1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Inte första gången våra politiker ändrar sig ..13th Marine skrev:
Hittade en gratis länk nu https://carup.se/elbil-pa-425-ton-blir-laglig-pa-b-korkort/
gäller bara företag
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Nämner ju ingenting heller om att det skulle gälla släp, känns ju som en väldigt speciell regel som kräver specifika förutsättningar. Av artikeln framstår det som att det i första hand handlar om transportbilar typ skåp/flak/pickup typ sprinter och crafter fast på elG Greger_08 skrev:
Tog BE häromåret, kostar några tusen men var ändå ganska lärorikt att gå igenom boken, skriva provet och köra upp. Oftast klarar man sig ju på B96, det är ju bara en uppkörning som dom flesta som kört lite släp bör klara13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Jo, det ligger på att göra listan.L Liljeros skrev:
Men jag får inte den andra i hushållet att ta ett sånt kort, och denne brukar vara den som får hämta och lämna svärfars släp 😬
Jag skaffade ett släp med 1500kg totalvikt för att slippa låna ut det, är få som har en bil med totalvikt under 2000kg men dragvikt på 1500kg…det slutade dock med att jag även blir inkluderad i lånet i form av chaufför…13th Marine skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Nej, som andra redan konstaterat verkar det gälla själva bilens vikt, inte tågvikten, och därmed ingen lättnad just för släp.G Greger_08 skrev:
Men om någon har en vettig länk, alltså till en proposition eller ändrad förordning snarare än en kort nyhetsnotis så ska vi nog kunna reda ut det.
Jag kan i för sig tycka att det är rimligt att man låter vikten för tågvikt vara kvar på 3500kg.
Brukar hyra ett entreprenadsläp med boggi och en totalvikt på 1500kg, drar med en Model Y så ligger runt 3500kg i tågvikt och man känner att det är mycket massa i rörelse, fellastning eller manöverering kan snabbt få ganska ödesdigra konsekvenser.
Brukade köra en sprinter med vikt runt 3500kg i jobbet och det väldigt mycket lättare än att framföra än bil och släp med samma vikt.
Brukar hyra ett entreprenadsläp med boggi och en totalvikt på 1500kg, drar med en Model Y så ligger runt 3500kg i tågvikt och man känner att det är mycket massa i rörelse, fellastning eller manöverering kan snabbt få ganska ödesdigra konsekvenser.
Brukade köra en sprinter med vikt runt 3500kg i jobbet och det väldigt mycket lättare än att framföra än bil och släp med samma vikt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Min erfarenhet är att BE-teoriprovet och -uppkörningen fokuserar väldigt lite på säkerhetstänket om stora krafter vid relativt hög hastighet. Så även om jag nu får köra 7 ton så tycker jag inte att jag drillats nämnvärt i den typen av fysik. Istället(?) har jag fått visa att jag förstår hur en påskjutsbroms fungerar och att jag kan backa runt hörn.
Gjorde en väldigt intressant notering idag då jag är på Europaresa med MY, för att toppa upp inför brist på laddare svängde jag in på en Supercharger med en laddning på 82% dvs allt annat än optimalt, laddaren kickar igång på 175kW direkt och håller i tempot, 6min senare är bilen uppe i 100%. Måste säga att LFP batterierna är fruktansvärt bra på laddning, en snitthastighet på 110kW från 82-100% var långt över vad jag hade förväntat mig.
Var helt av tron att det var batteriets laddning som styrde vilken hastighet det kan ta emot men verkar ju uppenbarligen vara möjligt att ladda i hög fart även med hög procent vid ankomst.
Var helt av tron att det var batteriets laddning som styrde vilken hastighet det kan ta emot men verkar ju uppenbarligen vara möjligt att ladda i hög fart även med hög procent vid ankomst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Det är ju en kombination av SOC, Temperatur och Kemi som avgör.