Såhär blev det. Gjutit fötter för de yttre plintarna och de står stabilt. Nu ska det gjutas och fixas armering.

Jag fick arbeta ett längre tag med ena plinten då två stora grodor förirrat sig ner i hålet och kom inte upp och var inte samarbetsvilliga då jag försökte hjälpa upp dom, jag höll dom fuktiga med trädgårdsslangen och fixade en trä-ramp så dom kunder gå upp själva. Det var 29 grader så som hade förmodligen sökt svalka och fukt där nere.

Image

Image
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
För sent nu , men du skulle ha satt ner ett par järn i plinten som fastnade i bottenfoten, Men med det djupet går det bra att bara sätta ner järn och gjuta. Fyll först upp runt och packa innan gjutning på alla.
 
DennisCA DennisCA skrev:
...två stora grodor förirrat sig ner i hålet och kom inte upp och var inte samarbetsvilliga då jag försökte hjälpa upp dom, jag höll dom fuktiga med trädgårdsslangen och fixade en trä-ramp så dom kunder gå upp själva. ...
❤️
 
J jonaserik skrev:
För sent nu , men du skulle ha satt ner ett par järn i plinten som fastnade i bottenfoten, Men med det djupet går det bra att bara sätta ner järn och gjuta. Fyll först upp runt och packa innan gjutning på alla.
Jag fyllde bara på utsidan av den orsaken, jag har fyllt första plinten nu, 3x10mm armeringsjärn per plint och jag fick dom att ta i berget.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag fyllde bara på utsidan av den orsaken, jag har fyllt första plinten nu, 3x10mm armeringsjärn per plint och jag fick dom att ta i berget.
Det blir nog br det du gör och stadigt. Stolpskorna sättes i betongen och riktas in. Ska vara ca 4 cm ovanför stolptopp och på topp under görs som en kupol så vatten kan rinna av. Inte så noga med höjden på stolparna, då det ska dit trästolpar på dom.
 
T
DennisCA DennisCA skrev:
Det värsta är att det är 28 grader varmt och man blir uppäten av bromsar (hästflugor kallar ni dom)
Njaä...broms och hästfluga är inte samma. Hästflugor kallas för "hättor" närpes/korsnäs iaf vilket du borde ha koll på tycker jag🤔 och broms är broms😂(dom avlånga)
 
Vad hättor och bromsar är har jag koll på, men vad svenskarna kallar dom så blir jag aldrig klok på, för det verkar variera friskt beroende på vem man talar med.
 
Jag kallar dom 3kantiga som bits för broms, Västerdalarna

Google-sökning efter "broms insekt" med bild på en broms insekter och en beskrivning från Wikipedia om bladlöss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blinning säger dom väl mot Göteborg
 
Ja de där är hättor i min värld, bromsar är avlånga och gråaktiga för det mesta. Har blivit biten av båda de senaste dagarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.