A Avemo skrev:
Gäller diskussionen hur man förbereder sig för en kris eller vilka problem som hypotetiskt skulle kunna uppstå om man vill installera en eldstad? När jag installerat eldstäder har det inte krävts bygglov utan bygganmälan. Och visst kan kommunen avslå bygganmälan om man inte uppfyller reglerna. Inte annars.
Hej Avemo

För mig gäller dialogen, i denna tråd, hur vi hanterar den succesivt förändrade världsläget och läget i landet.
Hur vi då klarar vår familj och vårt hus under ett strömavbrott på upp till en vecka.

När det gäller extra eldstäder och bestämmelserna runt dessa så har det för ett antal år tillbaka t.ex. cirkulerat runt utsläpp, myseldning (och i viss mån även det estetiska). Men inte ur beredskapssynpunkt (nödvärme)

När man för ett antal år sedan inte längre fick låneunderlag för att installera skorsten i nybyggda hus du visade det (i alla fall för mig) tydligt att man inte tänkte på uppvärmning ur beredskapssynpunkt (nödvärme). Det ändrades sedan lyckligtvis.

När sedan t.ex. MSB med flera skärpte upp beredskapen stegvis, till, att vi skall klara oss en vecka utan myndigheternas (samhällets) hjälp, då ser jag att vi behöver följa upp detta på flera områden.

När jag tittar på reservkraft så ser jag att även om MSB med flera betonar att det behövs på många områden, så innebär inte det inte samtidigt att de som agerar i reservkraftfrågor (nöddrift) alla gånger har tillräckliga kunskaper.

Ibland så är inte den hårdvara eller mjukvara för reservkraft (nödkraft) som säljs anpassade för sin uppgift. De som säljer är inte ens medvetna om detta.

Tittar jag på eldstäder ur beredskapssynpunkt (nödvärme) så anar jag att det är likadant där, att vi fortfarande har en ”hemläxa” att göra.

En fastighetsägare ansvarar själv för sitt elsystem och för sitt hus.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Tittar jag på eldstäder ur beredskapssynpunkt (nödvärme) så anar jag att det är likadant där, att vi fortfarande har en ”hemläxa” att göra.
Och jag menar att så länge du bara kommer med detta lösa påstående utan tala om vad du baserar aningen på eller vad du vill göra åt det så blir det bara att sprida oro i stället för att diskutera lösningar. Jag trodde att det var lösningar du var intresserad av.
 
A Avemo skrev:
Och jag menar att så länge du bara kommer med detta lösa påstående utan tala om vad du baserar aningen på eller vad du vill göra åt det så blir det bara att sprida oro i stället för att diskutera lösningar. Jag trodde att det var lösningar du var intresserad av.
Hej
Jag hade hoppas att du läser vad jag skriver. Det blir så många extra inlägg om du inte gör det.

I inlägg #1 730 så skrev jag; ”Om man i ett nödsystem behöver möjlighet att laga mat och möjligen en möjlighet att undvika att vattenburna värmesystem börjar frysa då avviker det något från behovet att mysa framför en synlig brasa.
Jag har Inget emot att det finns den kombinationen, har du sett det?”

Om det inte tillrävkligt bra framgår vad jag frågar efter i inlägget, så tar jag det igen.

Det jag efterfrågar (om det finns) skulle kunna vara jag en enkel, tålig (gärna t.ex. gjutjärn) vattenmantlad kamin med spisplatta längst upp. Den kan finnas i en stor och en liten version där den mindre framför allt håller det cirkulerande vattnat varmt (över fryspunkten).

Den behöver inte vara estetiskt fulländad utan prioritera funktionen.

Eftersom jag efterfrågar att den skall användas ur beredskapssynpunkt (nödvärme) så kan man, t.ex.om det behövs, ge undantag från miljökrav mot att den bara används för sitt syfte + underhåll (testkörning).

För att kunna installera en sådan behöver den dels finnas till (existera).
Dels så behöver, rimligen, dagens regelsystem anpassas för eldstäder ur beredskapssynpunkt (nödvärme)
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag hade hoppas att du läser vad jag skriver. Det blir så många extra inlägg om du inte gör det.

I inlägg #1 730 så skrev jag; ”Om man i ett nödsystem behöver möjlighet att laga mat och möjligen en möjlighet att undvika att vattenburna värmesystem börjar frysa då avviker det något från behovet att mysa framför en synlig brasa.
Jag har Inget emot att det finns den kombinationen, har du sett det?”

