Jag är blå boscher. Men jag har en festool sänksåg. sen lite ryobi.
Men jag tror att när det proffsmaskiner så är det nog mer känsla och övertygelse.
Än att det är någon skillnad.
Dock så vet jag inte var man ska placera makita eller metabo? De walt är också för nig ett frågetecken. Ryobi är på samma nivå som gröna bosch och black decker. Här riskerar enligt mig makitan att kvala in.

Hikoki är proffsmaskiner. Panasonic likaså.
På den här nivån så är min teori att de är.lika bra.

Däremot emv verktygen får vara med i en egen liga
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är blå boscher. Men jag har en festool sänksåg. sen lite ryobi.
Men jag tror att när det proffsmaskiner så är det nog mer känsla och övertygelse.
Än att det är någon skillnad.
Dock så vet jag inte var man ska placera makita eller metabo? De walt är också för nig ett frågetecken. Ryobi är på samma nivå som gröna bosch och black decker. Här riskerar enligt mig makitan att kvala in.

Hikoki är proffsmaskiner. Panasonic likaså.
På den här nivån så är min teori att de är.lika bra.

Däremot emv verktygen får vara med i en egen liga
Bah, Ryobi är inte så dåliga. Betydligt bättre än budgetmaskinerna Bosch Grön och B&D. B&D är ju i nivå med MEEC och Parkside. Ryobi helt okej, det är ju inte ovanligt att proffs använder Ryobi, kanske inte i snobbsverige men utomlands
 
  • Gilla
  • Wow
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bah, Ryobi är inte så dåliga. Betydligt bättre än budgetmaskinerna Bosch Grön och B&D. B&D är ju i nivå med MEEC och Parkside. Ryobi helt okej, det är ju inte ovanligt att proffs använder Ryobi, kanske inte i snobbsverige men utomlands
I Usa är Ryobi väldigt stort. Ridgid som hör till vvs verktyg här gör även elhandverktyg. De är lite kul.
 
Jag har väntat på att Ryobimaskinerna ska ge upp, och det gör de ibland men inte så ofta som jag väntat mig. Batterierna ligger i årtal och borde vara skrot, men jag har batterier från 2010 som fungerar. Inte så bra, men de var för klena från början.

Ska man bygga enstaka hus duger Ryobi. Bygger man hus på löpande band behöver man något annat. Tyvärr är fint märke ingen garanti för att maskinerna håller bättre än budget. Jag har bränt upp Ryobi skruvdragare (fixade inte att köra en 125 mm hålsåg genom 6 tums timmer), Milwaukee borrhammare och blå Bosch (fixade inte att borra genom en meter natursten)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
MultiMan
Jag kör numera Makita (hade blå Bosch, men det är längesedan) och det som förvånat mig mest är hur bra batterierna håller. Verkar vara riktigt bra kvalitet. Mitt första par 5Ah från 2016 går fortfarande som tåget trots att de används numera nästan dagligen i dammsugare inne och annars vinkelslip, skruvknack, mutterknack, största skruvdragaren (481). Har bara 3 batterier, inte behövt köpa ett enda av dem utan de har följt med i kit. 2 st 5Ah (2016) och 1st 4Ah från 2019 kanske som följde med 285 mutterknacken, som för övrigt är det bästa verktyg jag någonsin köpt.

Är iaf imponerad att inget batteri ens visat tendenser på att mattas och de självurladdar väldigt lite om något batteri råkar bli liggande. Aldrig behövt ladda innan användning.
 
MultiMan
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bah, Ryobi är inte så dåliga. Betydligt bättre än budgetmaskinerna Bosch Grön och B&D. B&D är ju i nivå med MEEC och Parkside. Ryobi helt okej, det är ju inte ovanligt att proffs använder Ryobi, kanske inte i snobbsverige men utomlands
Black & Decker var ju bra en gång. När jag köpte huset (1998) inhandlades på OK (!) 1 excenterslip, 1 borrmaskin, 1 sticksåg. Alla tillverkade i England, med riktigt långa sladdar, i någon blågrön diamantmönstrad yta tror jag. Mycket väl ihopskruvade. Använts mycket under husrenovering, fungerar fortfarande perfekt.

