Clarken37 skrev:
Helt enig här.

Resan som vi gjort med befintligt hus har verkligen bara förstört livet. Att ha jobb och små barn ger väldigt lite utrymme för stora renoveringar
Där har du svaret, prio 1 är barnen.
Hitta ett bra område med bra skolor och lugn närmiljö sen ett bra hus billig i drift så ni har tid och ork att göra saker med barnen.

"Har flera bekanta som bor i innerstan som hellre skulle hugga av sin högra hand än att bo i annat än sekelskifte." Tro problemet ligger där, era vänner har fint sekelskiftes boende och hon vill inte vara sämre...
 
Jag har läst hela tråden nu och förstår hur du tänker TS, och sanningen är den att ni tjänar för lite för era krav. Stockholm är dyrt, många vill bo där och inte lämna storstadsutbudet (jag ex.vis) och att diskutera vad du kan få på annan ort är inte aktuellt om man inte vill flytta dit. Så mitt råd är att åka runt och titta på områden och hus ni ratar för ni har inte råd att bo i de du gillar. Jag har kompisar i villor i en massa förorter runt Stockholm och man kan vara lika otrygg i Täby som Trångsund, Bromma som Blåsut. Och din sambo behöver också kompromissa så klart. 50-tal? Arkitektritat 60-tal? Det finns snygga hus med själ även efter 30-talet. Annars finns bara ett råd. Tjäna mer.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om TS bara är intresserad av att bo i Täby/Åkersberga är det ju meningslöst att tipsa om drömhus på andra ställen……
Med alla ”problemen” som listas är det kanske minst dåligt att bara bo kvar där man bor?
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
A
boihus123 boihus123 skrev:
Där har du svaret, prio 1 är barnen.
Hitta ett bra område med bra skolor och lugn närmiljö sen ett bra hus billig i drift så ni har tid och ork att göra saker med barnen.

"Har flera bekanta som bor i innerstan som hellre skulle hugga av sin högra hand än att bo i annat än sekelskifte." Tro problemet ligger där, era vänner har fint sekelskiftes boende och hon vill inte vara sämre...
Du har helt rätt. Prio ett är barnen.

Just därför vill jag inte ha 1.5 timmars pendling enkel resa till jobbet. Jag vill ha mina 20 min. Då kan jag hämta/lämna och umgås med dem. Ska jag ha 1.5 timmes pendling måste jag åka 6.30 och är hemma 18.30. Jag missar barnens alla mål.

Nej våra vänner har inte alla sekelskifte. Vi har egentligen bara en vän i villa som bor i äldre hus. Andra bor i nybyggen eller 70-80 tal. De jag refererar till är kollegor som sambon inte ens träffat.

Däremot har sociala medier absolut en stor roll. Hon älskar att följa olika konton med ”husdrömmar” där folk köper gamla hus och totalrenoverar dem. Grejen där är bara att de köper sällan i Stockholm och oavsett så är nästan alltid mannen i förhållandet hantverkare och gör allt själv. Sen verkar de alltid ha hantverkare i släkten och far och morföräldrar som mer än gärna tar barnen närsomhelst.

Vi har inget av ovanstående vilket hon inser men ändå inte kan förlika sig riktigt med
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Som boende i Sollentuna ställer jag mig lite tveksam till den analysen...

Sollentuna är ganska stort så det finns både och här. Givetvis är det inte "fintäby" eller Danderyd. men även där finns mindre roliga områden.

