T TechnoKnut skrev:
Vi har gjort mätningar/prover för både radon och asbest, det fanns ingen asbest i köket (y)
Vi har väldigt höga halter med radon dock så det ligger på lite det här med att installera FTX agg och få ordning på ventilationen. Jag hoppas hinna med att göra ventilationsjobbet på vinden innan det blir för varmt.
Ok, de får nog ses som ovanligt (y):D
 
Det är ju skönt att det händer något här i kåken trots att jag är sjuk och inte orkar göra något. Målarna har varit här idag och ordnat med lite småfix, spacklat trapphuset och monterat upp fototapeten i dotterns rum.

Trapphuset spacklat, har nu en 2kw värmefläkt på fullt ös för att det ska torka.
Person i svarta skor vid trätrappnedgång, vit vägg, renoveringsarbete pågår, gipsvägg ej färdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapphus med trästeg, vita väggar, tas uppifrån, moderna och traditionella element kombinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa inomhus med trästeg, vit och röd vägg, dörr och fönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer lite bilder före, under och efter fototapetsarbetet. Blev riktigt juste, dottern kommer hit och tittar imorgon. Jag tror hon kommer bli riktigt nöjd :D
Renovering, rum, väggar förbereds för målning, spackel, stegpall, oskyddad glödlampa, blått tejp, skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare applicerar fantasifull väggmålning i rum, drakar och slott, stjärnhimmel, berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmålning med stjärnhimmel, bergslandskap, dimma, slott och flygande drakar i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris och 33 till
  • Laddar…
Så sjukt imponerad av ditt jobb! Bra dokumenterat också.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Så sjukt imponerad av ditt jobb! Bra dokumenterat också.
Tack! Kul att höra.

Jag har några för mig jobbiga moment kvar att göra för att få övervåningen funktionell med köket, då kan det behövas lite pepp :strong:
 
Följt tråden, känner igen sig endel . Tycker väll du ska känna dig stolt över slitet.
Gjorde liknande själv på ett 40 tals hus... Fortfarande de där berömda listerna kvar här å var det mesta blev klart 2020...

Snyggt å kul att du delar med dig av projektet
 
Imponerande jobb och fin tempo! Detta kommer bli toppen, Kämpa på! Vi genomförde ett liknande projekt dock lejde vi i stort allt borta då vi jobbar bägge två heltid.

Kom att tänka på när jag läste igenom din tråd,
att när vi installerade värmegolv på ovanvåningen hos oss fick vi råd från LK att vi skulle ha dubbla golvgipsskivor ovanför själva värmegolv installationen och sedan parkettgolv för att värmen skulle spridas och man inte skulle känna vart rören ”var” när man gick på golvet. Jag ser att ni installerat parkettgolvet direkt på. Är det något ni upplever eller var det bara overkill från LK att rekommendera detta till oss?
 
Nu har jag läst hela tråden, det tog 1h 45m. Stor eloge att du orkat dela med dig så mycket.

Helvete vad du har köttat på...! Hatten av. Verkligen! Det enda jag tänker på nu är dock: hur mår du? Det märktes där i början av november -22 att det tärde på dig! Förstår pressen att ha renovering "hängandes" över sig, men jag lider med dig när du inte är helt kry! Om du bor i närheten av Göteborg (tror inte det?) så skicka PM så kommer jag förbi med ett lock öl och skålar med dig - seriöst!

Så bra jobbat, enormt imponerad! :strong:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för peppen! Jag har fortsatt med projektet men i mycket lugnare tempo. Jag hade en tid så pass mycket inflammation (tror jag) att jag inte kunde lyfta armen ordentligt för att till exempel ratta bilen, nu är det mycket bättre men de är ändå en molande värk i skulderbladet som känns ut i axeln och upp i nacken, brukar kännas bättre när man blivit lite varm.

17-18 februari 2023 så monterade jag upp första innerdörren och satte lite sockel samt foder, planen var att komplettera vårt sovrum för att kunna möblera det ASAP. Det tråkiga var att jag hade fått fel karmar levererade, karmarna hade spår för att montera en "smyg". Monterade en ändå i väntan på nya karmar. Karmarna har tätningslister för att stå emot lite ljud, det är också tunga dörrar som ska stå emot ljud bra, det är visserligen lite bortkastat när man har luftning vid tröskeln men lite hjälper det väl alltid lite tänker jag, sen blir känslan lite mer premium när man hanterar dörren. Dörrarna har också inbyggd mjukstängning, lite coolt faktiskt, helt nytt för mig, kolla in videon så ser ni mjukstängningen in action. Efter att jag fått ordning på snickerierna så monterades eluttag och nätverksuttag. Nu kunde vi flytta in säng etc, efterlängtat.
 
