Clarken37
F fsn skrev:
Då behöver du hjälp, jag är rätt säker på att alla normalbegåvade förstår vad jag menar. TS lurar på ett boende, inte på att bli amish.

Det är för boendet och lite eventuellt lite kommunal service som är landet kan vara billigare. Kommunikationer kan tex vara mycket dyrare, mat kostar med små variationer ganska lika mycket i hela landet. Försäkringar är vanligtvis billigare på fordon om man bor rätt på landet. Löner är generellt ganska mycket lägre.
Det enda som är dyrt i Stockholm utöver boende och hantverkare är mat. Men bara om man handlar i små butiker i innerstan. Ica Maxis lägst prissatta butiker ligger i Sthlm. Willys har samma priser i hela landet.

Däremot har man ett mycket lägre behov av bil än ute på landet. Har kollegor som bor i dyra lgh i innerstan som saknar bil. Hade de bott lantligt hade de behövt två pålitliga bra större bilar. Månadskostnaden för dessa två skulle lätt hamna på minst 15k ink drivmedel.

Bara man fimpar de två bilarna och använder 15k till räntebetalningar kan man finansiera ett bolån på 5 msek för pengarna
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
B Backspegel skrev:
@fsn @Einh er diskussion hjälper knappast TS så kanske ni kan fortsätta diskutera privat. Självklart kan man klara sig på lägre lön om inte hela lönen går till husränta, oavsett om mjölken kostar detsamma eller inte. Men TS vill bo kvar i Stockholm så det är en ickefråga.
Sköt du ditt så sköter jag mitt. Blir det bra så? TS som uppenbarligen har räknat rätt noga på det får absolut inte ihop det med lägre boendekostnad och lägre lön men det räcker tydligen inte för dig heller? Eller var det vara viktigt för dig att få skriva nåt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men för sista gången då, vad är billigare med att bo på landet själva förutom boendet och inköpta tjänster från tex hantverkare?
Att boendet blir billigare på landet är ju hela grejen! Räntekostnaderna på ett bolån på 500 000kr och 5 miljoner skiljer sig ju en del som du kanske förstår.

Säg att TS byter jobb till nått som han kan utföra till 100% på distans. Han får en lägre lön men istället kan han casha en 30-tals villa långt ute i skogen. Han har inga lån alls nu och han istället lägga pengarna på renoveringar, fonder, koks, knark you name it.

Det är det här som är min poäng. Att boendet blir billigare på vischan i och med att bolånet blir betydligt lägre.
 
E Einh skrev:
Att boendet blir billigare på landet är ju hela grejen! Räntekostnaderna på ett bolån på 500 000kr och 5 miljoner skiljer sig ju en del som du kanske förstår.

Säg att TS byter jobb till nått som han kan utföra till 100% på distans. Han får en lägre lön men istället kan han casha en 30-tals villa långt ute i skogen. Han har inga lån alls nu och han istället lägga pengarna på renoveringar, fonder, koks, knark you name it.

Det är det här som är min poäng. Att boendet blir billigare på vischan i och med att bolånet blir betydligt lägre.
Men att bo på vischan gör att något så enkelt som att gå på restaurang i staden blir ett projekt.
Jag bor emellan Ystad och Malmö, 5 km från Pågatåg stationen och om jag skulle få för mig att besöka mandos i Malmö för att äta deras berömda plankan och dricka lite vin så blir det en tvådagars operation med övernattning!
Jag kan helt enkelt inte komma hem samma dag (om jag inte vill lägga till typ 500 spänn på taxi från Pågatågsrationen).

Anropsstyrd trafik innebär att man måste beställa minst två timmar innan och efter typ 18 är man rökt verkar det som 😢


Skånetrafikens app som visar resplaner från vald position till Malmö C med avgångar kl. 18:06, 19:14 och 06:14, inklusive restid och byten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mobilskärmbild som visar tidtabeller från Skånetrafiken med resor från Malmö C till vald position den 24 och 25 juni 2024, inklusive Pågatåg och anropsstyrd trafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
Det enda som är dyrt i Stockholm utöver boende och hantverkare är mat. Men bara om man handlar i små butiker i innerstan. Ica Maxis lägst prissatta butiker ligger i Sthlm. Willys har samma priser i hela landet.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Däremot har man ett mycket lägre behov av bil än ute på landet. Har kollegor som bor i dyra lgh i innerstan som saknar bil. Hade de bott lantligt hade de behövt två pålitliga bra större bilar. Månadskostnaden för dessa två skulle lätt hamna på minst 15k ink drivmedel.

