Kilrain Kilrain skrev:
Du ska inte behöva betala nåt till mäklaren. Om ni inte har nåt väldigt märkligt kontrakt så gäller regeln ingen försäljning=inget mäklararvode.

Som sagt, besiktning och annonsen åker du på att betala, men inget faktiskt arvode.

En viktig detalj angående ensamrätten dock. Om ni senare skulle sälja till en spekulant som mäklaren hittat åt er så har mäklaren rätt till fullt arvode. I övrigt har mäklaren inte rätt till ett korvöre.
Beror ju helt på vad som står i uppdragsavtalet. En del mäklare har med en klausul om en mindre ersättning vid utebliven försäljning. Utan att det är ”väldigt märkligt”.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Värderingen var innan uppdragsavtal. Sedan när han fick uppdraget ville han sänka värderingen redan innan annonsering med hänvisning till att läget var helt annorlunda i juni jämfört med april. Håller med om att det känns oseriöst.
Nej, varför är det oseriöst?

Köpare kommer troligen att försöka lägga sig under marknadspris i sina första bud. Det är inte förrän en budstrid med intresserade köpare som dom masar sig upp i marknadspris.

Är det nu svalt på marknaden så kommer troligen bara bud under marknadspris. Och då kan en strategi där man lägger sig lite under leda till att man får flera intresserade köpare och en budstrid som leder till marknadspris.

Att mäklaren vill lägga sig under vid själva annonseringen är normalt skulle jag säga. Varje gång jag sålt har dom velat lägga sig lågt.

Ofta är deras arvode kopplat till pris och ett lägre pris än dom "värderat" bostaden till leder bara till att dom får mindre betalt.

Rekommendation om att gå ut lägre fick jag även av Hemverket när jag sålde ett fritidshus. Och dom har fast arvode.
 
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Enkelt. Han övervärderade huset för att få uppdraget i konkurrens med andra mäklare du haft där eller han trodde du haft där. Allt för att vinna uppdraget. Otroligt vanligt i branschen och totalt oseriös. Byt mäklare.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
P Patrik Jonsson4 skrev:
Det ÄR en trög marknad nu. Har en kompis som inte får sin lägenhet såld och han har redan köpt nytt. Ingen rolig sits att vara i.
Det är inte så konstigt eftersom det är svårare att finansiera ett köp nu eftersom lönenivåerna är för låga för de krav som bankerna numera ställer. Tidigare skulle man klara 6% ränta, men eftersom det lagts politiska förslag om avveckling av ränteavdragen så har bankerna höjt kraven till 9%. Det innebär att man på en 2 miljoners lån förväntas kunna betala närmare 20.000 kr/mån i ränta och amortering.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Broker skrev:
Enkelt. Han övervärderade huset för att få uppdraget i konkurrens med andra mäklare du haft där eller han trodde du haft där. Allt för att vinna uppdraget. Otroligt vanligt i branschen och totalt oseriös. Byt mäklare.
Den som är oseriös om det är som du skriver är säljaren.

Och då är det säljaren som behöver bytas ut. Men mäklare brukar ju välja att dras med oseriösa säljare.
 
B Broker skrev:
Enkelt. Han övervärderade huset för att få uppdraget i konkurrens med andra mäklare du haft där eller han trodde du haft där. Allt för att vinna uppdraget. Otroligt vanligt i branschen och totalt oseriös. Byt mäklare.
Det verkar vara en del fulspel i branschen. Den mäklare som jag väntade ut och sedan själv kunde ta hand om försäljningen till det värderade priset, lurade ett äldre par på över 100.000;-SEK. När de väl skulle skriva under köpeavtalet, hade det överenskomna priset sänkts med över 100.000:-SEK! De kände sig pressade att ändå skriva under. De pengarna hade varit ett välkommet tillskott och en trygghet för detta snälla, godtrogna pensionärspar. Eftersom denna mäklare även hade kört med fulspel när det gällde försäljningen av min fastighet, anmälde jag honom till branschorganisationen. Tyvärr är han i farten igen!
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
P Patrik Jonsson4 skrev:
Det ÄR en trög marknad nu. Har en kompis som inte får sin lägenhet såld och han har redan köpt nytt. Ingen rolig sits att vara i.
Min iakttagelse är att utgångspriserna är i princip lika höga som för 2år sedan men ingen vill betala det. Då säljs inget, jag tror inte marknaden är trög utan säljarna är tröga på att sänka.
 
  • Gilla
Lovsångsledaren och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Min iakttagelse är att utgångspriserna är i princip lika höga som för 2år sedan men ingen vill betala det. Då säljs inget, jag tror inte marknaden är trög utan säljarna är tröga på att sänka.
Sista jag tittade så var omsättningen samma som pre-corona. Vet inte om jag skulle säga att det inte såldes något 2018-2019.
 
G
D daVinci skrev:
Sista jag tittade så var omsättningen samma som pre-corona. Vet inte om jag skulle säga att det inte såldes något 2018-2019.
Jag vet inte om du har svårt med tidsuppfattningen, men 2 år sedan är 2022.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Mäklaren har ju ensamrätt i 3 månader och antar att jag måste betala en del om jag väljer att avsluta i förtid.
Jag kan lova dig, ärlighet varar oftast längst. Tala om för mäklaren att du inte är nöjd med hen! Och att du vill byta ut denne. Jag lovar dig att mäklaren inte kommer vilja lägga en minut extra på dig och river kontraktet p.ga av att kontraktet är dött. Och du kan byta till ny mäklare på dagen efter utan att behöva betala ett öre. Jag gjorde detta och fick sålt huset 5 veckor efter att min nya mäklare tog vid, som var mycket bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Hur stor skillnad är det i värderingen?
 
T tmjreviews skrev:
Hur stor skillnad är det i värderingen?
700 000
 
H Hugo7 skrev:
700 000
Jämfört med vad?
 
T tmjreviews skrev:
Jämfört med vad?
Från 5 till 4,3.
 
En värdering är endast en uppskattning och det korrekta värdet avgörs av marknaden. En lägre värdering lockar spekulanterna så varför oroas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.