* Något/några badrum med utgångna ytskick [går oftast vänta med, använda badkar eller dushkabin]
* Fuktproblematik i grund [gamla hus har källare, är de inte inredda är det sällan något brådskande med detta, det kan varit så i 100 år]
* Tak som är avksrivna [Tegeltak kan hålla 50-60-70 år, om man ser efter tegelpannor]
* Avlopp original [går att relina, och ofta i sekelskifteshus ligger de under tunn betongkaka i oinredd källare = billigt att byta]
* Fönster original [Enbart en fördel!]
* Självdrag [Krånglar sällan och har gått att leva med för alla under de första 100 åren]
* Bomljud överallt i murad grund. [troligen inte alarmerande i en källare]
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem [radiatorer håller ofta hur länge som helst, sekelskifteshus har ofta kvar rörsystemen sen originalåret utan problem. Själva "pannan" byts ändå var 20e år så den kan vara lika kass på ett "nytt" hus]

För 8-12 MSEK får du nog ett OK sekelskifteshus i Sollentuna, har inte järnkoll på marknaden men kollar när nåt sekelskifteshus i närområdet säljs. Eftersom områdena inte är "slum" så är husen väl ganska ofta inte helt körda i botten. Jag kan inte se att man måste ha 2-3MSEK att renovera för på kort sikt. På en 20-årsperiod, ja, om man kan leva med att byta lite i taget. Det är 100.000 om året, det kanske man kan "spara ihop till" samt låna upp lite till längre framåt. För 5MSEK får du bara ett litet radhus här. Kanske är det värt lite extra samt att det inte är tiptop från början för att få bo i en bättre stil med mer ponential. Radhuset går troligen inte att göra mycket mer än att bo i, dvs svårt att förbättra annat än att uppdatera kök och badrum. Allt handlar väl om vem man är, om man gillar projekt och kan leva med att allt inte är klart från början. Eller om man bara vill bo.
Det finns inget i Täby som är i närheten av Malmvägen. Har en vän som är polis i Sollentuna. Det dealas droger öppet i Sollentuna C. När de gör razzior i lägenheterna runt Sollentuna C hittar de tjogvis av automatvapen. Malmvägen är ett av Sveriges värsta utsatta områden.

Rotebro C är också ett ghetto om än inte i linje med Malmvägen.

Edsviken och Norrviken är jättefint. Men centrumen i Sollentuna är hemska. Skulle aldrig vilja bo nära dem. Täbys sämsta gata är inte ens en västanfläkt mot dessa områden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Vad gäller pendling vill jag också väcka en tanke. Att ha nära till tåget utan att behöva byta till buss sparar enormt med tid. Att ha nära till en större väg likaså. Det tar lång tid att kryssa kilometer bland villor och småvägar eller att åka buss samma sträcka.

Nedsidan är att nära tåget så är det också nära för folk som inte bor i området.

Men som sagt, räkna på restider med byten och promenader.

Om man istället är en sådan som cyklar till jobbet så är det närförorterna, då troligen på södra sidan, som nog är mest attraktiva. Norrut upplever jag att det är långt cykelväg till de områden du nämner men går hyfsat fort med bil / tåg. Söderut är det mer "stad" upplever jag, på gott och ont. Närmare med cykel. Men mer bilköer och mindre natur.

En annan faktor är vatten. Jag har växt upp utan tillgång till badsjöar. Där jag bor nu går det att bada för barnen. De gör det flera gånger i veckan. Visst går det att skaffa pool, men närhet till vatten och natur eller strövområden ska inte underskattas.

Gamla områden förlades ofta nära vatten och järnväg. Så ofta är sekelskifteshus förenat med ett läge som i det avseendet är bra.
bra tankar och älskar närheten till vatten. Området kring Österskär är trevligt och fint. Men det är just pendlingen därifrån som blir en plåga. Även om man bor nära tåget
 
A
Hep Hep skrev:
"Fina" Täby är fortfarande fint, men jag skulle inte vilja flytta till t ex Gribbylund nära centrum eller Flygkårsvägen vid Hägernäs. Fast skit samma - jag ska inte flytta och TS får välja själv. Jag ville mest få in att det går inte att säga ett par väderstreck och namn på kommuner och vara säker på vad man får.
Gribbylund C är kolugnt.

Flygkårsvägen är väl den enda del av Täby som är lite ruffig nuförtiden. Inte ens Hägernäs C är otryggt längre. Bara bostadsrätter
 
A
H HenrikHuslöse skrev:
Grundproblemet här är nog inte valet av hus. Grundproblemet är att du och din sambo valt varandra trots diametralt olika uppfattningar av vad livskvalitet är.