Borrmaskinen var möjligen det svaga kortet och orkade inte riktigt med att blanda cement, så där skaffade jag en begagnad rejält stor blå Bosch med växellåda, som kan blanda cement oavbrutet utan att tveka. Måste varit dyr som ny.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Black & Decker var ju bra en gång. När jag köpte huset (1998) inhandlades på OK (!) 1 excenterslip, 1 borrmaskin, 1 sticksåg. Alla tillverkade i England, med riktigt långa sladdar, i någon blågrön diamantmönstrad yta tror jag. Mycket väl ihopskruvade. Använts mycket under husrenovering, fungerar fortfarande perfekt.

Borrmaskinen var möjligen det svaga kortet och orkade inte riktigt med att blanda cement, så där skaffade jag en begagnad rejält stor blå Bosch med växellåda, som kan blanda cement oavbrutet utan att tveka. Måste varit dyr som ny.
Jag har en B&D vinkelslip som jag fick, hyffsat modern och den gillar jag faktiskt. Inte så stark men kompakt och lätt så man kan hålla den med en hand.
 
Svärfar hade en uppsättning svarta Black o decker. Tror dom var från tidigt 80 tal. Det var riktigt bra maskiner dom höll länge trots flitigt användande. Jag tror att borrmaskinen ännu fungerar.
 
MultiMan
Glömde en varmluftspistol i rak stil som köptes samtidigt, även den Black och Decker. Har gått massor av timmar vid fönsterrenoveringar bl a, men den lever och används fortfarande regelbundet efter mer än 25 år. Även den med minst 3 meters gummikabel, mycket bra.

Fick för mig att köpa en Biltema som skulle ha steglöst reglerbar effekt och 500W till eller nåt. Rena skräpet. Skickar ut så mycket störningar på nätet att alla lampor i närheten börjar blinka.
 
FWIW tror jag att Ryobi är rätt hyggliga maskiner på det stora hela. Brorsan har ett gäng och är helt nöjd och han gör mer med sit hus än jag gör med mitt…

När jag har känt på hans grejer är det nog mest så att jag upplever dem som tyngre/klumpigare än dåliga; inget jag vill jobba med yrkesmässigt av främst ergonomiska skäl men nog inte dåliga för hemmafixaren. Dock älskar han min GOP multimaskin och lånar den gärna fastän han har Ryobis motsvarighet…
Livslängd vågar jag inte uttala mig om men sannolikt sämre överlevnadsperspektiv i proffsbruk än många mer ordinära alternativ.

När det gäller Bosch grön förstår jag inte vad de håller på med? Har en sticksåg (tro den heter PST 180) från slutet av åttiotalet och den vägrar bara att dö; jämfört med min blå Bosch är det enorma skillnader men det gäller även inköpspriset.
Samtidigt tillverkar de grunkor som verkar som sjuåringars fantasier — sticksågar med miniatyrsågkedjor osv, jag har en grön deltaslip som ger mig vibrationsskador upp i axlarna osv.

Har en gammal borrhammare från tiden innan Bosch delade upp sina produkter i grönt och blått, kommer från en släkting som var elektriker och använde den dagligen i säkert tjugo år, sannolikt åttiotal, funkar fortfarande utan problem. Färgen är grön för så var det med deras maskiner.
I början var konsumentlinjen, dvs grön Bosch bra men numera är jag mer tveksam.

Långt inlägg, ber om ursäkt för det, MEN…

jag inser att ”proffsmärken” kan vara överprisade men ingen vill åka och reklamera och få en ny maskin av vilket som helst slag var fjärde vecka eller så om man har ett jobb att sköta och vill tjäna pengar. Tvärtom om är det ju så att livslängd, bibehållen pålitlighet (precision t ex), tillgång till reservdelar och service bidrar till intäkterna.