Om det inte tillrävkligt bra framgår vad jag frågar efter i inlägget, så tar jag det igen.

Det jag efterfrågar (om det finns) skulle kunna vara jag en enkel, tålig (gärna t.ex. gjutjärn) vattenmantlad kamin med spisplatta längst upp. Den kan finnas i en stor och en liten version där den mindre framför allt håller det cirkulerande vattnat varmt (över fryspunkten).

Den behöver inte vara estetiskt fulländad utan prioritera funktionen.

Eftersom jag efterfrågar att den skall användas ur beredskapssynpunkt (nödvärme) så kan man, t.ex.om det behövs, ge undantag från miljökrav mot att den bara används för sitt syfte + underhåll (testkörning).

För att kunna installera en sådan behöver den dels finnas till (existera).
Dels så behöver, rimligen, dagens regelsystem anpassas för eldstäder ur beredskapssynpunkt (nödvärme)
Du efterfrågar alltså för det första en vattenmantlad kamin med kokplatta. Det är första gången du nämner att den skall vara vattenmantlad. Tidigare skrev du att den skulle kunna användas för att förhindra att det vattenburna systemet fryser. Det måste inte kaminen vara vattenmantlad för. Dessutom önskar du att det skulle vara tillåtet att frångå miljökrav om kaminen endast är avsedd för beredskap. Det är också första gången du nämner. Jag har läst vad du skrivit. Men inte innan du skrivit det.
 
A Avemo skrev:
Du efterfrågar alltså för det första en vattenmantlad kamin med kokplatta. Det är första gången du nämner att den skall vara vattenmantlad. Tidigare skrev du att den skulle kunna användas för att förhindra att det vattenburna systemet fryser. Det måste inte kaminen vara vattenmantlad för. Dessutom önskar du att det skulle vara tillåtet att frångå miljökrav om kaminen endast är avsedd för beredskap. Det är också första gången du nämner. Jag har läst vad du skrivit. Men inte innan du skrivit det.
Hej

I inlägg j #1 730 så skrev jag
”Om man i ett nödsystem behöver möjlighet att laga mat och möjligen en möjlighet att undvika att vattenburna värmesystem börjar frysa då avviker det något från behovet att mysa framför en synlig brasa.
Jag har Inget emot att det finns den kombinationen, har du sett det?”

Om du nu inte i inlägg #1 730 förstod att avsikten var få varmt elementvatten” så skrev jag i inlägg #1 733; ”När jag tex har 30 minusgrader utomhus vid ett hus med källare och vidbyggt garage då räcker det inte alltid att ha en kamin som värmer huset Även om jag roterar vattnet i värmesystemet så riskerar jag att kall och varmvatten fryser tex i garaget Kunde jag rotera varmt elementvatten så klarar jag bättre låga utetemperaturer vid strömavbrott”

Jag förklarar här, att det inte räcker att ” jag roterar vattnet i värmesystemet” utan ”Kunde jag rotera varmt elementvatten så klarar jag bättre låga utetemperaturer vid strömavbrott”

För att kunna åstadkomma varmt elementvatten även vid ett strömavbrott så är kaminen jag beskriver vattenmantlad. Om du inte förstod det redan då av det jag skrev så kunde du ju fråga "hur det blev varmt elementvatten?".

Istället för att du faktiskt läser vad jag skriver, om uppgiften för ”eldstäder ur beredskapssynpunkt (nödvärme)” gentemot myseldning, och med följdfrågor kompletterar det som är oklart, så fokuserar du på, att påpeka att det jag efterfrågar är ”hypotetiska extremfall”.

Jag har redan berättat att jag har två spisinsatser som kan värma båda våningsplanen men att jag skulle vilja säkerställa att värmen som normalt kommer via elementvattnet som samtidigt passerar ut till garaget där både kall- och varmvatten finns även säkerställer att detta inte fryser.

Både elementvattenslingor och kall och varmvattenledningar ligger i golvcementen och i väggar exponerade för kyla.

Vi har alla olika förutsättningar med hus, klimat behov etc.

Du verkar mera intresserad att hitta och påpeka fel i det jag skriver, än att försöka lyssna efter vad jag faktiskt vill säga.

Det agerandet skapar en mängd onödiga replikskiften, som de övriga som läser här, inte har någon nytta av.