Bara man fimpar de två bilarna och använder 15k till räntebetalningar kan man finansiera ett bolån på 5 msek för pengarna
E Einh skrev:
Att boendet blir billigare på landet är ju hela grejen! Räntekostnaderna på ett bolån på 500 000kr och 5 miljoner skiljer sig ju en del som du kanske förstår.

Säg att TS byter jobb till nått som han kan utföra till 100% på distans. Han får en lägre lön men istället kan han casha en 30-tals villa långt ute i skogen. Han har inga lån alls nu och han istället lägga pengarna på renoveringar, fonder, koks, knark you name it.

Det är det här som är min poäng. Att boendet blir billigare på vischan i och med att bolånet blir betydligt lägre.
Rökt nåt? Man köper inga riktiga hus för 500k. Inte ens på ”landet landet obygden”. Minsta jävla renovering är förenat med en total förlustaffär. Jag är fullständigt ointresserad av dina mulle-förslag och det verkar ju uppenbarligen TS också vara.

Det finns tre saker att fokusera på i fastighetsaffärer, läget, läget och läget.
 
Clarken37
F fsn skrev:
Sköt du ditt så sköter jag mitt. Blir det bra så? TS som uppenbarligen har räknat rätt noga på det får absolut inte ihop det med lägre boendekostnad och lägre lön men det räcker tydligen inte för dig heller? Eller var det vara viktigt för dig att få skriva nåt?
Hur fybb
E Einh skrev:
Att boendet blir billigare på landet är ju hela grejen! Räntekostnaderna på ett bolån på 500 000kr och 5 miljoner skiljer sig ju en del som du kanske förstår.

Säg att TS byter jobb till nått som han kan utföra till 100% på distans. Han får en lägre lön men istället kan han casha en 30-tals villa långt ute i skogen. Han har inga lån alls nu och han istället lägga pengarna på renoveringar, fonder, koks, knark you name it.

Det är det här som är min poäng. Att boendet blir billigare på vischan i och med att bolånet blir betydligt lägre.
det här överdrivs enormt.

Ett bolån på 5 msek kostar i dagsläget runt 13k i månaden. Och räntan kommer sannolikt vara 1% lägre om 7-8 månader och då kostar det 10k. Med de jobb vi skulle kunna hitta på vischan skulle vi förlora 30-40k netto i månaden. Minst.

På dig låter det som att diffen är typ 50k.

Sen ska man inte underskatta hur mkt bilbehovet ökar på vischan. Med det i åtanke blir det snarare dyrare att bo där
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Ett bolån på 5 msek kostar i dagsläget runt 13k i månaden.
Ja, då har du ju möjlighet att ta ett jobb som ger 13 000kr lägre i lön?

Vad avser bil så ja, man behöver bil på landet. Men man kan köpa en bränslesnål en samt att man kan göra avdrag på resor till och från jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Clarken37
E Einh skrev:
Ja, då har du ju möjlighet att ta ett jobb som ger 13 000kr lägre i lön?

Vad avser bil så ja, man behöver bil på landet. Men man kan köpa en bränslesnål en samt att man kan göra avdrag på resor till och från jobbet.
10k är en alldeles för liten besparing för att det ska vara värt att flytta till landet med allt vad det innebär.

Sen är kommunalskatten drygt 3% i alla lantliga kommuner jag sett med låga bostadspriser och det äter upp nästan allt jag tjänar på att slippa räntebetalningar.
 
Clarken37
J JohanLun skrev:
Om det istället var att flytta till Uppsala eller Göteborg.

Lite som att säga att antingen blir det en Dacia eller en Porsche.

Kan ni inte komma lite närmare och kompromissa.

Tex Edsviken och 20-tal eller Täby Kyrkby och ett litet hus som inte är topprenoverat. 10 minuter längre pendling. 1% högre kommunalskatt.