  • Nyinstallerat nätverksuttag på en grå vägg, med en tumstock och skruvmejsel på trägolvet nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörrkarm med en beslag inuti, som monterats felaktigt på grund av felaktiga karmar för innerdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på innerdörrsbeslag med inbyggd mjukstängning och två synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand monterar innerdörrskarm med vit dörr och sätter på plats foder i ett sovrum, med synlig tätning för ljuddämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och nätverksuttag monteras i sovrummet. En hand håller i det ej insatta uttaget med kablar synliga. Datakablar ansluts och fästes på baksidan av uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterat eluttag och nätverksuttag i ett rum med mörkgrå väggar, vita golvlister och ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg inklusive hammare, skruvmejsel och kabelskalare ligger på ett parkettgolv nära en vägg med ljusblått färg där det nyinstallerats ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit innerdörr med karm, sockel och foder monterade på en grå vägg. Dosor för el- och nätverksuttag synliga bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rum med ljus parkettgolv, mörkgrå väggar och vita dörrar. Fönsterkarmar fyllda med verktyg och småsaker. Tak med tre-armad taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat sovrum med stavparkettgolv, mörkgrå väggar och en taklampa hängande från taket med synlig kabel. Fönster till höger med några föremål på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit innerdörr som är delvis öppen, installerad i en dörrkarm med sockel och foder. Rummet har parkettgolv och blåa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Undrar om den klarar arga barn/tonåringsstängningar? 😁 Vore ju klart värt i sådana fall
 
2023-02-21:
Då var det dags att påbörja montage av köksstommar. Jag började med att montera upp lite överskåp, jag har monterat många kök i mitt liv men aldrig gjort det med skenor på det här viset, det visade sig fungera ganska smidigt, av erfarenhet så är det inte superkul att montera kök i lättbetong utan skenor på grund av att jag behövt sätta plugg för att få skruven att fästa, fler moment så att säga. Montaget gick bra tills jag skulle sätta skåpet precis till vänster om fönstret, jag hade tydligen bara "höftat" med måttet på var fönstret satt när jag hade laborerat med köksritning, sedan glömt att jag höftat och inte kontrollmåttat. Jag hade beställt överskåpet som då istället hamnade det i högra hörnet, det skulle sticka ut några centimeter förbi fönstergluggen. Som tur var började jag montera från vänster och hade inte hunnit bygga ihop båda hörnskåpen, jag kunde alltså ta med mig paketet med ett hörnskåp till butiken och byta till ett vanligt överskåp.
 
  • Montering av köksstommar påbörjad, tre överskåp placerade på väggen ovanför en arbetsbänk. Skåpen är vita och fästa med skenor, en oanvänd hörnskåp syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksstomme monterad på vägg med installationsmaterial för eluttag och ventilation. Öppningar för kablar och rör syns i stommens baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation och kabeldragning i ett kök under uppbyggnad, med synliga kopplingsdosor och elkablar fästade längs en skena på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita köksöverskåp monterade med skenor, mellan dem syns ventilationsrör, fördelningsdosor med kablar och ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av köksöverskåp där ett skåp sticker ut förbi kanten, delvis monterad i ett hörn, med metallfästen och skenor synliga på vitt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av vita överskåp i kök med metallisk ventilationsrör och monteringsskena ovanför. Kablar hänger ned från väggen mellan skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av vita köksöverskåp mot en vit vägg, med synliga skenor och fläktinstallation. Ett överskåp vid ett fönster på höger sida, synliga kablar hänger ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
2023-02-22:
Fortsatt målningsarbete i trapphuset, det börjar närma sig målning. Den här dagen testade jag mig också fram lite med hur högt jag skulle montera bänkskåpen. Jag är ganska lång och monterar gärna skåpen lite högre än standard för egen del, kökstillverkarens sparksockel är 80mm. Jag är ju ett stort fan av våran gamla hederliga robotdammsugare "The Stig", för då både The Stig och mig så valde jag att montera köket 20mm högre, jag ställde upp ett skåp på fötter och testade mig fram, en höjning på 20mm blev bra, då ser man inte heller glipan ovanför sparksockeln, inte ens när man sätter sig på en stol i vardagsrummet och tittar, det är också ganska smidigt när man vill lossa sparksockeln i framtiden eftersom du kan sätta in fingrarna i glipan.
 
