Clarken37 skrev:
Inte en chans i helsike att du, dörr till dörr, tar dig från hus i Nyköping till adresser i innerstan på en timme. Speciellt inte rusning.

Sj-tåget tar 1 timme och 2 minuter mellan Sthlm C och Nyköping C. Du lär lätt ha 20 min till tågstationen ink buffert. Sen 20 min till från Sthlm C dit du ska. Du är snarare uppe på 2 timmar enkel resa än 1 timme.

Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.

Folk ska alltid vara så sjukt överoptimistiska när det kommer till pendling.
Jag pendlade under drygt 10 år med tåg, mellan tågstationen i Flen, dit jag hade 10 minuter med bil och jobbet vid Sergels Torg.

Det tog drygt en timme. Jobbade hemifrån två dagar i veckan, och "var på kontoret" tre dagar.

Trevlig byskola med fritids och dagis fanns det också. Tyvärr nedlagd p.g.a. brist på barn.

Nog för att tågen är något bristfälliga i sin pålitlighet, men så illa är det inte...

Sedan så finns det fler intressanta jobb med bra betalt utanför Stockholm än vad många tror.
Det ska nog till ett extremt speciellt jobb, om det bara finns i just Stockholm.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag pendlade under drygt 10 år med tåg, mellan tågstationen i Flen, dit jag hade 10 minuter med bil och jobbet vid Sergels Torg.

Det tog drygt en timme. Jobbade hemifrån två dagar i veckan, och "var på kontoret" tre dagar.

Trevlig byskola med fritids och dagis fanns det också. Tyvärr nedlagd p.g.a. brist på barn.

Nog för att tågen är något bristfälliga i sin pålitlighet, men så illa är det inte...

Sedan så finns det fler intressanta jobb med bra betalt utanför Stockholm än vad många tror.
Det ska nog till ett extremt speciellt jobb, om det bara finns i just Stockholm.
Då för alla andra än TS och någon till kan man också nämna Gnesta, roligare bostadsort än Flen och pendeln går dit så ännu kortare pendlingstid. Dock väldigt få sekelskiftshus. Men GW bor där det kanske kompenserar. :D
 
Appendix Appendix skrev:
Tror aldrig hyra är att föredra. Baraom man är fattig

Som med privatleasing bil.

Har man pengar till insats är att äga föredra.
Just privatleasing var ju under några år billigare än att köpa en ny bil iofs...
Bo i en gammal sekelskifteslägenhet i centrala sthlm kan också vara billigare än att köpa... Om man på något konstigt sätt får tag i en...

Appendix Appendix skrev:
Tillsammans med Väsby och Sollentuna en av de fulare kommunerna i Norrort vad gäller bebyggelse.
Norrtälje verkar lyckas bättre. Men det är ju andra anledningar man inte vill bo där (Typ att det är lika illa som Nyköping och Enköping)
Sollentuna C / Tureberg är hemskt (finns några få gamla hus iofs som är fina men 70-tals-flerbostadshusen och centrum är hemska), men många delar tycker jag är fina, utmed vattnen Norrviken / Edsviken är det fint (och ganska dyrt). Iofs blandat sekelskifte och nyare hus då tomterna var stora och har styckats. Det kan man tycka vad man vill om, men roligare än områden där allt är nybyggt och identiskt lika...

Upplands Väsby har jag dålig koll på, är väl villamatta som på många andra ställen med mexitegelhus och nyfunkislådor? Tycker även det kan ha sin charm, även om det väl inte är arkitekturens höjdpunkt. Dock tror jag de försökt att bygga klassiskt i några nybyggen... Vet inte om det blev nåt eller bara var planer...
Clarken37 skrev:
Den nedre delen av Uthamra strand har dock Vallentuna lyckats med. Husen ligger alla i sluttning och i princip alla är vita och har samma stilar (isch) och byggår. Genast blir det otroligt mycket finare än 99% av övriga norrort. Hur svårt kan det vara? Nackdelen är att tåg ligger långt bort. Allt blir bilberoende (vilket fö är ett problem i hela norrort, folk sätter inte sin fot utanför tomtgränsen utanför sin bil)
Är det helt nybyggda hus? Jag tror folk kommer bli lika trötta på den stilen om 20-30 år som man är på 70-och 80-tal nu. 60-tal med klass börjar ju få en revival?

