hej
har köpt en äldre lampa,
jag undrar om jag måste byta el i den till mina nya jordade dcl takuttag

den har märkena på lampkontakten
S

FI

6
--
250

1042

cirkel med triangel inuti med bokstäverna VML
möjligen 2 st Z utanför triangeln

tack
Maria
 
  • Vit elkontakt med två stift och flera märkningar, inklusive symboler, siffror och bokstäver, som ”S FI 6 -- 250 1042” och ”VML”.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stickpropp som sitter på är avsedd för dubbelisolerade armaturer. Den har ingen jord, men den passar i ojordade uttag. Om armaturen är dubbelisolerad är det rätt och du behöver bara byta till en DCL-plugg. Beroende på hur gammal den är finns möjligheten att den inte är dubbelisolerad. Om så är fallet så får den inte ha stickproppen som nu sitter där och inte heller en DCL-plugg. Då måste du byta allt och få den dubbelisolerad eller möjligen jordad.
 
Om det är en äldre lampa, så är kontakten du visar på bilden knappast original. Beror givetvis på vad du menar med "äldre".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den stickpropp som sitter på är avsedd för dubbelisolerade armaturer. Den har ingen jord, men den passar i ojordade uttag. Om armaturen är dubbelisolerad är det rätt och du behöver bara byta till en DCL-plugg. Beroende på hur gammal den är finns möjligheten att den inte är dubbelisolerad. Om så är fallet så får den inte ha stickproppen som nu sitter där och inte heller en DCL-plugg. Då måste du byta allt och få den dubbelisolerad eller möjligen jordad.
tack
hur vet man om den är dubbelisolerad..jag ska lägga upp lite fler bilder
 
M Miiia skrev:
hej
har köpt en äldre lampa,
jag undrar om jag måste byta el i den till mina nya jordade dcl takuttag

den har märkena på lampkontakten
S

FI

6
--
250

1042

cirkel med triangel inuti med bokstäverna VML
möjligen 2 st Z utanför triangeln

tack
Maria
Taklampa i metall med glödlampa, liggandes på ett bord med mönstrad duk. En vit kabel och adapter syns bredvid lampan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en metallisk lampsockel med en vit kabel som är inkopplad i en elektrisk anslutning med skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk lampsockel sett underifrån med en tom lamphållare i mitten och skruvar runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en metallisk ventil eller rör med en komponent i mitten omgiven av plastdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Om det är en äldre lampa, så är kontakten du visar på bilden knappast original. Beror givetvis på vad du menar med "äldre".
hej tack det är en saturnus lampa men den är nog inte supergammal, sladden ser inte så gammal ut, skickade några nya bilder
 
På andra bilden i serien har du en jordskruv, utant anslutning. Det betyder att lampan SKALL vara jordad.

Sedan skulle man kunna argumentera att om kabeln går odelad som vi ser på bilden direkt från lamphållaren till kontakten, så är den dubbelisolerad om lamphållaren är dubbelisolerad- Sådana finns att köpa och den bör vara lätt att byta. Om det finns en symbol med två kvadrater i varandra så är den dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Miiia skrev:
[bild][bild][bild][bild]
Närbild av en metallklämma som håller en vit kabel på plats, skruvad med en metallskruv och legat på ett papper med text på olika språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart plastkomponent på en metallisk yta, med en instruktionstext delvis synlig i bakgrunden på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart plastkomponent på en metallisk yta, med en instruktionstext delvis synlig i bakgrunden på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
På andra bilden i serien har du en jordskruv, utant anslutning. Det betyder att lampan SKALL vara jordad.

Sedan skulle man kunna argumentera att om kabeln går odelad som vi ser på bilden direkt från lamphållaren till kontakten, så är den dubbelisolerad om lamphållaren är dubbelisolerad- Sådana finns att köpa och den bör vara lätt att byta. Om det finns en symbol med två kvadrater i varandra så är den dubbelisolerad.
men så bra om den är jordad!!
det enda jag ser på lamphållaren är att det står nr 21

om den är jordad, kan jag byta ut stickproppen till dcl då bara? med sockerbit mellan?
ska den nya vara jordad oxå?
har en ny stickpropp fr ikea m 3 kablar, brun blå gulgrön som jag tänkte byta till,
alt om stickproppen ska vara ojordad
 
M Miiia skrev:
men så bra om den är jordad!!
det enda jag ser på lamphållaren är att det står nr 21
Det måste sitta en jordkabel ansluten till skruven också innan man kan säga att den är jordad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa att lampan ursprungligen var avsedd för att skyddsjordas men senare har byggts om till dubbelisolerat utförande. Den har då "byggts om" genom att byta sladden.

För att bekräfta skulle man behöva syna lampsockeln närmare. Jag ser inte om de har ett sidobleck som ansluter mot gängan. Och man skulle behöva se anslutningen. Kanske sitter lamphållaren löst och kan dras rakt ut. Eller så sitter den på en gängad stång och då är det bara att vrida på lamphållaren.

Som den ser ut nu innebär det krångel att skyddsjorda den. Man skulle behöva denna typ av stickpropp, fast med längre sladd till lamphållaren. Att göra en sockerbitsskarv blir sämre i alla avseenden.

Stickpropp i närbild med vit kabel som innehåller tre isolerade kopparledningar för anslutning: gul/grön (jord), blå (neutral) och brun (fas).
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle gissa att lampan ursprungligen var avsedd för att skyddsjordas men senare har byggts om till dubbelisolerat utförande. Den har då "byggts om" genom att byta sladden.

För att bekräfta skulle man behöva syna lampsockeln närmare. Jag ser inte om de har ett sidobleck som ansluter mot gängan. Och man skulle behöva se anslutningen. Kanske sitter lamphållaren löst och kan dras rakt ut. Eller så sitter den på en gängad stång och då är det bara att vrida på lamphållaren.

Som den ser ut nu innebär det krångel att skyddsjorda den. Man skulle behöva denna typ av stickpropp, fast med längre sladd till lamphållaren. Att göra en sockerbitsskarv blir sämre i alla avseenden.

[bild]
hej
jag har dcl uttag så måste byta kontakt
skickar bild på inuti lampkontakten
tack Maria Närbild av en lampa med insidan av lampkontakten som visar exponerade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en lampkontakt som visar kopplingspunkter och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av insidan på en lampkontakt med synliga metallkontakter och plastdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Miiia skrev:
hej
jag har dcl uttag så måste byta kontakt
skickar bild på inuti lampkontakten
tack Maria[bild][bild][bild]
Ser ju illa ut på första bilden i föregående inlägg som kopparkardelerna spretar åt flera håll och kabelisoleringen ligger i anslutningsklämman? Man behöver ta isär lamphållaren och undersöka närmare.
 
  • Lamphållare där kopparkardeler spretar och isoleringen ligger i anslutningsklämman, vilket kräver isärtagning och närmare undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det ser illa ut. Jag skulle byta denna lamphållare då den dessutom är sprucken.
På vilken bild ser du att lamphållaren är spräckt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.