R
SnyggtđŸ€©
 
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
Fin tomt du har đŸ€©đŸ‘Œ
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fin tomt du har đŸ€©đŸ‘Œ
Åh, tack. Vi trivs bra i trĂ€dgĂ„rden, Ă€ven om jag sĂ€llan sitter still och njuter av trĂ€dgĂ„rden.. jag har alltid nya projekt att greja med. :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det detta tak du valt:
[lÀnk]
StÀmmer bra det. RökfÀrgat.
 
  • Gilla
Flog99 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag byggde ett liknande men med rÄspont och papp. MÄste bara frÄga hur taket hÄller för snöras? Du har ju ett rejÀlt takfall mot det nya taket.
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Snyggt! Jag byggde ett liknande men med rÄspont och papp. MÄste bara frÄga hur taket hÄller för snöras? Du har ju ett rejÀlt takfall mot det nya taket.
Det Àr en bra frÄga, och jag har Ànnu inte svaret pÄ den. Valde att sÀtta en 45x70 regel dÀr snön borde landa, för att förstÀrka upp just kanalplasten. Sen valde jag 16mm tjocklek som borde tÄla lite mer vikt/slag/snöras, samt reglarna Àr satta lite tÀtare Àn vad som Àr tÀnkt frÄn början.

FÄr lov att Äterkomma efter vintern, sÄ ser vi om taket hÄller eller inte helt enkelt. :)
 
S Swebfn skrev:
Tveksamt..
Imorgon blir det inget byggande, midsommarfirande pÄ förskolan pÄ kvÀllen.
Men vi Àr bortbjudna pÄ midsommar ÀndÄ, sÄ det gör inte sÄ mycket. :)

RÀtt mycket pill med skenor, gummilister, tejpbitar osv. Det tar lÄng tid, jÀmfört med att kapa till ett par reglar och skruva fast.
S Swebfn skrev:
Idag hĂ€nde det. Nu Ă€r taket pĂ„ plats. ÅterstĂ„r lite smĂ„fix (tejpa, tĂ€ta, mĂ„la vid blecket mot fasaden och lite silikon och â€Ă€ndhattar” till aluminiumskenorna).

MÄste sÀga att det var lÀttmonterat (förutom att det var trÄkigt att behöva borra hÄl för alla skruv i alla skenor) och det var enkelt att kapa skivorna i rÀtt mÄtt. Körde med cirkelsÄgen, kapat bredd och lÀngd pÄ alla skivorna.
Har monterat hela taket pÄ egen hand, inkl alla reglar och limtrÀbalk.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Bra jobbat! MEN: det ser ut att vara impregnerat virke. Om det Àr det, borde du skÀmmas, för vad gör impregneringen för nytta under taket? Onödigt slöseri med giftiga kemikalier.
 
B BryggArk skrev:
Bra jobbat! MEN: det ser ut att vara impregnerat virke. Om det Àr det, borde du skÀmmas, för vad gör impregneringen för nytta under taket? Onödigt slöseri med giftiga kemikalier.
Du ser helt rÀtt. Jag vill inte hÄlla pÄ att tvÀtta, behandla, mÄla eller skydda virket med giftiga kemikalier varje Är.

Ps, CCA-medel förbjöds för 20 Är sedan. :)
 
  • Gilla
Drefviken och 3 till
  • Laddar…
Liten update, vi har njutit av taket hela sommaren. Skönt att kunna sitta tidig morgon, Àven om det regnat under natten, och bra att ha möjlighet att sitta i skuggan varma dagar och under tak nÀr det regnar.

Fick monterat en hÀngrÀnna, och kedja. Ska bara bestÀmma utformningen av det som tar emot kedjan vid marken. Om man ska ha en tunna, eller bara en ring med stenar i. En kruka fÄr stÄ dÀr tillsvidare, sÄ inte grÀsklipparen kör in i kedjan.

Altantak med hÀngrÀnna och kedja monterad pÄ ett hus. Utemöbler under taket och en kruka placerad vid foten av kedjan pÄ verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
MÄste kedjan nÄ hela vÀgen ner till marken? Alternativt om du viker upp den pÄ sommaren?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
MÄste kedjan nÄ hela vÀgen ner till marken? Alternativt om du viker upp den pÄ sommaren?
Nej, det mÄste den inte. Men nÄgot mÄste nog till pÄ marken, en sten eller uppsamlare av nÄgot slag. Annars blir det en grop i grÀsmattan. :)
 
G
Nog för att jag gillar rejÀla grejer men det ser lite överdimensionerat ut.
 
G Grannens HĂ€ck skrev:
Nog för att jag gillar rejÀla grejer men det ser lite överdimensionerat ut.
Jag Àr benÀgen att hÄlla med, jag hade kunnat göra vissa saker för att fÄ det att se lite smÀckrare ut. FÄr bli nÀsta gÄng jag bygger altantak, kan inte bli perfekt första gÄngen man bygger ett tak :)
 
  • Gilla
Grannens HĂ€ck
  • Laddar…
G
S Swebfn skrev:
Jag Àr benÀgen att hÄlla med, jag hade kunnat göra vissa saker för att fÄ det att se lite smÀckrare ut. FÄr bli nÀsta gÄng jag bygger altantak, kan inte bli perfekt första gÄngen man bygger ett tak :)
Lite matchande fÀrg kommer ge det en "lÀttare" kÀnsla.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.