T TommyC skrev:
Det mesta har redan föreslagits. Mitt bästa råd är att gå på många visningar, läs (om tillgängligt) besiktningsprotokollet före visning och jämför det besiktningen klagar på med verkligheten. De som besiktigar hus vill ha ryggen fri så alla vanliga och mer eller mindre möjliga fel listas även om de sällan inträffar. Genom att lära sig mycket om hus från olika tider så kommer man troligen att få en bra förståelse för huset man till slut köper.
Som sagts förut, specielt sekelskifteshus får många varningar i besiktningar utan att behöva vara speceillt dåliga. De byggdes för att klara detta. Det som gör de kan bli dåliga är att folk isolerar, slutar elda, inreder källaren och använder plast och plastfärg. Men ofta är det inte DET besiktningarna klagar på...
T TommyC skrev:
Jag lärde mig bl a att hus byggda efter 1970-talet har många fördelar såsom bra isolering, 3-glasfönster som både isolerar för kyla och oljud samt avsaknad av asbest.
Visst, en 70-talshus är nog billigare att äga en sekelskifte. Mer praktiskt. Men inte lika "kul".
Det är som en cab (öppen bil) - den är rätt oduglig jämfört med tex en V70. Men visst är det lite roligare att åka och äta glass i en sådan bil... Finns fler jämförelser. Kläder. Skönare att alltid ha mysbyxor och hoodie, men nog är folk snyggare i "finkläder"?
Appendix Appendix skrev:
Vad gäller 40tal och tidigare. Har ni tittat mycket på dylika hus?
För det är ofta inte bara renoveringsbehov eller dyra bostäder. Det är ofta väldigt dåliga planlösningar med. Små rum. Lågt i tak. Vint och snett. Bärande väggar precis där man hade velat öppna upp osv.
Vackert och charmigt i allra högsta grad. Men väldigt bökigt med.
Planlösningen håller jag med om inte alltid är "nutidsanpassad" i äldre hus. Men sekelskifteshus med lite högre klass har ofta 3m i takhöjd, en nedervåning med matsal, stort vardagsrum och rejäl hall. Övervåningen har dock mer ofta små rum där ibland rummen är genomgångsrum med flera dörrar.

Jag växte upp i ett hus i centrala Uppsala, har för mig det var 280 kvadrat med drygt 3m i takhöjd, byggt 1924. Till det en vind med mer än 3m i takhöjd och en källare som väl hade runt 220 i takhöjd. Planlösningen var långt i från dålig eller torftig... Har nog aldrig bott så bra. Så att alla gamla hus är sneda och små är rätt felaktigt.

Små arbetarhus byggda på sekelskifte eller fram till 30-40-tal är väl inte lika generöst byggda, men kan ändå vara charmiga... Många är ju tillbyggda så de blir rätt OK. Ofta är lägena riktigt bra. Så var det väl tex i Gamla Enskede? (jag har bara kört igenom men fått för mig det är små men charmiga hus).
R Radhussemlan skrev:
Då för alla andra än TS och någon till kan man också nämna Gnesta, roligare bostadsort än Flen och pendeln går dit så ännu kortare pendlingstid. Dock väldigt få sekelskiftshus. Men GW bor där det kanske kompenserar. :D
Nykvarn, Trosa, Gnesta, Flen, Katrineholm mfl. har väl tåg eller buss och några tar kort tid in till stan, men som jag förstår finns inga gymnasieskolor och servicenivån är rätt låg generellt. Men Sörmland är väldigt vackert, åker man runt där med bil på sommaren så vill man gärna flytta dit. Har man utflygna barn, kan jobba på distans så kan man nog få bo extremt fint för de pengar vi talar om ryms inom TS budget. Men jag skulle vänta till barnen gått klart gymnasiet då... När föräldrarna aldrig vill in till "city" på kvällarna och umgänget är lugna middagar hemmavid.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Inte en chans i helsike att du, dörr till dörr, tar dig från hus i Nyköping till adresser i innerstan på en timme. Speciellt inte rusning.

Sj-tåget tar 1 timme och 2 minuter mellan Sthlm C och Nyköping C. Du lär lätt ha 20 min till tågstationen ink buffert. Sen 20 min till från Sthlm C dit du ska. Du är snarare uppe på 2 timmar enkel resa än 1 timme.
Det är låg turtäthet och bytena utanför city som tar mest tid. När man måste tajma en buss som går var 20e minut och dessutom är sen. Eller om man bor efter där pendeltågen delas i flera delar så turtätheten minskar. Kan man gå till ett tåg på max 10 minuter är man ju vid Odenplan eller T-Centralen ganska snabbt och framförallt utan byten som strular...

Nu är jag ingen van bussåkare, men när jag provat destinationer som kräver buss sista biten ruttnar jag totalt. Stå och vänta på en kall busshållplats utan att veta om man missat bussen, sen långsamt kryssa runt bland villor där pensionärer med dramaten och lattemorsor masar sig av och på är fan jobbigare än att se målarfärg torka...

