K karlmb skrev:
det är ju dumt att inte kunna backa ur efter sådan ifall det nu var genomrötet
Poängen är ju att det i så fall är känt på förhand. Sedan kan ju alltid nya fel upptäckas men köparen kan inte backa ur av skäl som redan är kända utan att åka på vite. Det blir ett försäkringsmomentet från säljarens sida.

Så jag anser att besiktningsklausul med vite är rimligt om besiktning är gjord på förhand och besiktningsklausul utan vite i annat fall. I båda fallen skall klausulen vara öppen i fall väsentliga nya fel upptäcks.
 
Fairlane
RobGum RobGum skrev:
Poängen är ju att det i så fall är känt på förhand. Sedan kan ju alltid nya fel upptäckas men köparen kan inte backa ur av skäl som redan är kända utan att åka på vite. Det blir ett försäkringsmomentet från säljarens sida.

Så jag anser att besiktningsklausul med vite är rimligt om besiktning är gjord på förhand och besiktningsklausul utan vite i annat fall. I båda fallen skall klausulen vara öppen i fall väsentliga nya fel upptäcks.
Den typen av klausuler var vanligt förr, men numera rekommenderas en öppen besiktningsklausul. Det kan tyckas vara dåligt för säljaren, men det blev tvister om felen med den skrivning du förordar. Felet kostar X kronor att åtgärda säger säljaren och alltså måste köparen betala en straffavgift för att kliva av. Köparen å sin sidan hävdar att det kostar 4X att åtgärda och så tar båda in sina experter och det slutar i domstol och båda parter är förlorare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D daVinci skrev:
Är det samma företag lär det bli samma person. Men den som tar emot beställningen lär ju fråga varför kunden vill göra en ny när man nyss har gjort en.
Så man får ju gå till ett annat företag då.
Går du till Anticimex kan du få olika, de är så stora, men jag har alltid tagit ett annat företag.
D daVinci skrev:
Köper man dolda-fel-försäkring av samma firma så har dom ett starkt egenintresse av att anmärka på allt, så dom bara kan hänvisa till det om köparen kommer och gnäller om något.
Den köper ju säljaren?
D daVinci skrev:
Du kommer där få anmärkningar på en gammal fuktfläck under fönsterbänken, och en kommentar om att det måste undersökas djupare. (Dvs det som kommer av att det skvätt några droppar när man vattnat blommorna). Den typen av anmärkningar finns för huset jag nu bor i. Den typen av anmärkningar klarar jag mig bra utan. Och det är väl tveksamt om en ny besiktning gett något av värde. Någon liten möjlighet finns ju.
Det står sig fritt att låta bli.
D daVinci skrev:
Ett telefonsamtal brukar ingå. Kostar någon krona att köpa deras tid på plats.
Ja så kan det vara. Jag skulle ta en genomgång på plats. Några tusenlappar för att kunna peka och fråga är det värt för mig.
D daVinci skrev:
Men är det någon allvarlig kommentar så kan man ju göra så. Jag nöjde mig med ett samtal sist. (Fanns uppmätt förhöjd fukt i grunden. Var byggt som man brukade på den tiden, men man kan då råka ut för detta. Så jag ville diskutera eventuella åtgärder.
Ja, det beror ju rätt mycket på egen kunskap också, men ibland är det väl torftigt i protokollet och det kan vara lättare att på plats se och fråga, men det är ju olika för olika individer.
D daVinci skrev:
Hade tänkt på det innan kontraktskrivningen men inte så mycket. Det går ju undan. När säljaren sagt ja fick jag en timme på mig att ta mig till mäklarkontoret för kontraktskrivning. Och under den timmen har man en del annat att tänka på. Men min ide om lösning fick jag bekräftad som god. Nu har det gått +10 år och jag har dock inte behövt göra något. Än).
Låter bra
 
Fairlane Fairlane skrev:
Den köper ju säljaren?
Skulle det påverka på något sätt??
Det som har betydelse är att dom sitter på ett betalningsansvar och har därmed ett ekonomiskt intresse av att upptäcka allt elände. Så att dom slipper pynta något.

Fairlane Fairlane skrev:
Det står sig fritt att låta bli.
Nu skrev dock TS att köparen köpte en egen besiktning. Och det var iaf det jag diskuterade.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja så kan det vara. Jag skulle ta en genomgång på plats. Några tusenlappar för att kunna peka och fråga är det värt för mig.
Framförallt skulle jag säga att det är bra för en förstagångsköpare eller om man av någon anledning är okunnig.