Vi skriver här på byggahus för att hjälpa varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När det gäller extra eldstäder och bestämmelserna runt dessa så har det för ett antal år tillbaka t.ex. cirkulerat runt utsläpp, myseldning (och i viss mån även det estetiska). Men inte ur beredskapssynpunkt (nödvärme)

När man för ett antal år sedan inte längre fick låneunderlag för att installera skorsten i nybyggda hus du visade det (i alla fall för mig) tydligt att man inte tänkte på uppvärmning ur beredskapssynpunkt (nödvärme). Det ändrades sedan lyckligtvis.

När sedan t.ex. MSB med flera skärpte upp beredskapen stegvis, till, att vi skall klara oss en vecka utan myndigheternas (samhällets) hjälp, då ser jag att vi behöver följa upp detta på flera områden.
Jag funderar på varför du skriver "extra eldstäder"? När det gäller villan/fritidshusets uppvärmning tänker jag att det är bra redan i fred att ha ett robust uppvärmningssystem, jag tänker kakelugnar/ täljstensugn och vedspis eller ordentlig gjutjärnskamin med katalysator och planslipad topp.

Avser man däremot att tillfälligt värma upp en lägenhet kan ju provisoriska lösningar som redan nu förbereds och gärna proveldats vara aktuella, kanske en beg militär tältkamin eller en "uggla" med passande rör och anslutningsplåtar för att tillfälligt kunna installera skorstenen genom ett fönster eller ventil vara intressanta för den som bor på hyra och har möjlighet att redan nu lagra ved (jag tror inte det är många i våra svenska städer) En del sådana provisoriska vedeldade lösningar har ju producerats här i Sverige och skickats till krigets Ukraina de senaste åren, knappast tror jag att ukrainarna ber om bygglov för dessa eldstäder i den situation som nu råder.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det vimlar av dom om man söker med Google.
[länk]
[länk] har flera med eller utan ugn.
Hej Dilato
Är t.ex.den första godkänd för att installera i våra hus idag?
Håller den för att stå i beredskap under många år?
Det som frågan gäller.
 
Jag måste hålla med @Avemo att det är en hel del repetition och oklara inlägg i denna tråd.
@Martin Lundmark: Man kan bara se vad du verkligen skriver och inte var du tänker. Det var aldrig klart att du pratade om vattenmantlad kamin innan även om du kanske menade det.

Kommer sluta följa denna tråd då jag känner att den spårat ut. Tråkigt då vissa inlägg varit intressanta.
 
M Marsman80 skrev:
Jag måste hålla med @Avemo att det är en hel del repetition och oklara inlägg i denna tråd.
@Martin Lundmark: Man kan bara se vad du verkligen skriver och inte var du tänker. Det var aldrig klart att du pratade om vattenmantlad kamin innan även om du kanske menade det.

Kommer sluta följa denna tråd då jag känner att den spårat ut. Tråkigt då vissa inlägg varit intressanta.
Marsman80

Jag beklagar att du känner så.

Jag har ambitionen att utrycka mig klart och entydigt när jag skriver och får ofta höra att jag skriver för mycket.

Så verkar det inte vara denna gång, det beklagar jag.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato
Är t.ex.den första godkänd för att installera i våra hus idag?
Håller den för att stå i beredskap under många år?
Det som frågan gäller.
Av vilken specifik anledning skulle den inte tåla att stå i beredskap?

Godkänd, tja vi är ju med i EU så jag måste anta att så är fallet.
Prestandadeklaration för fristående vedeldad kamin av modell SUZANA, inklusive bränslespecifikationer, säkerhetsavstånd, utvärderingar och godkänd av EU-standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fribygg skrev:
Jag funderar på varför du skriver "extra eldstäder"? När det gäller villan/fritidshusets uppvärmning tänker jag att det är bra redan i fred att ha ett robust uppvärmningssystem, jag tänker kakelugnar/ täljstensugn och vedspis eller ordentlig gjutjärnskamin med katalysator och planslipad topp.