Tåg som går 2 ggr per timme eller mindre gör att man måste passa tider, lägg till det en buss som också går sällan. Tappar ungen mössan eller blir ledsen på väg till dagis så blir man lätt 45 minuter sen för man missar sin "planerade rutt". Eller om nåt färdmedel är sent.

Ta bilen till tåget, både skrapa rutor och vänta på tåg... Går också bort för mig. Antingen bil dörr till dörr, eller att man kan åka bara tåg. Buss funkar väl inne i centrala sthlm då turtätheten är så hög. Men inte i bostads eller företags/industriområden.

Har man inga barn att ta hänsyn till och kan jobba hemma 3-4 dagar i veckan så kan man nog tåla mycket mer pendling dock...
Clarken37 skrev:
Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.
Han bodde i Sollentuna! :D ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
S skogaliten skrev:
Jag pendlade under drygt 10 år med tåg, mellan tågstationen i Flen, dit jag hade 10 minuter med bil och jobbet vid Sergels Torg.

Det tog drygt en timme. Jobbade hemifrån två dagar i veckan, och "var på kontoret" tre dagar.

Trevlig byskola med fritids och dagis fanns det också. Tyvärr nedlagd p.g.a. brist på barn.

Nog för att tågen är något bristfälliga i sin pålitlighet, men så illa är det inte...

Sedan så finns det fler intressanta jobb med bra betalt utanför Stockholm än vad många tror.
Det ska nog till ett extremt speciellt jobb, om det bara finns i just Stockholm.
Många branscher, inklusive min, och dess chefspositioner finns bara i Stockholm.

Det snabbaste tåget jag hittar från Flen till Sthlm C tar 55 min. Givetvis kommer man då inte 1 min innan avgång utan 10-15 för att ha en buffert. Att gå från Sthlm C till Sergels torg tar drygt 10 min.

Mao lär det tagit dig 1,5 timme och knappast 1 timme.

Alltid dessa glädjekalkyler när det ska pratas pendling.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Många branscher, inklusive min, och dess chefspositioner finns bara i Stockholm.

Det snabbaste tåget jag hittar från Flen till Sthlm C tar 55 min. Givetvis kommer man då inte 1 min innan avgång utan 10-15 för att ha en buffert. Att gå från Sthlm C till Sergels torg tar drygt 10 min.

Mao lär det tagit dig 1,5 timme och knappast 1 timme.

Alltid dessa glädjekalkyler när det ska pratas pendling.
Precis. Känns bara som fler och fler flyttar sina kontor där man har seniora roller till Sthlm

Tyvärr.

Och känslan är snarare att de som lägger det utanför sthlm mest gör det för att de kan snåla med lönerna.
 
A
J JohanLun skrev:
Det är låg turtäthet och bytena utanför city som tar mest tid. När man måste tajma en buss som går var 20e minut och dessutom är sen. Eller om man bor efter där pendeltågen delas i flera delar så turtätheten minskar. Kan man gå till ett tåg på max 10 minuter är man ju vid Odenplan eller T-Centralen ganska snabbt och framförallt utan byten som strular...

Nu är jag ingen van bussåkare, men när jag provat destinationer som kräver buss sista biten ruttnar jag totalt. Stå och vänta på en kall busshållplats utan att veta om man missat bussen, sen långsamt kryssa runt bland villor där pensionärer med dramaten och lattemorsor masar sig av och på är fan jobbigare än att se målarfärg torka...

Tåg som går 2 ggr per timme eller mindre gör att man måste passa tider, lägg till det en buss som också går sällan. Tappar ungen mössan eller blir ledsen på väg till dagis så blir man lätt 45 minuter sen för man missar sin "planerade rutt". Eller om nåt färdmedel är sent.

Ta bilen till tåget, både skrapa rutor och vänta på tåg... Går också bort för mig. Antingen bil dörr till dörr, eller att man kan åka bara tåg. Buss funkar väl inne i centrala sthlm då turtätheten är så hög. Men inte i bostads eller företags/industriområden.

Har man inga barn att ta hänsyn till och kan jobba hemma 3-4 dagar i veckan så kan man nog tåla mycket mer pendling dock...

Han bodde i Sollentuna! :D ;)
Så är det. Glädjekalylerna härinne räknar knappast med att barnen är 30 min sena till fs eller att tågen är inställda
 
Det finns två sorters förorter: de som befokas av landsförvista Stockholmare som absolut inte vill bo där utan är tvungna för att ekonomin inte räcker till och de förorter som är en central punkt för omgivningen och befolkas av lokalbor.