Trots allt är det bara Täby av de ställen du vill bo som har riktigt låg. Stockholm, Danderyd, Sollentuna mfl har ungefär samma och ungefär 1% högre...
du har rätt diffen är rätt liten mellan dessa och Täby. Nacka är den enda söderförort jag hittar med låg skatt.
 
Clarken37
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hon verkar vilja vara trad-wife (eller trad-sambo), men frågan är: vill du vara trad-husband?

Om du frågar vidare vad som är hennes realistiska alternativ, vad svarar hon då? Och vad svarar hon om du frågar hur hon tänker bidra till att göra husdrömmen möjlig? Inget av det är konstiga frågor att diskutera i en sund relation.

Det framstår som om hon kräver arbete av dig som hon inte är beredd att göra själv, "klart han ska jobba ihop till mitt drömhus åt oss!".
Det framstår också som om du ger och erbjuder med vänster hand, "OK då, vi kan flytta till Borlänge till ditt kära 1930-talshus, men kom inte till mig och klaga när du får sätta fläckiga loppiskläder på ungarna, för att vi behövt göra såna uppoffringar."
Det här är överdrivet, jag vet, men det är inte elakt menat (så säger alla passivt aggressiva människor, jag vet det med).

Förhoppningsvis har ni drygt halva livet kvar, kanske till och med tillsammans om ni hittar en gemensam riktning att dra åt. Det går att planera och arbeta för att förverkliga drömmar rätt långt in i framtiden, det som inte är möjligt nu kan mycket väl vara möjligt om 10-20-30 år. Som sagt, det mesta är möjligt, men kanske inte samtidigt och kanske inte överallt.
Trad-wife vete tusan. Hon är väldigt driftig som sagt och skulle garanterat försöka driva eget om hon inte jobbade. Däremot hatar hon 8-17 livet i ekorrhjulet (vem älskar det?)

Det hon vill är att köpa ett äldre hus där man behöver en enorm krigskassa för underhåll. De hus hon gillar ligger dock i en prisnivå att vi kan köpa dem men krigskassan är sen i princip noll. Dvs inget får gå fel. Jag tycker detta är alldeles för riskabelt när allt i huset har närstående behov av underhåll.

Hon säger att hon är beredd att göra mycket själv men inser med nuvarande hus att man är extremt begränsad med jobb och små barn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oj
Clarken37 Clarken37 skrev:
Trad-wife vete tusan. Hon är väldigt driftig som sagt och skulle garanterat försöka driva eget om hon inte jobbade. Däremot hatar hon 8-17 livet i ekorrhjulet (vem älskar det?)

Det hon vill är att köpa ett äldre hus där man behöver en enorm krigskassa för underhåll. De hus hon gillar ligger dock i en prisnivå att vi kan köpa dem men krigskassan är sen i princip noll. Dvs inget får gå fel. Jag tycker detta är alldeles för riskabelt när allt i huset har närstående behov av underhåll.

Hon säger att hon är beredd att göra mycket själv men inser med nuvarande hus att man är extremt begränsad med jobb och små barn.
Oj jag skulle älska 8-17 arbete, tyvärr har livet beroende på olika val tagit en annan väg så jag måste stå ut ett tag till pension, ni som har vanliga 8-17 lönejobb vet inte hur bra ni har det.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Det hon vill är att köpa ett äldre hus där man behöver en enorm krigskassa för underhåll. De hus hon gillar ligger dock i en prisnivå att vi kan köpa dem men krigskassan är sen i princip noll. Dvs inget får gå fel. Jag tycker detta är alldeles för riskabelt när allt i huset har närstående behov av underhåll.
Det är klart att man ska inte ta sig vatten över huvudet, varken i hur mycket renovering man orkar och ha råd med eller hur stora månadsutgifter man har.

Har man kring 100 netto in i månaden så bör man ha råd med ett "OK" hus man är nöjd i.

Självklart ska det vara en balans, det är tufft om den ena vill bo i ett billigt radhus och åka på golfresor och käka på krogen och den andra drömmer om ett sekelskifteshus där man vill bygga och fixa. Man spenderar mycket tid hemma så det är viktigt att trivas.

