M Martin Lundmark skrev:
Därför vill jag anpassa regelverket så att vi inte behöver uppmanas att bryta mot regelverket för att förberera oss för en kris, innan krisen är ett faktum.
Ponera att du skaffar en kamin som är godkänd avseende utsläpp. Du gör en bygganmälan, installerar den och får den godkänd av sotaren. Vilket regelverk menar du skulle hindra dig från att elda i den kaminen vid ett strömavbrott?
 
Om man är lagd så att man är väldigt orolig inför framtida strömavbrott så tar man väl med det när man köper eller bygger sitt hus? Det finns mindre sårbara bostäder än andra..kan dock innebära att lantluft måste intagas😜
På så sätt löses i stort alla problem utan någon större insats eller kompletteringar.
Bor man redan sårbart ( gäller även översvämningar) så är ju en flytt att föredra.
 
A Avemo skrev:
Ponera att du skaffar en kamin som är godkänd avseende utsläpp. Du gör en bygganmälan, installerar den och får den godkänd av sotaren. Vilket regelverk menar du skulle hindra dig från att elda i den kaminen vid ett strömavbrott?
Hej Avemo
Jag skrev tidigare; i inlägg #1 728;
"Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?
Om miljökraven är för komplicerade och kostsamma så kanske utbudet är lite"

Jag har redan två spisinsatser i öppna spisar, insatta för tiotalet år sedan.
De värmer på ett utmärkt sätt luften i huset men har ingen matlagningsmöjlighet (tex kok) eller anslutning till husets vattenburna värmesystem som även inkluderat garaget.

Huset värms normalt med en (berg)värmepump och anordning för "vedeldning för beredskapssynpunkt" kan vara inkopplad i vattensystemet, och användas som stöd till vattensystemet vis strömavbrott (beredskapssynpunkt), men bör inte eldas då värmepumpen används eftersom det "stör "värmepumpens funktion.

Det jag menade i mitt inlägg är att för en sådan lämplig vedspis så är rimligen miljökraven för komplicerade och kostsamma och därmed kanske även utbudet är litet.

När jag installerade värmepumpen (för snart 20 år sedan) hittade jag inga bra alternativ ur beredskapssynpunkt.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Det jag menade i mitt inlägg är att för en sådan lämplig vedspis så är rimligen miljökraven för komplicerade och kostsamma och därmed kanske även utbudet är litet.
M Martin Lundmark skrev:
Därför vill jag anpassa regelverket så att vi inte behöver uppmanas att bryta mot regelverket för att förberera oss för en kris, innan krisen är ett faktum.
Det låter lite som att du vill anpassa ett regelverk trots att du inte har en aning om vad regelverket säger idag.

Jag tänker mig att om en rättshaverist till granne anmäler en för att bryta mot någon lokal kommunal föreskrift därför att man eldar för mycket under ett strömavbrott så är det ett litet problem i det större och ingenting man kan åtgärda genom att ändra på reglerna för kaminer.
 
A Avemo skrev:
Det låter lite som att du vill anpassa ett regelverk trots att du inte har en aning om vad regelverket säger idag.

Jag tänker mig att om en rättshaverist till granne anmäler en för att bryta mot någon lokal kommunal föreskrift därför att man eldar för mycket under ett strömavbrott så är det ett litet problem i det större och ingenting man kan åtgärda genom att ändra på reglerna för kaminer.
Hej Avemo
Jag ställde just den frågan, i inlägg #1 728, hur regelverket ser ut idag?
Problemet är INTE att elda i ett krisläge

Min fråga gäller hur bestämmelserna ser ut idag (som jag vill följa) om man vill installera vedeldning ur beredskapssynpunkt?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Min fråga gäller hur bestämmelserna ser ut idag (som jag vill följa) om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?
Och eftersom man inte behöver specificera i bygganmälan av vilken orsak man vill installera en eldstad så är det precis samma regelverk som gäller oavsett om eldstaden skall vara till myseldning som om den skall vara till beredskap. Enklast är om du läser på din kommuns hemsida.
 