Åkersberga tillhör den första gruppen. Tanken att man skulle göra eller köpa någonting lokalt finns inte på kartan.

Norrtälje, Södertälje och Enköping tillhör den andra gruppen där man kan äta ute och köpa ett par skor.
 
Clarken37 skrev:
Så är det. Glädjekalylerna härinne räknar knappast med att barnen är 30 min sena till fs eller att tågen är inställda
Därför, sikta på någon av de stationssamhällen som byggdes för mer än 100 år sen.
Även en 70-talskåk i ett område med stora tomter och sekelskifteshus är faktiskt helt OK.
Slå på SL.SE hur lång tid det tar vid en "random" tid. Både vardagsmorgnar och helgkvällar.
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns två sorters förorter: de som befokas av landsförvista Stockholmare som absolut inte vill bo där utan är tvungna för att ekonomin inte räcker till och de förorter som är en central punkt för omgivningen och befolkas av lokalbor.

Åkersberga tillhör den första gruppen. Tanken att man skulle göra eller köpa någonting lokalt finns inte på kartan.

Norrtälje, Södertälje och Enköping tillhör den andra gruppen där man kan äta ute och köpa ett par skor.
Jag tror man ska tänka lite vidare. Endel VILL bo där det är lite svårtillgängligt. Man åker bil överallt och brukar inte "kultur" så lätt resande till city är inte någon fördel (snarare nackdel då folk FRÅN centralare delar kommer dit).
Betande hästar och promenadvägar i natur är en fördel - Alla vill faktiskt inte bo "nära city".

Jag har varit rätt mycket i både Södertälje och Norrtälje och det är ju diametralt skilda orter. Norrtälje skulle jag gärna bo i den dag jag slutar jobba, det är en känsla att bo i en småort. Men tveksamt om jag skulle palla pendla in till stockhom därifrån. Södertälje har sina ljuspunkter, men tyvärr så är det inte så kul där även om det nog förbättrats sen några år. Det finns förvisso några områden i södertälje som har villor med klass och även ligger fint vid vattnet... Men tyvärr endel annat som gör att man inte vill vara ute på stan själv en sen fredagkväll, än mindre ha sina barn där.

Jag kan sakna Uppsala, där man faktiskt kunde ha bott relativt centralt så man på 5-10 minuter kan cykla in till absoluta centrum. Cykla till de flesta arbetsplatser. Gå hem på kvällen. I princip bo "i staden" fast man bor i villa. Det är en stor nog stad att inte kännas som Södertälje eller Enköping. Säkert finns andra liknande städer i Sverige, som är stora nog att vara en riktig stad men där ändå folk med vanliga jobb kan bo i villa 1-2 km från absoluta centrum. Så kommer man aldrig kunna bo i Stockholm som vanlig löntagare.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Precis. Känns bara som fler och fler flyttar sina kontor där man har seniora roller till Sthlm

Tyvärr.

Och känslan är snarare att de som lägger det utanför sthlm mest gör det för att de kan snåla med lönerna.
För att illustrera detta. I min bransch är +90% koncentrerat till Stockholm. Det finns enstaka möjligheter i stad 2-9 men 10 ggr mer i Sthlm än resterande landet totalt.

Jag har kollegor internt och branschkollegor som bor 10-20 mil från Sthlm och pendlar (vilket de hatar) och är beredda att ta nästan vadsomhelst som erbjuds lokalt. Men det gör det i princip aldrig.

Detta är folk i Linköping, Norrköping, Västerås etc.

Visst det finns en hel del lokala roller där man tjänar 35-40k i månaden men vill man någonsin avancera är det Stockholm som gäller. Vet inte hur många samtal jag haft med lokala förmågor med ambitioner som sitter kvar missnöjda på sina roller för att de är oförmögna att flytta till Stockholm
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har varit rätt mycket i både Södertälje och Norrtälje och det är ju diametralt skilda orter. Norrtälje skulle jag gärna bo i den dag jag slutar jobba, det är en känsla att bo i en småort. Men tveksamt om jag skulle palla pendla in till stockhom därifrån. Södertälje har sina ljuspunkter, men tyvärr så är det inte så kul där även om det nog förbättrats sen några år. Det finns förvisso några områden i södertälje som har villor med klass och även ligger fint vid vattnet... Men tyvärr endel annat som gör att man inte vill vara ute på stan själv en sen fredagkväll, än mindre ha sina barn där.
Ja, Norrtälje är tråkigt och Södertälje är ett gangsternäste. Men, det är ju ändå samhällen. Jämför med Kungsängen som bara är förort.

