Tänkte jag skulle svara på din fråga då tråden spårat ur som vanligt på detta forum.

Jag har fått från Swedbank att jag behöver förhandla om min ränterabatt, har idag 5,35. Blev erbjuden 5,45 i internetbanken, vilket jag tycker är lite väl högt.
Kollade med SBAB som erbjuder 4,42 på det rörliga och 3,88 på bundet i 3 år.

Kontaktade Swedbank och begärde ut amorteringsunderlag. Då blev det fart på Swedbank för då var man tydligen en väldigt viktig kund.

Jag meddelade att de var tvungna att lägga sig under SBAB för att jag skulle överväga att stanna kvar.

Blev tillslut erbjuden 4,59 på det rörliga och 4,05 på bundet i 3 år.

Jag har belåningsgrad under 50% och en värdering på 2 500 000.

Kommer gå vidare med SBAB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Vårt huslån är uppdelat i fyra delar och i höst, typ oktober, går den sista ut så det är väl ett ypperligt tillfälle att förhandla lite - något som jag aldrig har gjort. Som så många andra... Men jag har haft ganska bra koll på läget hela tiden och vår bankman har hela tiden varit rätt schyst och rimlig.

Men hur går man egentligen vidare på bästa sätt? Hur många ska man kolla med osv? Någon strategi som är bättre?

Jag antar att det är läge att invänta några besked från riksbanken också. Det är ju ett på G nu i dagarna.
Det minsta man kan begära är la att hamna under snitträntan.

Vissa banker har samarbeten med försäkringsbolag, Nordea samarbetar tex med IF.
Har du alltså försäkringar hos IF så får du lägre ränta hos Nordea. Kolla upp hur det är för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
A ajn82 skrev:
Dela aldrig upp lånet i flera delar med olika bindningstid är mitt tips
Dåligt tips. För de som har hög belåningsgrad är det bra att ha det uppdelat med olika löptider. På det viset höjs inte alla lånekostnaderna över en natt. Det kan vara skillnaden mellan att kunna ha kvar bostaden eller tvingas sälja den…
 
  • Gilla
  • Haha
JoakimDacke och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dåligt tips. För de som har hög belåningsgrad är det bra att ha det uppdelat med olika löptider. På det viset höjs inte alla lånekostnaderna över en natt. Det kan vara skillnaden mellan att kunna ha kvar bostaden eller tvingas sälja den…
Om det är det som är skillnaden mellan att bo kvar och sälja så skulle jag säga att man har köpt väldigt mycket för dyrt…
 
  • Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Om det är det som är skillnaden mellan att bo kvar och sälja så skulle jag säga att man har köpt väldigt mycket för dyrt…
Det är många unga som maxat lån för att komma in på bostadsmarknaden. Många har inget val med de priser som varit. Det var tufft för dom när räntan steg från typ 1% till över 4%

Har du verkligen inte koll på detta? Det har stått massor i media om unga som tvingas bo kvar hos föräldrarna pga bostadspriserna…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är många unga som maxat lån för att komma in på bostadsmarknaden. Många har inget val med de priser som varit. Det var tufft för dom när räntan steg från typ 1% till över 4%

Har du verkligen inte koll på detta? Det har stått massor i media om unga som tvingas bo kvar hos föräldrarna pga bostadspriserna…
Det är skillnad på att inte ha råd och inte ha råd, kalkylränta för bankerna är 6-7% så det räknar man med att ens låntagare har råd med annars skulle dom inte fått lån.
Man ska längre ner på samhällsstegen än överbelånade medelklassfamiljer för att hitta dom som på allvar drabbats av inflation och lågkonjunktur.

Att man inte har råd att åka på solsemester, fjällsemestern och 2 leasingbilar längre samtidigt som en är hemma föräldraledig och gärna inte ens tar ut fulla veckor är vad det i många fall handlat om. När man sen ska sälja riskerar man att bli av med hela kontantinsatsen och det slutar med att man får bo kvar och nöja sig med tak över huvudet och mat på bordet så ska det gråtas ut…

