Hej Forumet!

Detta är väl mest en räkneövning för egen del, men ibland är det kul att dela med sig!

Det har varit en exceptionell blöt vinter här och för första gången sedan vi flyttade in fick vi vatten i källaren så att det räknades, vattnet hittade in runt bland annat inkommande vattenrör.
Detta är då grundvatten och jag har ingen stans att leda bort det ifall vi skulle dränera.

De som byggde huset var tydligen medvetna redan på 70-talet om att grundvattnet kunde stå högt och byggde med en extra förstärkt betongplatta med tillhörande sarg, i höstas låg vattnet 40-50cm över denna vattentäta sarg.

En fundering jag har är att vattentäta hela bygget på utsidan med exempelvis SikaProof men då kommer in till nästa klurighet, när slutar vårt hus stå på marken och blir en båt flytandes på grundvattnet?!

Såhär är huset uppbyggt:
Byggnadsritning i genomskärning som visar husets uppbyggnad med specifikationer för betongplatta, väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram av två alternativa byggnadskonstruktioner för källare. Den vänstra visar 60 mm nätarmering, 60 mm mineralull och 160 mm betong. Den högra med fler lager inklusive parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husets uppbyggnad med detaljer om källarens bottenplatta och isolering, inklusive lager av kjöl, cellplast, betongplatta och packad makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räknar jag bara på betongplattorna har vi som minst 250+60+160mm betong, och som mest 250+90+160+60 mm.
Dvs mellan 470 resp 560mm betong, fördelning av de olika tjocklekarna är ungefär 50/50 så vi kör ett snitt på 515mm,

515mm betong väger ca 2.4 gånger så mycket som vatten, så det innebär betongplattorna motsvarar ca 1,24m vatten.
Hur högt var vattnet i vintras? Uppskattningvis 2.5möh och vår bottenplatta börjar på 1,28möh, dvs huset badade i 1,22m vatten 😳

Som som tur är består huset av mer prylar såsom källarväggar, ytterväggar med tegel, takstolar och takbeklädnad.
Plattan är ca 112m2, vilket gör att för varje ton hus så behöver vattnet vara ca 9mm högre.
12 ton betong i sarg + 11cm.
28 ton betonghålsten + 25cm
11 ton tegelfasad: +10cm.
8,5ton betongpannetak + 8cm.

Det innebär att vattnet behöver vara över 3m.ö.h och då har de flesta grannar redan plaskdamm inomhus 😳

Tack för ni följde med mig i min uträkning för att stilla mina egna tankar! 😅
Här kommer en bild på en faktisk betongbåt:

Betongbåt vid kaj, med flera närbilder på olika delar av båten. Informationsskylt om betongbåt CAPELLA visas till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Dett finns gott om båtar i ferrocement och de flyter ju.
De brukar dock bara vara ca 5cm tjocka.
 
G gaidin skrev:
Dett finns gott om båtar i ferrocement och de flyter ju.
De brukar dock bara vara ca 5cm tjocka.
Så är det ju. Här vill jag dock ogärna ha en båt 😅
 
Vad är volymen luft i din källare? En tumregel är att en liter luft lyfter ett kilo.
Ett hus på 8x8 meter och två meter hög källare är 128 ton lyftkraft.
Det är ju en del.

Jag har ingen aning om vad ett hus väger. 🫣
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Vad är volymen luft i din källare? En tumregel är att en liter luft lyfter ett kilo.
Ett hus på 8x8 meter och två meter hög källare är 128 ton lyftkraft.
Det är ju en del.

Jag har ingen aning om vad ett hus väger. 🫣
Det var det min trådstart började räkna på.
Det finns lite mer siffor att kika på i den också 😊
 
Kul tråd, har du en husbåt och ser till att det går igenom hos skatteverket slipper du fastighetsavgiften!
Se till att kåken flyter åtminstone lite, registrera i fartygsregistret och köp billig oskattad bunkerdiesel och sälj på Blocket.
Vill gärna ha någon procent för tipset.
Glad Midsommar!
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Kul tråd, har du en husbåt och ser till att det går igenom hos skatteverket slipper du fastighetsavgiften!
Se till att kåken flyter åtminstone lite, registrera i fartygsregistret och köp billig oskattad bunkerdiesel och sälj på Blocket.
Vill gärna ha någon procent för tipset.
Glad Midsommar!
Underbart! 🤣
Kanske får börja kalla vinkeldelen utan källare "bryggan".
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var det min trådstart började räkna på.
Det finns lite mer siffor att kika på i den också 😊
Ser ingen volym av luft och har inte lust att räkna.
Ser bara diverse mått.
 
G gaidin skrev:
Ser ingen volym av luft och har inte lust att räkna.
Ser bara diverse mått.
Fast du ska inte räkna volym luft, du ska räkna på mängden vatten som trängs undan.
Och det är precis det jag räknar på. 😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast du ska inte räkna volym luft, du ska räkna på mängden vatten som trängs undan.
Och det är precis det jag räknar på. 😊
Deplacement.
Men vad har du för andra flytkrafter än luft i din källare?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast du ska inte räkna volym luft, du ska räkna på mängden vatten som trängs undan.
Och det är precis det jag räknar på. 😊
640 kg lyftkraft per centimeter :)
 
G gaidin skrev:
Deplacement.
Men vad har du för andra flytkrafter än luft i din källare?
Flytkraften är fortfarande hur mycket vatten som trängs undan, inte hur mycket luft jag har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Sedan får du räkna på sugkraften marken runt och under huset besitter för att förenkla det lite granna🤓🫣
 
R Rejäl skrev:
Sedan får du räkna på sugkraften marken runt och under huset besitter för att förenkla det lite granna🤓🫣
Där är nog en kraft jag väljer att ignorera 😅
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Där är nog en kraft jag väljer att ignorera 😅
Nää startar man en tråd med syftet som du har så kan det ju vara bra att ha med alla parametrar tänker jag, du gillar ju utmaningar vad jag har lärt mig..och nu när jag gav dig en rejäl en så väljer du att avstå?🤷
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.