Ni kommer aldrig hitta ett hus ni båda är är helt nöjda med. En fin klassisk direktörsvilla nära Stockholm med gångavstånd till allt köps av ... en direktör med mångmiljonlön. Den uppenbara lösningen i teorin är att din sambo blir börs-VD. Det är kanske svårare att genomföra i praktiken...
Vi har nog inte speciellt olika uppfattningar ändå. Men sambon har betydligt svårare än jag att förlika sig med verkligheten.

Min sambo bor mer än gärna lantligt. Men när jag frågar henne om hon vill det på bekostnad av att jag halverar min inkomst med allt vad det innebär så försvinner intresset direkt.

Visst vi skulle hypotetiskt kunna spara 10k i månaden i räntekostnad på att flytta till tex Nyköping. 120k om året. Men vi skulle;

1. Förlora +50k om året pga den högre marginalskatten
2. Behöva köra bil mycket mer. Köpa pendlingskort på sj. +50k om året.

Vi skulle alltså få en SÄMRE ekonomi om vi flyttade från ett 9 msek hus i Täby till ett 5 msek hus i Nyköping även OM jag behöll mitt jobb och evighetspendlade.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Täby kyrkby då? Lantligt, finns mycket sekelskifte, förvisso lite längre att pendla, men ekvationen rätt färdigrenoverat sekelskifte, norrort, långt från miljonprogram gör nog att restiden måste offras. Det är dock inte Nyköping. Det går att ta en taxi.

Problemet med Täby är väl att det trots närhet fågelvägen verkar kunna ta lång tid att ta sig in till stan om man inte jobbar och bor på exakt rätt ställe, men de ska väl bygga nån förlängning på Roslagsbanan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Täby kyrkby då? Lantligt, finns mycket sekelskifte, förvisso lite längre att pendla, men ekvationen rätt färdigrenoverat sekelskifte, norrort, långt från miljonprogram gör nog att restiden måste offras. Det är dock inte Nyköping. Det går att ta en taxi.

Problemet med Täby är väl att det trots närhet fågelvägen verkar kunna ta lång tid att ta sig in till stan om man inte jobbar och bor på exakt rätt ställe, men de ska väl bygga nån förlängning på Roslagsbanan?
Täby Kyrkby passar rätt bra in. Pendlingen är inte bra men inte katastrof. Synd att det inte finns någon trevlig sjö i närheten. Vallentunasjöns vattenkvalitet är ökänd. Det sura med roslagsbanan är att den ”bara” går till tekniska där man måste hålla på och byta. Jobbar man nära centralen eller tex Odenplan så är ju pendeln från Väsby och Sollentuna där på ett kick medan det blir mycket meckigare med roslagsbanan.

Har tittar en del där och det finns ju en del äldre kåkar men då upplever jag skicket som smått bedrövligt.

https://www.lansfast.se/till-salu/v...vuu8mp/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Denna tex har ju ett besiktningsprotokoll som är som en telefonkatalog med godsaker. Pallar inte det. Sen ligger ju huset jämte något enormt komplex som drar ned priset.

sekelskifte av bättre snitt och standard går för +10 msek
 
Clarken37 skrev:
Gribbylund C är kolugnt.

Flygkårsvägen är väl den enda del av Täby som är lite ruffig nuförtiden. Inte ens Hägernäs C är otryggt längre. Bara bostadsrätter
Kul att de fått ordning på ”Gribby Bronx” som de hette när jag växte upp. Att flygkårsvägen (a.k.a. Golanhöjden) inte är fixat är inte direkt oväntat. Hägernäs centrum var en sömnig håla åtminstone fram tills jag flyttade därifrån för 20 år sedan. Har det någonsin varit problem där?