Avser man däremot att tillfälligt värma upp en lägenhet kan ju provisoriska lösningar som redan nu förbereds och gärna proveldats vara aktuella, kanske en beg militär tältkamin eller en "uggla" med passande rör och anslutningsplåtar för att tillfälligt kunna installera skorstenen genom ett fönster eller ventil vara intressanta för den som bor på hyra och har möjlighet att redan nu lagra ved (jag tror inte det är många i våra svenska städer) En del sådana provisoriska vedeldade lösningar har ju producerats här i Sverige och skickats till krigets Ukraina de senaste åren, knappast tror jag att ukrainarna ber om bygglov för dessa eldstäder i den situation som nu råder.
Hej fribygg

Jag har övergått från el/ved/olja till bergvärme och sänkt mitt elbehov från ca 42 600 kWh/ år och till ca 14 000 kWh /år och jag har två spisinsatser. Detta uppvärmningssystem är jag mycket nöjd med.

Det jag efterfrågar här är ett komplement till de spisinsatser jag har för myseldning, för att bättre klara huset ur beredskapssynpunkt?

En robust värmekälla med kokplatta och anslutning till husets vattenburna värmesystem. Detta för att rotera varmt vatten en bit över fryspunkten runt i hela det normala värmesystemet vars normala värmekälla (bergvärmepump) står stilla vid strömavbrott.

Jag och många andra som konverterat från el/ved/olja till någon form av vattenburen värmepump har rimligen platsen kvar där värmepannan stod med anslutning till skorsten och husets vattenburna värmesystem kvar.

Jag har två spisinsatser, en del som konverterat till värmepump har ingen vedeldad (fastbränslebaserad) värmekälla

Bryter ett krig ut (eller annan allvarlig händelse med strömavbrott) då skulle jag (och andra) naturligtvis (som nödvärn) för huset kunna installera en vattenmantlad kamin på den platsen.

Min fråga är hur det vore möjligt att ändrade bestämmelser, kunde innebära att jag redan idag kunde få tillåtelse att installera en eldstad ur beredskapssynpunkt (nödvärme) även om den inte uppfyllde alla dagens miljökrav. Den skulle, liksom skyddsrummen, bara användas vid ett allvarligt läge.

Det gäller även att någon tillverkar en lämplig värmekälla där robustheten var viktigare än det estetiska.

Den vedeldade (fastbränslebaserade) värmekällan kunde t.o.m. förses med en ”Thermoelectric generator” för att t.ex. driva en cirkulationspump, fläkt, laddning av mobiltelefoner mm. https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator

När jag i inlägg #1 728 skrev; ”Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt? Om miljökraven är för komplicerade och kostsamma så kanske utbudet är litet” så var det faktiskt tanken att även de som inte har vattenburen värme kunde vara intresserad av en eldstad ur beredskapssynpunkt (nödvärme).

Min fråga handlade om en värmekälla som är robust och möjligen inte klarar alla miljökrav men som får installeras innan krisen ur beredskapssynpunkt (nödvärme) och kostnaden måste vara låg

Det finns rimligen de som har t.ex. en luftvärmepump som är bra på att med sin fläkt sprida värme. Sätter man in en nödvärmekälla då kan det behövas en fläkt för att sprida värme i flera rum med en specialkonstruktion (fläktar drivna av en ”Thermoelectric generator”) vid strömavbrott.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Av vilken specifik anledning skulle den inte tåla att stå i beredskap?
Hej Dilato

När jag plockade ut min vedpanna ur huset, där jag nu bor så berättade företaget att de räknade med ca 10 år på en villapanna.

Den gjutjärnspanna som står i huset min far byggde har vi eldat i sedan 1958 och den fungerar fortfarande, även ur beredskapssynpunkt🙂
 
M Martin Lundmark skrev:
Den gjutjärnspanna som står i huset min far byggde har vi eldat i sedan 1958 och den fungerar fortfarande, även ur beredskapssynpunkt
Den pannan hade du nog inte fått installera idag, så vad gör man då?

Jo, man får anpassa sig efter vad som finnns att köpa och är tillåtet att installera.
 
M Martin Lundmark skrev:
När jag i inlägg #1 728 skrev; ”Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt? Om miljökraven är för komplicerade och kostsamma så kanske utbudet är litet” så var det faktiskt tanken att även de som inte har vattenburen värme kunde vara intresserad av en eldstad ur beredskapssynpunkt (nödvärme).
När jag läste inlägg #1728 var det för mig mycket oklart om du ifrågasatte i fall eldstäder för myseldning var lämpade för beredskap, ifall de var tillåtna att använda för beredskap eller om du efterfrågade snällare regler för eldstäder att använda vid beredskap. Därför ställde jag följdfrågor. Det var inte min målsättning att framstå som dryg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.