D daVinci skrev:
Låter inte som att det handlar om att få rätt mot Anticimex, utan mer om att ni är oense om värdet.

Finns ju en del som vill ha ett nytt hus för någon liten skavank. Om jag överdriver lite. Och sådana måste dom ju ha ett sätt att säga stopp till.
Sedan vill inte jag säga att det är så i det här fallet. Här vet vi ju inga detaljer.

Men det kan helt enkelt vara så att AC ger en skälig ersättning, medan ni fläskat på allt ni kan och försöker få dom att betala för sådant som inte har med skadan att göra. Vi i tråden vet inte, och kan därför inte kommentera.
Jo precis, men samtidigt så är det ju en del i att få rätt.

Givetvis förekommer sånt. Så är inte fallet här även om jag inte givit detaljer. Och det har vi varit tydliga med gentemot Anticimex, att vi enbart vill ha ersättning för det som skadan innefattar i rena kostnader (handlar alltså inte om någon sorts chans till uppgraderingar/förbättringar och andra krusiduller) vilket de ser och enkelt kan räkna ut i det vi skickat in.
 
L L10 skrev:
Hej! Någon som har fått rätt mot Anticimex efter en bristfällig husbesiktning som lett till akut renovering? De erkänner till viss del att de gjort fel och går med på en tredjedel av summan som vi uppgett dem (alla styrkande dokument inskickat till dem såklart) men det är ju inte vi nöjda med såklart då vi ju anser att deras miss grävt ett lite för djupt hål i vår ekonomi... Men kan man ha någon chans att överklaga till dem eller är det bortkastat? Har någon fått höjt förslag på ersättning efter överklagan? Såklart är en tredjedel bättre än inget men det känns ändå surt.
Det korta svaret; nej.

Jag klagade till Anticimex på dräneringen, som förra ägarna sa var gjord och besiktningsmannen bekräftade men aldrig undersökte. Den var vid kontroll extremt bristfällig (knappt genomförd), men Anticimex hävdade att det låg inom min undersökningsplikt med följande motivering:

”Besiktningsteknikern har garderat bristerna med ett förstoringsglas vilket betyder att teknikern upptäckt skador som bör undersökas vidare för att fastställa orsak och omfattning. Denna notering i besiktningsprotokollet har utökat er undersökningsplikt och påverkat vad ni som
köpare måste räkna med. Av ingivna handlingar kan vi inte se att noteringen inneburit att ni vidtagit någon fördjupad undersökning.”

Vem har möjlighet att undersöka dräneringen vid ett köp?! Man måste gräva rätt djupt för att göra den kontrollen. Rena dumheter, men Anticimex kom undan med det och jag stod med kostnaden.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
S SRosen skrev:
Det korta svaret; nej.

Jag klagade till Anticimex på dräneringen, som förra ägarna sa var gjord och besiktningsmannen bekräftade men aldrig undersökte. Den var vid kontroll extremt bristfällig (knappt genomförd), men Anticimex hävdade att det låg inom min undersökningsplikt med följande motivering:

”Besiktningsteknikern har garderat bristerna med ett förstoringsglas vilket betyder att teknikern upptäckt skador som bör undersökas vidare för att fastställa orsak och omfattning. Denna notering i besiktningsprotokollet har utökat er undersökningsplikt och påverkat vad ni som
köpare måste räkna med. Av ingivna handlingar kan vi inte se att noteringen inneburit att ni vidtagit någon fördjupad undersökning.”

Vem har möjlighet att undersöka dräneringen vid ett köp?! Man måste gräva rätt djupt för att göra den kontrollen. Rena dumheter, men Anticimex kom undan med det och jag stod med kostnaden.
Aha, så en symbol som satte stopp för dig där. Nä det kan ju vara svårt att undersöka en dränering innan köp... Så tråkigt!
 
Jodå jag fick rätt i ARN mot Anticimex(deras försäkringsbolag If ) pga slarvig husbesiktning där de missat takskada och fuktskador i källaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Jodå jag fick rätt i ARN mot Anticimex(deras försäkringsbolag If ) pga slarvig husbesiktning där de missat takskada och fuktskador i källaren.
Ok, i vilket skede tog du kontakt med ARN? Och fick du ersättningen du angav?
 
Sparkade ut AC när dom ansåg att strö och bärläkten var fast spikad i taket och därmed var en riskkonstruktion då spiken punkterat tätskiktet.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Peter W1 Peter W1 skrev:
Mitt tips är att du tar hjälp av en advokat.
Du bör ha Rättsskydd i din hemförsäkring.

Det har räddat mig med en tvist med en hantverkare.
Hur mycket ersatte rättskyddet? Orolig för att man sitter där med kostnader för den processen samtidigt som reparationen kostar... Och så kanske man förlorade i slutändan ändå.
 
S SRosen skrev:
Det korta svaret; nej.

Jag klagade till Anticimex på dräneringen, som förra ägarna sa var gjord och besiktningsmannen bekräftade men aldrig undersökte. Den var vid kontroll extremt bristfällig (knappt genomförd), men Anticimex hävdade att det låg inom min undersökningsplikt med följande motivering:

”Besiktningsteknikern har garderat bristerna med ett förstoringsglas vilket betyder att teknikern upptäckt skador som bör undersökas vidare för att fastställa orsak och omfattning. Denna notering i besiktningsprotokollet har utökat er undersökningsplikt och påverkat vad ni som
köpare måste räkna med. Av ingivna handlingar kan vi inte se att noteringen inneburit att ni vidtagit någon fördjupad undersökning.”