Jag håller med om att de områden du skriver om i nordost inte ens går att försöka jämföra med Malmvägen. Jag bodde faktiskt där på brf-sidan under 80-talet. Då var det fortfarande helt lugnt och att ta vägen genom gången på väg hem från pendeln var helt soft oavsett tid på dygnet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Ni har inte tänkt på att bygga ett hus i gammal stil då? Så att ni får samma
Känsla men med en livslängd på huset som gör att ni kan fokusera på småbarnsår? Inte helt ovanligt att folk gör så, helt i gammal stil men nytt. Med rätt tillverkare och framförallt snickarteam (inventera rejält och ta referenser) så kan ni få det som passar er båda?
 
Hej nu är jag här igen, låter som Nyköping ändå kan va nåt, du får mycket finare hus och inga vapen eller slum whatsoever, frugan å jag promenerar hem från puben lördag nätter utan problem, jag kör runt nätter oxå utan att sett nåt, det var en port hos en bilhandlare som sprängdes för ett par år sen men jämfört med sthlm är det rena bullerbyn.
Men ska inte tjata, skojar lite, men jag har två saker, 1: kan inte sambon hämta på dagis medans du åker till jobbet?
2. Har ni råd köpa nåt i Trosa? Där bor bara infödda och rika, visserligen bara lite närmare sthlm än Nyköping men de har en förträfflig och pålitlig buss enkom för trosa-pendlarna. Där är rena bullerby-idyll för barnen och du kan ha en liten båt vid tomten utmed kanalen om du vill och har råd. Gissar på att kommunalskatten är ganska låg.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
A
T tittibitti skrev:
Ni har inte tänkt på att bygga ett hus i gammal stil då? Så att ni får samma
Känsla men med en livslängd på huset som gör att ni kan fokusera på småbarnsår? Inte helt ovanligt att folk gör så, helt i gammal stil men nytt. Med rätt tillverkare och framförallt snickarteam (inventera rejält och ta referenser) så kan ni få det som passar er båda?
Absolut. Problemet här är ju att bara tomterna som inte ligger i skogen i Rimbo typ gör att kalaset inte hamnar under 10 msek. Och sen sitter man med ett hus som inte går att sälja för det man lade ut
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
A
R Radhussemlan skrev:
Hej nu är jag här igen, låter som Nyköping ändå kan va nåt, du får mycket finare hus och inga vapen eller slum whatsoever, frugan å jag promenerar hem från puben lördag nätter utan problem, jag kör runt nätter oxå utan att sett nåt, det var en port hos en bilhandlare som sprängdes för ett par år sen men jämfört med sthlm är det rena bullerbyn.
Men ska inte tjata, skojar lite, men jag har två saker, 1: kan inte sambon hämta på dagis medans du åker till jobbet?
2. Har ni råd köpa nåt i Trosa? Där bor bara infödda och rika, visserligen bara lite närmare sthlm än Nyköping men de har en förträfflig och pålitlig buss enkom för trosa-pendlarna. Där är rena bullerby-idyll för barnen och du kan ha en liten båt vid tomten utmed kanalen om du vill och har råd. Gissar på att kommunalskatten är ganska låg.
Nej. Typ 3% högre kommunalskatt även där. Mao, mer än hälften av det vi sparar i räntebetalningar försvinner i kommunalskatt. Och det är NU när räntan är 4,5%. Sannolikt är den nere på 3% inom ett år och då äter diffen i kommunalskatt i princip upp allt vi sparar.

Sen GÅR det inte för mig att leva med 2 timmars pendling enkel väg. Jag måste då åka 06 och hem 19 varje dag. Jag kommer i princip inte se mina barn utan ruttna i lokaltrafik.

Att sambon både ska hämta och lämna varje dag gör det ju också omöjligt för henne att jobba heltid i princip. Vi kan inte ha barnen på FS 10 timmar per dag.

Sen är Trosa JÄTTEfint och funkar säkert bra om man mest sitter hemma och jobbar. Men ärligt talat så är jag social. Att bara sitta hemma hela dagarna är inget som direkt lockar
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.