Att man tvingas bo kvar hos föräldrarna är snarare en konsekvens av bostadspolitiken, det finns och får inte byggas enkla 20m2 hyreslägenheter som som unga utan kontantinsats har råd att bo i… det är inte 4-5% ränta som är det problemet…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Det är skillnad på att inte ha råd och inte ha råd, kalkylränta för bankerna är 6-7% så det räknar man med att ens låntagare har råd med annars skulle dom inte fått lån.
Man ska längre ner på samhällsstegen än överbelånade medelklassfamiljer för att hitta dom som på allvar drabbats av inflation och lågkonjunktur.
Du verkar ha kort minne. Du får tänka hur läget var innan 2022. Sedan dess har priserna sjunkit och räntorna slagit i taket.
L Liljeros skrev:
Att man inte har råd att åka på solsemester, fjällsemestern och 2 leasingbilar längre samtidigt som en är hemma föräldraledig och gärna inte ens tar ut fulla veckor är vad det i många fall handlat om.
Vet inte varifrån du får din info, det som är vanligare är sannolikt att man skaffar bostad först och barn sedan, alternativt skaffar när barn är på gång.
L Liljeros skrev:
När man sen ska sälja riskerar man att bli av med hela kontantinsatsen och det slutar med att man får bo kvar och nöja sig med tak över huvudet och mat på bordet så ska det gråtas ut…
Det hörs att du inte har någon verklighetskoll alls. Det tror sjutton att det inte är kul att vara 25 - 30 år med barn och bli av med sina besparingar, kanske räckte inte huspengarna till lånen ens.
L Liljeros skrev:
Att man tvingas bo kvar hos föräldrarna är snarare en konsekvens av bostadspolitiken, det finns och får inte byggas enkla 20m2 hyreslägenheter som som unga utan kontantinsats har råd att bo i… det är inte 4-5% ränta som är det problemet…
Jösses. Du har en speciell verklighetsuppfattning…
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha kort minne. Du får tänka hur läget var innan 2022. Sedan dess har priserna sjunkit och räntorna slagit i taket.

Vet inte varifrån du får din info, det som är vanligare är sannolikt att man skaffar bostad först och barn sedan, alternativt skaffar när barn är på gång.

Det hörs att du inte har någon verklighetskoll alls. Det tror sjutton att det inte är kul att vara 25 - 30 år med barn och bli av med sina besparingar, kanske räckte inte huspengarna till lånen ens.

Jösses. Du har en speciell verklighetsuppfattning…
Slagit i taket?

Visste inte att ca 5% var taket för boränta.
Vet ju flera som haft 14-17% tidigare som alltså betalt för mycket. Vart kan de vända sig för att få tillbaka?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För att när den första bindningstiden går ut har du noll utrymme för förhandling. Ingen bank vill ta över bara delar av lånet, så du är tvungen att vara kvar till resterande lån också går att flytta.
Beror på hur ditt pantbrev är utformat. Har du ett enda pantbrev på alla lån så är det kört att flytta ett av lånen när det förfaller. Men har du ett pantbrev per lån så är det fullt möjligt att byta till annan lånegivare med en del/lån.
 
Nissens
P Pligg85 skrev:
Slagit i taket?

Visste inte att ca 5% var taket för boränta.
Vet ju flera som haft 14-17% tidigare som alltså betalt för mycket. Vart kan de vända sig för att få tillbaka?
Jag menade att räntorna är på väg ned nu, alltså har de peakat för denna gången. Kanske fel uttryck att kalla det tak, men du ville väl missförstå.

Det märks att du tillhör den äldre generationen, du kan ju försöka förstå att det är tufft för de nya på bomarknaden när räntan stiger med 400-500%. Den gick ju från drygt 1% till 5% på kort tid.
Bara för att vi som varit på bomarknaden ett tag klarar oss bra så behöver man ju inte idiotförklara de som inte sitter i samma sits.
 
  • Gilla
  • Haha
JoakimDacke och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag menade att räntorna är på väg ned nu, alltså har de peakat för denna gången. Kanske fel uttryck att kalla det tak, men du ville väl missförstå.

Det märks att du tillhör den äldre generationen, du kan ju försöka förstå att det är tufft för de nya på bomarknaden när räntan stiger med 400-500%. Den gick ju från drygt 1% till 5% på kort tid.
Bara för att vi som varit på bomarknaden ett tag klarar oss bra så behöver man ju inte idiotförklara de som inte sitter i samma sits.
Tillhör helt klart den äldre generationen. Något år till kan jag bjuda in till 40årskalaset.