  • Trapphuset under målningsarbete med plastskydd på trappstegen och en arbetslampa placerad på ett trappsteg, samt ett fönster i övre delen av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus från ovan, där väggar och trappa är täckta med skyddsplast för pågående målningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus under målningsarbete, med plastskydd på trappstegen och målartejp på väggen. Ett fönster ovanför ger belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt bänkskåp monterat på fötter testas för höjd, en vit robotdammsugare "The Stig" cirkulerar bredvid, på ett parkettgolv i trapphuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotdammsugare under ett köksskåp som står på fötter, testar höjden på monteringen av skåpet för att anpassa för dammsugerens passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsrör uppsatta på golvet vid en vägg under ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
2023-02-23:
Jag införskaffade prylar för att montera plastmatta för säker vatten. Jag skulle rekommendera alla som monterar nytt kök att inte förbise den här åtgärden för att skydda sig för vattenskador. Jag har själv råkat ut för en vattenskada där en rörkoppling en bit bort från diskbänkskåpet börjat läcka efter att rörmokaren monterat köksblandaren. Vattnet rann ned bakom parketten, tog sig in under underlagsplasten och spred sig på ungefär 60% av golvytan innan jag upptäckte problemet, läckaget var väldigt litet och oregelbundet, jag upptäckte läckan på grund av att jag började få glipor i kortändarna på golvet, golvet höll förmodligen då på att torka lite för att läckaget minskade, det läckte så lite så att jag inte kunde hitta läckan, det rörde sig om typ en droppe varannan minut när jag hittade det, jag vet inte hur många gånger jag slet ut diskmaskinen eftersom jag tänkte att det var diskmaskinen som fuktade golvet då och då. På grund av att det fanns smått stoft av trädamm på betongen, trots att jag dammsugit innan så kunde svamp bildas, när golvet var rivet så såg det ut som att man hade ritat ett stort träd på betongen.

Det här var första gången jag utfört detta arbete och jag är ändå nöjd med resultatet, jag testade att skära ett A4 papper i ena hörnet för att inte råka göra någon blunder, hade inte råd att skära fel eftersom jag köpt exakt mängd plastmatta. Ingen eller åtminstone extremt liten risk för läckage som inte märks av innan det skapat någon större skada likt min tidigare erfarenhet.
 
  • Bild föreställande nylagt parkettgolv med grå plastmatta runt kanterna för vattenskydd i kök under installation. Vattenrör synliga på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installerad plastmatta för säker vatten i ett kök med ledningar och rör till diskbänk. Avgränsad med tejp, för att skydda mot framtida vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat köksgolv med plastmatta, rör för avlopp och vatten, mörkgrå socklar samt en del verktyg och förnödenheter på en fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad plastmatta för säkert vattenmontering under installation av ett nytt kök, med verktyg och material som användes placerade på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av plastmatta och golvskydd i kök vid vattenanslutningar och rör, inklusive områden omkring diskbänksområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta för säker vatten monteras på golv där rör och ledningar är exponerade. Verktyg och material syns på golvet, inklusive en burk med lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelser inför montering av plastmatta i ett kök, med en bit grå plastmatta, mätverktyg och tejpade markeringar på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
2023-02-24:
Plastmattan hade nu torkat och det var dags att försegla skarvar och täta kring rör. Kladd alltså, jag körde med sanitetssilikon.
 
  • Bild på en plastmatta med förseglade skarvar och tätning kring rör med sanitetssilikon i ett byggprojekt daterat 2023-02-24.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silikonförseglad röranslutning på en beige plastmatta med cirkulärt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rör tätade med sanitetssilikon runt basen mot en plastmatta med cirkulärt mönster vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hörn av ett rum med nylagd plastmatta. Silikonkladd syns vid rörgenomföringen i väggen, och en persons skor är delvis synliga på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta, rör och sanitetssilikon i en del av ett renoveringsprojekt. En person i arbetskläder står på parkettgolv intill ett plastmattförseglat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
2023-02-25:
Hängde upp sista överskåpet, det som jag fick åka och byta, skruvat samman de flesta skåpen i varandra och justerat så att de inte lutar.

Monterade också upp skenorna för bänkskåpen, normalt sett brukar jag bara sätta skåpen med fötter och justera fötter på skåpen, jag valde att körde vidare med montage med skenor eftersom det är så låg höjd under skåpen och jag skulle inte kunna få in armen under och justera de fötterna längst in emot vägg.
 
  • Överskåp monterade i ett hörn av ett kök, med skenor för vägghängda bänkskåp installerade på väggen. Verktyg och material finns i vissa överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av monterade vita överskåp i köket med justerade bänkskåp på skenor. Några verktyg och föremål står på överskåpens hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade vita överskåp monterade längs väggarna i ett halvfärdigt kök med en centralt placerad fönster. Verktyg och installationsmaterial syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
2023-02-26:
Montage av bänkskåpen. När man monterar kök så tycker jag snudd på att stommarna är det roligaste att göra, det är så mycket som händer, det blir en stor förändring på en gång.
 
  • Mätning av avstånd mellan köksskåp och rör med måttstock under montering av bänkskåp. Rörets ände är isolerad med papper och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av vit bänkskåpstomme i kök med verktyg och kartong på golvet; rosa vägg och parkettgolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående montering av vita bänkskåp i ett kök, med skåpstommar och verktyg synliga. Parker på trägolv och diverse byggmaterial på en bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av vita köksstommar, både över- och underskåp, i ett pågående köksrenoveringsprojekt. På golvet ligger verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montage av bänkskåp i kök. Närbild av golv med plastmatta, delar av skåp och två elkablar i bakgrunden. En rulle tejp ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.