Är din fru estetiskt lagd förstår jag att hon tycker vissa drag i en bostad är viktiga. Om man är mera för att vara hemma än hänga på stan är det också viktigare hur man har det hemma än hur långt det är till stureplan (om man inte måste åka dit varje dag i jobbet). Lite är det som om hon skulle säga till dig att du får bara käka lunch på McDonalds, semestern sker alltid på Skara sommarland, du kommer få köra en Toyota resten av livet. (givet att nåt av detta var viktigt för dig, är det oviktigt så är det kanske en prioritering som inte "kostar" nåt).

Samtidigt kan ekonomin inte bli så ansträngd av huset att man aldrig får unna sig nåt annat.

Om ni bara plockar bort de två dyraste norrorts-komunerna, försöker hitta nåt där inte alla av VVS, tak, fasad och el är tvärslut så har jag svårt att se att allt ska gå åt helvete samtidigt.

Hus och renovering kostar alltid mer än man uppskattat. Men man behöver sällan verkligen göra allt och på en gång. Jag tror du läser besiktningsprotokollen väl kritiskt.

Sen handlar det ju om hur bråttom man har att det ska bli "instagramstil". - har ni tålamod att låta renoveringen ta 10 år? Att hon får jobba på med det hon vill i sin takt? Eller ska allt lejas bort på ett år?
Själv kan jag ångra att vi inte hittade ett mer färdigt hus. Men. De var då för dyra för oss, eller, vi kanske kunnat stretcha till nåt av husen. Och i området jag bor säljs kanske max 2-3 sekelskifteshus per år. I dagens priser kostar de dyrare mer färdiga kanske 11-13 och ett med mer jobb kanske 8. Med så få som säljs per år och om man dessutom har andra saker som ska uppfyllas så är utbudet inte stort.

Våga köpa i nåt annat än Täby. Våga att inte bli rädd för besiktningen. Acceptera att bo lite orenoverat några år. Köp inte ett ruckel där allt måste göras. Men tumma inte på din pendlingstid, sätt en maxgräns på säg 40 minuter dörr till dörr och utan att du måste "tajma" ett speciellt tåg. Blir man 10 minuter försenad får inte resan haverera så man kommer en halvtimme sent...
 
  • Gilla
Nybörjarsmurfen och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Rökt nåt? Man köper inga riktiga hus för 500k. Inte ens på ”landet landet obygden”. Minsta jävla renovering är förenat med en total förlustaffär. Jag är fullständigt ointresserad av dina mulle-förslag och det verkar ju uppenbarligen TS också vara.

Det finns tre saker att fokusera på i fastighetsaffärer, läget, läget och läget.
Kom ur din lilla bubbla cityboy. Man kan få ett fint gammalt hus/torp för dom pengarna vid ett fint läge om man åker långt ute i "obygden"
 
  • Arg
fsn
  • Laddar…
F
Clarken37 Clarken37 skrev:
Trad-wife vete tusan. Hon är väldigt driftig som sagt och skulle garanterat försöka driva eget om hon inte jobbade. Däremot hatar hon 8-17 livet i ekorrhjulet (vem älskar det?)

Det hon vill är att köpa ett äldre hus där man behöver en enorm krigskassa för underhåll. De hus hon gillar ligger dock i en prisnivå att vi kan köpa dem men krigskassan är sen i princip noll. Dvs inget får gå fel. Jag tycker detta är alldeles för riskabelt när allt i huset har närstående behov av underhåll.

Hon säger att hon är beredd att göra mycket själv men inser med nuvarande hus att man är extremt begränsad med jobb och små barn.
Då blir det ett ur hennes perspektiv ”tråkigare” hus nu. Hon är driftig och dealen är att det huset skall lyftas och säljas med en fet vinst. Så småningon finansierar ni (hon) det hus hon vill ha, antingen i bättre skick eller med budget för de stora renoveringarna.
 
F
E Einh skrev:
Kom ur din lilla bubbla cityboy. Man kan få ett fint gammalt hus/torp för dom pengarna vid ett fint läge om man åker långt ute i "obygden"
Du verkar inte frisk och driver en agenda ingen här är intresserad av. TS redogjorde rätt tydligt för skillnaderna och du förstår inte ens vad du läser.
 
  • Haha
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.