För min del, med den erfarenhet jag nu har, tror jag att jag skulle klara mig utmärkt utan besiktning. Men så var det definitivt inte vid köpet av första villan. (Den besiktningen handlade mycket om sådant som att innerdörrarna glappade. Så i sig hade jag ju klarat mig utan den också).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
D daVinci skrev:
Skulle det påverka på något sätt??
Det som har betydelse är att dom sitter på ett betalningsansvar och har därmed ett ekonomiskt intresse av att upptäcka allt elände. Så att dom slipper pynta något.
Det är klart, tar man samma firma båda gångerna kanske det påverkar. Å andra sidan lär de ju inte hitta något dolt fel.
D daVinci skrev:
Nu skrev dock TS att köparen köpte en egen besiktning. Och det var iaf det jag diskuterade.
Var läste du det?
Det jag ser är att TS funderar på om han ska låta göra en säljarbesiktning, inget om att köparen låtit utföra en egen besiktning. Jag kan dock ha missat det.
D daVinci skrev:
Framförallt skulle jag säga att det är bra för en förstagångsköpare eller om man av någon anledning är okunnig.
Jag tror det stora flertalet köpare inte har den kompetens som är lämpligt, men var och en avgör själv.
D daVinci skrev:
För min del, med den erfarenhet jag nu har, tror jag att jag skulle klara mig utmärkt utan besiktning. Men så var det definitivt inte vid köpet av första villan. (Den besiktningen handlade mycket om sådant som att innerdörrarna glappade. Så i sig hade jag ju klarat mig utan den också).
Ja, i efterhand, om besiktningen inte visar på några problem av vikt så kan man ju tycka den var onödig, men den fyller nog ändå en funktion.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag anser säljarbesiktningen/varudeklarerat etc är viktig för att potentiella köpare/budgivare ska förstå vad de budar på.
Skulle de buda för högt och utnyttja besiktningsklausulen för att hoppa av köpet efter köparens egna besiktning (oavsett orsak) kanske budgivare två undrar varför och hoppar av han också.
Då har man en misslyckad budgivning och får välja på att acceptera att det prutas skamligt eller köra ny visning och budgivning.

Det råkade jag ut för som köpare. Klart bra läge.
Lade ett nytt lägre bud och skippade besiktningsklausulen.

Man köper ju hus i befintligt skick en Jordabalken.
Folk tycks inte fatta att de köper begagnat utan garanti.

Det här med att dra in jurister och advokater och gå till tinget för att köparen budat för högt och inte har råd att renovera har jag lite svårt för. Rättsystemet hjälper väl till lite här genom att förorda förlikningar när det egentlig inte ens finns något case.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det här med att dra in jurister och advokater och gå till tinget för att köparen budat för högt och inte har råd att renovera har jag lite svårt för. Rättsystemet hjälper väl till lite här genom att förorda förlikningar när det egentlig inte ens finns något case.
Självklart. I Sverige ät ju rättssystemet så mjäkigt att det mest blir advokater som tjänar pengar.
Givetvis ska man veta vad man köper och utgå från det när man skriver på, min poäng är att det är mkt bättre att ta reda på det i egen regi som köpare.
De tjänster och försäkringslösningar som kommit fram senaste 10 åren spelar mest på folks rädsla kring detta.
Som köpare vore det mkt bättre att gå en 2timmars introkurs i byggnadsteknik eller betala någon som kan följa med och göra en egen besiktning, om man är osäker.
Detta är inte raketkunskap som kräver år av utbildning. Särskilt inte idag med hela internet och fantastiska kameror i var ficka.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Som köpare vore det mkt bättre att gå en 2timmars introkurs i byggnadsteknik eller betala någon som kan följa med och göra en egen besiktning, om man är osäker.
Menar du alltså att anlita en besiktningsman?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du alltså att anlita en besiktningsman?
Om man inte finner något billigare ja.
Sedan hanterar man sitt eget protokoll på smart vis. Alternativt struntar i den delen helt.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Om man inte finner något billigare ja.
Sedan hanterar man sitt eget protokoll på smart vis. Alternativt struntar i den delen helt.
Det är nog få människor som kan komma ihåg utantill allt som sagts under 3-4 timmars besiktning så ett protokoll är nog rätt nödvändigt för nästan alla.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få människor som kan komma ihåg utantill allt som sagts under 3-4 timmars besiktning så ett protokoll är nog rätt nödvändigt för nästan alla.
Egna anteckningar skulle jag föredra att kalla det.
Men det är ju sällan fråga om mer än typ 40 min effektiv inspektion.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Egna anteckningar skulle jag föredra att kalla det.
Men det är ju sällan fråga om mer än typ 40 min effektiv inspektion.
Jag tror att om en förstagångsköpare ska skriva anteckningar samtidigt som en besiktningsman pratar så kommer mycket att bli felaktigt nedskrivet.

Jag rekommenderar den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-raett-mot-anticimex.522413/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att om en förstagångsköpare ska skriva anteckningar samtidigt som en besiktningsman pratar så kommer mycket att bli felaktigt nedskrivet.

Jag rekommenderar den här tråden: [länk]
Det där beror ju på. Är det en kompis så kan man ju ta det efterhand.
Jo, kämpa mot ett besiktningsbolag känns ju positivt...
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Det där beror ju på. Är det en kompis så kan man ju ta det efterhand.
Jo, kämpa mot ett besiktningsbolag känns ju positivt...
Nu är det nog inte så många förstagångsköpare som har kompisar som kan fungera som besiktningsmän. En besiktningsman kommer inte heller ihåg alla detaljer senare utan att ha skrivit anteckningar under tiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det nog inte så många förstagångsköpare som har kompisar som kan fungera som besiktningsmän. En besiktningsman kommer inte heller ihåg alla detaljer senare utan att ha skrivit anteckningar under tiden.
Nä, anteckningar som sagt. Inte protokoll som motparten får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.