Lågprismärken kan naturligtvis funka även för en professionell använda i olika sammanhang men det är nog en konst att ”plocka russinen ur kakan”.
De är ju lågpris av en anledning; sämre ergonomi, enklare konstruktioner och materialval vilket kanske inte påverkar en sällananvändare men inte funkar i ett yrkesmässigt sammanhang.

Ett annat perspektiv är resursförbrukning och klimatpåverkan.

Ber som sagt om ursäkt för mycket snack.
Får erkänna att jag är sugen på en plasmaskärare från Lidl — även om jag inte har behoven — just på grund av priset. Men jag förväntar mig inte att den ska vara JÄTTEBRA!

Om man bara ska till och från jobbet kanske det har så stor betydelse vilken bil man kör???
//Ronnie
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
FWIW tror jag att Ryobi är rätt hyggliga maskiner på det stora hela. Brorsan har ett gäng och är helt nöjd och han gör mer med sit hus än jag gör med mitt…

När jag har känt på hans grejer är det nog mest så att jag upplever dem som tyngre/klumpigare än dåliga; inget jag vill jobba med yrkesmässigt av främst ergonomiska skäl men nog inte dåliga för hemmafixaren. Dock älskar han min GOP multimaskin och lånar den gärna fastän han har Ryobis motsvarighet…
Livslängd vågar jag inte uttala mig om men sannolikt sämre överlevnadsperspektiv i proffsbruk än många mer ordinära alternativ.

När det gäller Bosch grön förstår jag inte vad de håller på med? Har en sticksåg (tro den heter PST 180) från slutet av åttiotalet och den vägrar bara att dö; jämfört med min blå Bosch är det enorma skillnader men det gäller även inköpspriset.
Samtidigt tillverkar de grunkor som verkar som sjuåringars fantasier — sticksågar med miniatyrsågkedjor osv, jag har en grön deltaslip som ger mig vibrationsskador upp i axlarna osv.

Har en gammal borrhammare från tiden innan Bosch delade upp sina produkter i grönt och blått, kommer från en släkting som var elektriker och använde den dagligen i säkert tjugo år, sannolikt åttiotal, funkar fortfarande utan problem. Färgen är grön för så var det med deras maskiner.
I början var konsumentlinjen, dvs grön Bosch bra men numera är jag mer tveksam.

Långt inlägg, ber om ursäkt för det, MEN…

jag inser att ”proffsmärken” kan vara överprisade men ingen vill åka och reklamera och få en ny maskin av vilket som helst slag var fjärde vecka eller så om man har ett jobb att sköta och vill tjäna pengar. Tvärtom om är det ju så att livslängd, bibehållen pålitlighet (precision t ex), tillgång till reservdelar och service bidrar till intäkterna.

Lågprismärken kan naturligtvis funka även för en professionell använda i olika sammanhang men det är nog en konst att ”plocka russinen ur kakan”.
De är ju lågpris av en anledning; sämre ergonomi, enklare konstruktioner och materialval vilket kanske inte påverkar en sällananvändare men inte funkar i ett yrkesmässigt sammanhang.

Ett annat perspektiv är resursförbrukning och klimatpåverkan.

Ber som sagt om ursäkt för mycket snack.
Får erkänna att jag är sugen på en plasmaskärare från Lidl — även om jag inte har behoven — just på grund av priset. Men jag förväntar mig inte att den ska vara JÄTTEBRA!

Om man bara ska till och från jobbet kanske det har så stor betydelse vilken bil man kör???
//Ronnie
Klart du ska ha en plasmaskärare! Det är jättekul, iallafall i början och till en behöver slipa bort allt härdat skräp från snittytorna. Men till kurvor och tjock grovkapning är det svårslaget 😊
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.