. Där jag förövrigt har god koll på säljhistoriken, då jag hjälpt en släkting att köpa hus, de senaste 2åren.
Men, som jag också sa så har jag dålig koll på resten av landet.
 
G Grannens Häck skrev:
Summerat=Lita aldrig på en mäklare.
"Enda orsaken till att det finns mäklare är för att få försäljare av begagnade bilar att verka hederliga"

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag vet inte om du har svårt med tidsuppfattningen, men 2 år sedan är 2022.
Vad har det med det jag skrev att göra?

Är omsättningen nu som pre-corona så är det fel att inget säljs.

Omsättningen kan tvärtom ses som tämligen normal.
 
  • Gilla
Flashwhipper
  • Laddar…
F Flashwhipper skrev:
Jag arbetar som Fastighetsmäklare och upplever att det är exakt så här, ofta dessutom.
Uppdraget går rätt ofta till någon av mina konkurrenter just för att jag inte lovar guld och gröna skogar när det kommer till värdet.
Detsamma gäller i auktionsvärlden.
 
F Flashwhipper skrev:
Jag arbetar som Fastighetsmäklare och upplever att det är exakt så här, ofta dessutom.
Uppdraget går rätt ofta till någon av mina konkurrenter just för att jag inte lovar guld och gröna skogar när det kommer till värdet.
Detsamma gäller i auktionsvärlden.
 
Ord från gammal bankman som jobbat med tillträde över hela Sverige: April finns det många ggr fler intressenter än i juni. Efter midsommar fram till skolorna börjar är marknaden i princip obefintlig. Bortsett från ”perfect match”. Jag hade om möjligt väntat till augusti -september när Riksbanken högst troligen går ut med ny räntesänkning.
 
  • Gilla
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
Clarken37
F Flashwhipper skrev:
Jag arbetar som Fastighetsmäklare och upplever att det är exakt så här, ofta dessutom.
Uppdraget går rätt ofta till någon av mina konkurrenter just för att jag inte lovar guld och gröna skogar när det kommer till värdet.
Med tanke på vad ni tar betalt för era tjänster är det förståeligt att kunderna vill ha något utöver det vanliga. Timpenningen ni fakturerar i förhållande till arbetsinsats får Vinges advokater att verka billiga
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.