Det kan vara en synvilla.
 
J Josth skrev:
Ser ju illa ut på första bilden i föregående inlägg som kopparkardelerna spretar åt flera håll och kabelisoleringen ligger i anslutningsklämman? Man behöver ta isär lamphållaren och undersöka närmare.
jag vet inte hur man ska ta isär den utan att den går sönder, tycker att sladden o lamphållaren ser ganska nya ut så det är nog nån som har bytt ut dessa
jag måste nog lämna in den

Närbild av en lamphållare och tillhörande sladdar inuti en belyst metallkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nisse123 nisse123 skrev:
På vilken bild ser du att lamphållaren är spräckt ?
den är hel, ser ny ut tycker jag Närbild på insidan av en elektrisk komponent, som verkar vara oskadd och i nytt skick enligt texten i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle gissa att lampan ursprungligen var avsedd för att skyddsjordas men senare har byggts om till dubbelisolerat utförande. Den har då "byggts om" genom att byta sladden.

För att bekräfta skulle man behöva syna lampsockeln närmare. Jag ser inte om de har ett sidobleck som ansluter mot gängan. Och man skulle behöva se anslutningen. Kanske sitter lamphållaren löst och kan dras rakt ut. Eller så sitter den på en gängad stång och då är det bara att vrida på lamphållaren.

Som den ser ut nu innebär det krångel att skyddsjorda den. Man skulle behöva denna typ av stickpropp, fast med längre sladd till lamphållaren. Att göra en sockerbitsskarv blir sämre i alla avseenden.

[bild]
jag vet inte hur man ska ta isär den utan att den går sönder, tycker att sladden o lamphållaren ser ganska nya ut så det är nog nån som har bytt ut dessa
jag måste nog lämna in den Närbild av insidan på en lampa med ny lamphållare och sladdar monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ev behöva vika/trycka bort ett litet plåtbleck som låser lamphållaren så att den inte går att skruva upp(?)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske kan peta lite på kardelerna man ser nere i lampsockeln för att minska risken för kortslutning. Om det annars ser bra ut så måste du inte byta lampsockel. Köp då en lös DCL-stickpropp och sätt på befintlig sladd.

[länk]
Bara en parentes, men visst kan TS även sätta på en jordad DCL och då dra en lös grön/gul till jordskruven?
 
Jag är lite kluven där. Antingen är lampan dubbelisolerad eller så är den skyddsjordad. Men i ett fall där TS inte kan följa instruktioner och kontrollera lamphållaren så kanske man kan rekommendera kaka på kaka. Men då återstår det praktiska, att tillverka en sladd enligt bilden i #11. Nuvarande sladd ser redan den ut att vara för tjock för en DCL-stickpropp, och så ska man pula in en lös skyddsledare där också. Kommer att TS åka till Clas och köpa en 10-meters rulle FK 1.5 grön/gul och nyttja 15 cm? Jag lutar mer åt att rekommendera att lampan lämnas in till en fackman. Det är synd då den är väldigt enkel att åtgärda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bara en parentes, men visst kan TS även sätta på en jordad DCL och då dra en lös grön/gul till jordskruven
det låter som en enkel o bra idé, visst måste man ha sockerbit?
J Josth skrev:
Man kan ev behöva vika/trycka bort ett litet plåtbleck som låser lamphållaren så att den inte går att skruva upp(?)
menar du plåtbleck i lamphållaren, den som är på sidan?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske kan peta lite på kardelerna man ser nere i lampsockeln för att minska risken för kortslutning. Om det annars ser bra ut så måste du inte byta lampsockel. Köp då en lös DCL-stickpropp och sätt på befintlig sladd.

[länk]
jag känner spontant att risken för kortslutning måste vara = 0
visst måste jag ha en sockerbit om jag sätter på en dcl stickpropp?
 
M Miiia skrev:
visst måste man ha sockerbit?
Nej
 
D Dilato skrev:
Nej
jag har en lös stickpropp från ikea som inte går att skruva upp, då har jag behövt sockerbit förut
 
M Miiia skrev:
jag känner spontant att risken för kortslutning måste vara = 0
visst måste jag ha en sockerbit om jag sätter på en dcl stickpropp?
om jag ska använda ikeas stickpropp m sladd
 
M Miiia skrev:
menar du plåtbleck i lamphållaren, den som är på sidan?
Inne i lamphållaren nertill mot foten kan det sitta ett litet metallbleck som låser lamphållaren för att skruvas runt och tas bort. Då måste kan trycka ner eller åt sidan det lilla blecket med t.ex. en liten skruvmejsel samtidigt som man vrider på lamphållaren för att skruva bort den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.