A Avemo skrev:
Och eftersom man inte behöver specificera i bygganmälan av vilken orsak man vill installera en eldstad så är det precis samma regelverk som gäller oavsett om eldstaden skall vara till myseldning som om den skall vara till beredskap. Enklast är om du läser på din kommuns hemsida.
Hej Avemo

Om det inte framgår tidigare av min fråga, (och dialogen sedan inlägg #1 728) så ser jag en skillnad på myseldning och beredskapssynpunkt (krisläge).

Eldstaden måste införskaffas och installerad innan krisläget inte under krisläget.

Jag har skaffat de eldstäderna som för ca 20 år sedan erbjöds för "myseldning".

Det jag frågar är om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?
Finns det då några särbestämmelser?
Jag känner inte till några.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Finns det då några särbestämmelser?
Jag känner inte till några.
När du skriver att du vill anpassa regelverket. Vilket regelverk syftar du på? Det finns inga regler som förbjuder dig att använda en kamin när du har behov av den i stället för att bara använda den för att det är mysigt.
 
TRJBerg
A Avemo skrev:
När du skriver att du vill anpassa regelverket. Vilket regelverk syftar du på? Det finns inga regler som förbjuder dig att använda en kamin när du har behov av den i stället för att bara använda den för att det är mysigt.
Kommunen kan neka bygglov för eldstad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommer ihåg när stormen Gudrun va här nere. Dem på landet va ju utan ström i allt från 1 vecka till 3-4 månader.
Det såldes galet många elverk.
De som hade vedeldning och sparat sin gamla vedspis gick det bra för, behövdes bara en massa ljus.
 
  • Gilla
TorpAnders
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kommunen kan neka bygglov för eldstad.
Gäller diskussionen hur man förbereder sig för en kris eller vilka problem som hypotetiskt skulle kunna uppstå om man vill installera en eldstad? När jag installerat eldstäder har det inte krävts bygglov utan bygganmälan. Och visst kan kommunen avslå bygganmälan om man inte uppfyller reglerna. Inte annars.
 
TRJBerg
A Avemo skrev:
Gäller diskussionen hur man förbereder sig för en kris eller vilka problem som hypotetiskt skulle kunna uppstå om man vill installera en eldstad? När jag installerat eldstäder har det inte krävts bygglov utan bygganmälan. Och visst kan kommunen avslå bygganmälan om man inte uppfyller reglerna. Inte annars.
Jag har läst fall där byggnadsnämnden nekat bygglov för eldstad med hänvisning till att området inte tillåter eldning alt eldning annat än väldigt sporadisk myseldning.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kommunen kan neka bygglov för eldstad.
Sannolikt har du rätt, men det är väl bara vid nybygge det är relevant?

De flesta jag känner har antingen bara installerat och låtit besikta/provtrycka sin eldstad eller ev på senare år kompletterat med en bygganmälan till kommunen.
Av beredskaps skäl är bra att behålla och underhålla sina eldstäder och hålla sina vedförråd välfyllda eftersom det är ett enkelt och billigt sätt att lagra energi även för alla dem som är för bekväma att värma sig och sin familj med egenhugget lokalodlat biobränsle till vardags.
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Sannolikt har du rätt, men det är väl bara vid nybygge det är relevant?

De flesta jag känner har antingen bara installerat och låtit besikta/provtrycka sin eldstad eller ev på senare år kompletterat med en bygganmälan till kommunen.
Av beredskaps skäl är bra att behålla och underhålla sina eldstäder och hålla sina vedförråd välfyllda eftersom det är ett enkelt och billigt sätt att lagra energi även för alla dem som är för bekväma att värma sig och sin familj med egenhugget lokalodlat biobränsle till vardags.
I en del fall jag läst har det handlat om installation av eldstad i befintliga hus.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
I en del fall jag läst har det handlat om installation av eldstad i befintliga hus.
Det finns otaliga människor som av en eller annan orsak inte kan skaffa en eldstad. Men det finns också otaliga människor som har eller kan skaffa en eldstad. I en tråd som rör krisberedskap är det högst relevant att diskutera hur man klarar en kris utan såväl el som eldstad. Men att bara konstatera att en del inte kan skaffa en eldstad utan att specificera vem eller varför tillför ingenting. Då blir det bara en tråd för att klaga på lagar och regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.