Byggde nytt vid 30 år och räntor på 1,xx procent
 
Nissens Nissens skrev:
Du verkar ha kort minne. Du får tänka hur läget var innan 2022. Sedan dess har priserna sjunkit och räntorna slagit i taket.
Fast 3-5% är att anse som normalränta, om man köpte i tro om att räntorna för all framtid skulle hålla sig runt 1-2% så är man nog inte kunnig nog att börja belåna sig… det var en trevlig period med dessa låga räntor och en bra chans att kunna spara undan och investera i sin bostad men man visste ju att en dag är det över
Nissens Nissens skrev:
Vet inte varifrån du får din info, det som är vanligare är sannolikt att man skaffar bostad först och barn sedan, alternativt skaffar när barn är på gång.
Jag skulle nog säga att det vanligaste i Sverige är att man bor i en lägenhet när man får barn men sen flyttar till hus när dom börjar närma sig förskola/skola. Dom extremt låga räntorna under dom 5-6 åren med låglänta öppnade upp för att kunna vara hemma betydligt längre och unna sig ganska mycket trots endast en inkomst. Väldigt trevligt för dom som fick chansen men inte någon direkt rättighet, det är skittråkigt att börja jobba igen när barnen börjar närma sig 2 men det är realiteten vid ett normalt ränteläge om man har lånat en del till sitt boende.
Nissens Nissens skrev:
Det hörs att du inte har någon verklighetskoll alls. Det tror sjutton att det inte är kul att vara 25 - 30 år med barn och bli av med sina besparingar, kanske räckte inte huspengarna till lånen ens.
Huruvida man blir av med sina besparingar är ju högst individuellt, men i praktiken har inte särskilt många blivit tvingade att sälja pga bristande ekonomi utan tex pga av att man separerat. Väldigt många av dom som övervägde att sälja ville det för att dom kände att marginalerna blev för små när det blev normal ränta, man kunde inte unna sig det där lilla extra i vardagen utan pengarna räckte till boende, mat på bordet, lite transport och aktiviteter till barnen.
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Du har en speciell verklighetsuppfattning…
Jag tycker inte det är en extrem tanke att det borde finnas tillgång till små hyreslägenheter med enkel standard för dom unga att flytta till så snart dom fått en egen fast inkomst. Är ju knappast en självklarhet att kunna köpa en lägenhet själv 20år gammal, vilka reformer skulle man ta till för att möjliggöra det ? Ta bort kravet på egen insats ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L Liljeros skrev:
Fast 3-5% är att anse som normalränta, om man köpte i tro om att räntorna för all framtid skulle hålla sig runt 1-2% så är man nog inte kunnig nog att börja belåna sig… det var en trevlig period med dessa låga räntor och en bra chans att kunna spara undan och investera i sin bostad men man visste ju att en dag är det över

Jag skulle nog säga att det vanligaste i Sverige är att man bor i en lägenhet när man får barn men sen flyttar till hus när dom börjar närma sig förskola/skola. Dom extremt låga räntorna under dom 5-6 åren med låglänta öppnade upp för att kunna vara hemma betydligt längre och unna sig ganska mycket trots endast en inkomst. Väldigt trevligt för dom som fick chansen men inte någon direkt rättighet, det är skittråkigt att börja jobba igen när barnen börjar närma sig 2 men det är realiteten vid ett normalt ränteläge om man har lånat en del till sitt boende.

Huruvida man blir av med sina besparingar är ju högst individuellt, men i praktiken har inte särskilt många blivit tvingade att sälja pga bristande ekonomi utan tex pga av att man separerat. Väldigt många av dom som övervägde att sälja ville det för att dom kände att marginalerna blev för små när det blev normal ränta, man kunde inte unna sig det där lilla extra i vardagen utan pengarna räckte till boende, mat på bordet, lite transport och aktiviteter till barnen.

Jag tycker inte det är en extrem tanke att det borde finnas tillgång till små hyreslägenheter med enkel standard för dom unga att flytta till så snart dom fått en egen fast inkomst. Är ju knappast en självklarhet att kunna köpa en lägenhet själv 20år gammal, vilka reformer skulle man ta till för att möjliggöra det ? Ta bort kravet på egen insats ?
Du har en massa förklaringar till det mesta. I den riktiga verkligheten finns det mängder med människor som är nya på bostadsmarknaden som kämpar hårt med de plötsliga förändringarna.
 
Nissens Nissens skrev:
Du har en massa förklaringar till det mesta. I den riktiga verkligheten finns det mängder med människor som är nya på bostadsmarknaden som kämpar hårt med de plötsliga förändringarna.
Och för dessa människor finns det gränser i bankernas system gällande utlåning, man räknar på att man ska klara en ränta på 6-7%, vid lån som är på marginalen så kräver dom ofta dessutom låneskydd/akassa.

I denna kalkylen räknar man inte med att man ska ha råd med det lilla extra utan man ska klara sig. Vilket i praktiken innebär att man kanske får sälja en av bilarna eller säga upp leasingen. Man kanske inte kan åka på någon vintersemester och vill det sig riktigt illa kanske sommaren får firas på hemmaplan också. Detta är dom jag klassar som överbelånade, vid en särskild händelse så får man göra avkall på saker i vardagen men i praktiken så är det få som tvingats till försäljning. Kapitalet som förloras är ofta ett resultat av en värdeökning i tidigare fastighetsaffärer snarare än besparingar

Men det är inte dessa människor som det är synd om enligt mig, det är dom som får vända på kronorna för att kunna få mat på bordet eller se till att sonen får ett par fotbollsskor. Dessa människor äger sällan sitt boende och har det betydligt tuffare skulle jag säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sherlock skrev:
1) Be att få ut amorteringsunderlaget
2) Du kommer automatiskt få frågan om du vill byta bank och varför du vill byta bank. svara att du gärna stannar kvar som kund men att du ska se vad konkurrenterna erbjuder, gå in på olika kreditinstitutet tex Danske Bank, SBAB mfl och se deras erbjudande
3) Desto högre belopp i lån och desto högre sparande / placeringar desto bättre ränta till en viss gräns kan du få.
Lycka till 😊
Gjorde precis samma, bad att få ut anorteringsunderlag. Har en brf så inte så stort lån men det tog allt lite skruv, "du får detta erbjudande så du stannar hos oss " 😊👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.