Eller ta Alsike mellan, mitt ute på landet mellan Uppsala och Knivsta. Det mesta är nybyggt och det är hur många hus som helst. Vi får se hur det går. Jag tror ju inte det blir någon stark lokal sammanhållning.
 
A
Jag gjorde en jämförelse mellan Täby och några söderförorter där kommunalskatten är drygt 2% högre.

Diffen för oss skulle faktiskt bli över 40 netto per år om vi flyttade dit. Vi kan INTE tappa så mycket per år då vi redan har en stretchad ekonomi.

Låt oss säga att bolåneräntan stabiliserar sig på 3%. För att då kompensera med räntekostnaden för ett billigare boende måste vi köpa för 2 msek mindre i söderförort bara för att nå break even.

Jag vände detta med sambon som vägrade (så klart) acceptera detta faktum. Kontringen var ”då kanske de tar lite mer ansvar för sina invånare eftersom de har mer skattepengar”

tyvärr funkar det inte så eftersom skattesats och skatteintäkter inte är samma sak. Täby har Sveriges näst högsta medelinkomst. Trots den låga kommunalskatten får kommunen in mer skattepengar än tex Tyresö eftersom medelinkomsten är så mycket högre. 1% av 1 miljon är mer än 1% av 10k.

Det var inte uppskattat att upplysa om detta. Det är alltid JAG som får skit för att verkligheten är vad den är
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, Norrtälje är tråkigt och Södertälje är ett gangsternäste. Men, det är ju ändå samhällen. Jämför med Kungsängen som bara är förort.

Eller ta Alsike mellan, mitt ute på landet mellan Uppsala och Knivsta. Det mesta är nybyggt och det är hur många hus som helst. Vi får se hur det går. Jag tror ju inte det blir någon stark lokal sammanhållning.
Norrtälje är mysigt och trevligt. Men utöver sommaren är det ofantligt dött.

Dessutom begränsar man sina barn enormt om man bosätter sig där (eller i tex Österskär). Speciellt om man inte har en kort promenad till tågstation.

De får ETT gymnasium att välja på tex på rimligt avstånd. Vill de av någon anledning gå någonannastans är den dörren i princip stängd.

Man kan inte begära att en tonåring ska pendla 1,5 timmar till skolan som början 8 varje dag.

Har man tur är det lokala gymnasiet bra men varken Roden i Norrtälje eller Österskär i Berga har direkt bra rykten.

Vill barnen tex satsa på fotboll och spela i akademi finns det grymma alternativ i Täby, och ännu fler med kort pendling. I Norrtälje finns typ ingenting så det blir mecka med epan på fritiden som gäller
 
Clarken37 skrev:
Jag gjorde en jämförelse mellan Täby och några söderförorter där kommunalskatten är drygt 2% högre.

Diffen för oss skulle faktiskt bli över 40 netto per år om vi flyttade dit. Vi kan INTE tappa så mycket per år då vi redan har en stretchad ekonomi.

Låt oss säga att bolåneräntan stabiliserar sig på 3%. För att då kompensera med räntekostnaden för ett billigare boende måste vi köpa för 2 msek mindre i söderförort bara för att nå break even.

Jag vände detta med sambon som vägrade (så klart) acceptera detta faktum. Kontringen var ”då kanske de tar lite mer ansvar för sina invånare eftersom de har mer skattepengar”

tyvärr funkar det inte så eftersom skattesats och skatteintäkter inte är samma sak. Täby har Sveriges näst högsta medelinkomst. Trots den låga kommunalskatten får kommunen in mer skattepengar än tex Tyresö eftersom medelinkomsten är så mycket högre. 1% av 1 miljon är mer än 1% av 10k.

Det var inte uppskattat att upplysa om detta. Det är alltid JAG som får skit för att verkligheten är vad den är
Jag ska inte vara otrevlig, men om ekonomin är ansträngd med över 100k netto in varje månad kanske ni ska göra en budget? Det borde vara mycket pengar över.
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
För att illustrera detta. I min bransch är +90% koncentrerat till Stockholm. Det finns enstaka möjligheter i stad 2-9 men 10 ggr mer i Sthlm än resterande landet totalt.
Är i en liknande situation med mitt jobb. Lägg till att jag även är delägare så det finns bara en företag i hela världen som är intressant för mig. Vill max ha 30min pendling dörr till dörr och inte sitta i infartsköer. Helst med tunnelbana/cykel eller långpromenad när man får feeling.

Hade jag inte haft den kombination av pengar och händighet som krävs för ett gammalt hus i närförorten så hade jag lätt stannat kvar i bostadsrätt precis som mina flesta vänner och kolleger.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.