Vem har möjlighet att undersöka dräneringen vid ett köp?! Man måste gräva rätt djupt för att göra den kontrollen. Rena dumheter, men Anticimex kom undan med det och jag stod med kostnaden.
I ditt fall gör väl AC helt rätt.
Dom har inte garanterat att dräneringen var korrekt gjord under marken.
Och dessutom har dom påtalat synbara brister med den. Varför skall dom betala ett endaste öre??

Du hade två alternativ:
1. Be säljaren att du får gräva upp och kontrollera. Säger denne nej så gå till alt 2.
2. Dra av ett riskvägt belopp från ditt bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
I ditt fall gör väl AC helt rätt.
Dom har inte garanterat att dräneringen var korrekt gjord under marken.
Och dessutom har dom påtalat synbara brister med den. Varför skall dom betala ett endaste öre??

Du hade två alternativ:
1. Be säljaren att du får gräva upp och kontrollera. Säger denne nej så gå till alt 2.
2. Dra av ett riskvägt belopp från ditt bud.
Skrev inte hela historien, då det blev lite väl långt. Det som de påpekat med förstoringsglas var att det uppmätts fuktnivåer över det normala i innerväggen i källarplan. Men den väggen där testet utfördes var ovan mark.
 
P
D Dilato skrev:
Då vet du ju i vart fall vilket bolag du inte vill ha försäkring hos framåt.
Det tycks som att det finns en del skillnader mellan de olika Länsförsäkringsbolagen. När någon boende här i huset backade ut från garaget utan att vänta på att garageporten var helt öppen så godkände vårt lokala Länsförsäkringsbolag det som ett försäkringsärende. Den garageportfirma vi anlitade rekommenderade att vi bytte hela "portmattan", dvs alla sektionerna av takskjutporten, inte bara den sektion som hade blivit skrynklig, vilket försäkringsbolaget godtog utan knot.

Jag tvekar inte att rekommendera det försäkringsbolaget till någon som frågar mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L L10 skrev:
Hur mycket ersatte rättskyddet? Orolig för att man sitter där med kostnader för den processen samtidigt som reparationen kostar... Och så kanske man förlorade i slutändan ändå.
Rättsskyddet ersatte 75% av mina advokatkostnader och även av besiktningsmannens kostnad.

Utan min advokat så hade jag haft svårt att få ersättning på det felaktigt utförda jobbet.

Vi hamnade inte i tingsrätten, utan det blev en förlikning tidigare.
Jag anser att det är lite mer tyngd i ett brev ifrån en advokat än ifrån en privatperson.

Problemet är innan vet man aldrig hur det kommer att sluta.
Man får välja den väg som man tror mest på själv.
 
Redigerat:
P
H hempularen skrev:
Eller så har bes, mannen gjort allt rätt, och då har du inte rätt till något skadestånd. Det finns inga mellanting.
Om besiktningsmannen har gjort allt rätt så handlar det om ett .… ta_da! … dolt fel!

I så fall ändrar det allt vad gäller skadestånd och vem man ska ställa anspråken mot.
 
P
L L10 skrev:
Det är en blankett som man signerar när man ska acceptera, och däri står att ärendet därefter är stängt. Så det är antingen eller typ.
Du kan skriva ett eget svar utan att använda blanketten. Skriv att erbjudandet du har fått inte är helt tillfyllest, men att du gärna tar emot det, och lägg till att du ändå kommer att ta ärendet till ARN.

Det är bra att vara öppen med vad man har för inställning, men det är också bra att påpeka att du inte avvisar deras bud rakt av.
 
P
D daVinci skrev:
Men det kan helt enkelt vara så att AC ger en skälig ersättning, medan ni fläskat på allt ni kan och försöker få dom att betala för sådant som inte har med skadan att göra. Vi i tråden vet inte, och kan därför inte kommentera.
Visst är det så. Vi i tråden vet inte, så vi kan inte ge konkreta råd, men vi kan antyda.
 
4774
Har själv folksam med deras avtal med Anticimex och sedan vi flyttade hit för nio år sedan haft först en besiktning av Anticimex på Folksams begäran inför försäkringstecknandet = de vill upptäcka skador i tid innan det blir ett försäkringsärende. Han fick jag jaga med blåslampa för att besiktiga något överhuvudtaget. Lataste mest ointresserade så kallad besiktningsman.

Andra gången var för att jag kontaktade Folksam om att jag ville ha min 5:års besiktning utförd då det ingick i hemförsäkringen.

Den killen var snickare i grunden men hade börjat som besiktningsman pga det svåra läget i byggbranschen. Han sprang runt överallt tillsammans med mig, upp på vindar, ner under diskho och handfat, runt hela fastigheten. Det hela slutade med att han lovordade huset medans han stod och kramade det 😄. " Bättre byggt hus, garage, ja alla era olika hus finns inte ens" fortsatte med "om ni någonsin funderar på att sälja ring mig".

Så det beror onekligen på vem man får som besiktningsman. Att det är så olika på engagemang för arbetsuppgifterna är under all kritik. Man undrar onekligen hur folksam tänk när de valt dem som samarbetspartner.

Folksam har jag annars enkom bra erfarenhet av. De har hjälp till med allt när jag har behövt kontakta dem. Hjälper mig mer än vad som är inskrivet i berörd försäkring t.o.m.

Men att få rätt mot Anticimex och deras kanske sämsta besiktningsman kräver advokat som vet vad han gör. Så om jag var Ts skulle jag kliva på erbjudandet från vår advokat här som ställer upp med ett gratissamtal till Ts.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.