Man kanske inte har råd med mer än ett radhus. I Stockholm kan ett radhus kosta 8 - 10 MSEK och villorna ännu mer. Villorna har dessutom ofta små tomter så det är inte säkert att man slipper problemet med det. Sedan går det t.ex. stora trafikleder med en enorm trafik på många ställen som ger dålig luftkvalitet så kommunerna är på hugget när det gäller utsläpp av olika sorter. Det är liksom inte som att bo någonstans i Norrland med 1 km till närmaste granne...
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kanske inte har råd med mer än ett radhus. I Stockholm kan ett radhus kosta 8 - 10 MSEK och villorna ännu mer. Villorna har dessutom ofta små tomter så det är inte säkert att man slipper problemet med det. Sedan går det t.ex. stora trafikleder med en enorm trafik på många ställen som ger dålig luftkvalitet så kommunerna är på hugget när det gäller utsläpp av olika sorter. Det är liksom inte som att bo någonstans i Norrland med 1 km till närmaste granne...
Då får man väl helt enkelt prioritera och göra ett val; Stockholm med risk för grillukt eller Norrland med 1 km till närmsta granne utan grillukt, c'est la vie ;)
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kanske inte har råd med mer än ett radhus. I Stockholm kan ett radhus kosta 8 - 10 MSEK och villorna ännu mer. Villorna har dessutom ofta små tomter så det är inte säkert att man slipper problemet med det. Sedan går det t.ex. stora trafikleder med en enorm trafik på många ställen som ger dålig luftkvalitet så kommunerna är på hugget när det gäller utsläpp av olika sorter. Det är liksom inte som att bo någonstans i Norrland med 1 km till närmaste granne...
Då har man helt enkelt inte råd att bo i Stockholm och kanske ska flytta därifrån? Att bo in huvudstaden är ingen rättighet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Varje gång jag tänkt grilla har min granne hängt tvätt på tork. Har snart inte råd att slänga fler flintastekar.
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Grillen gått 24-7
Hinner aldrig brinna ut
Ja, hela jävla byn förstår att det blir flinta nu
Kvällssolen lyser lugnt
Kylbagen väger tungt
Det är så kalla, man vill nalla innan det blir ljumt

Låt grannen grilla!
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K kaffeolle skrev:
Grillen gått 24-7
Hinner aldrig brinna ut
Ja, hela jävla byn förstår att det blir flinta nu
Kvällssolen lyser lugnt
Kylbagen väger tungt
Det är så kalla, man vill nalla innan det blir ljumt

Låt grannen grilla!
Tänk vilken tur man har, långt bort ifrån Stureplan ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Tänk vilken tur man har, långt bort ifrån Stureplan ;)
Jag ska nog fan tända så jävla sur kol att du känner det över hela svearike!
 
  • Haha
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det framgår inte om du pratat med grannen eller inte, vilket för mig är det första att göra. Eller om det redan finns något som gör att ni inte kan eller vill prata med varandra.

Om du ber grannen säga till en stund innan de tänker grilla, så att du hinner stänga dörrar och ta in tvätten som annars tar åt sig röklukt, kommer du få veta hur intresserad grannen är av att hålla sig väl med sina grannar. Baserat på det får man välja om man ska samarbeta, jävlas eller gilla läget.

En annan lösning kan vara att köpa en gasolgrill till grannen i present, mot att han lovar att kasta kolgrillen.
Även med gasolgrill kan det ryka likt rena Lytsen. Grillning av fläskkött på hög värme och på sätt som många gör, leder obönhörligt till störning för alla grannar nedan vinden. Andra med i anslutning till just radhus, där röken har en osannolik förmåga att virvla runt åt alla håll.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F FjalarVittreste skrev:
Även med gasolgrill kan det ryka likt rena Lytsen. Grillning av fläskkött på hög värme och på sätt som många gör, leder obönhörligt till störning för alla grannar nedan vinden. Andra med i anslutning till just radhus, där röken har en osannolik förmåga att virvla runt åt alla håll.
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Det kan finnas lokala regler för hur och med vilka material man får grilla. Att grilla med ved brukar inte egentligen vara ett problem men din granne verkar inte veta hur man eldar utan att det ryker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.