Jovisst, men Näsby Park liksom Lahäll och Viggbyholm är ju fortfarande relativt bra områden även om det självklart inte är lika fint som Djursholm eller Stocksund. Fast priserna är ändå väldigt höga

Har en kompis, dom har världens finaste, bästa radhus i Hässelby Villastad men numera är dom omrigade utav läskiga områden och knarksäljande individer. Det har blivit svårsålt, priserna pressas ner pga oroligheterna, alla områden kan fördärvas om bara den (politiska) viljan finns
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Men jag undrar genuint vad alla som köper hus för 1-2 miljoner i obygden med stort renoveringsbehov gör? De måste ju i princip renovera själva. Att renovera med hantverkare kommer garanterat kosta mångfaldigt mer än man någonsin kommer få för huset. Då är man ju lite "fast" där.
Clarken37 skrev:
Helt enig här.

Resan som vi gjort med befintligt hus har verkligen bara förstört livet. Att ha jobb och små barn ger väldigt lite utrymme för stora renoveringar
Du vill inte pendla så här långt men som jämförelse köpte vi radhus i Nyköping för några år sen, 150 kvm, två å en halv miljon, från 60-talet, hantverkare renovera badrum å källare å lite nya tapeter för säg under 300 tusen, kan tänka mig att för nåt liknande i stockholm fyra-fem ggr dyrare?
Kollade lite på hemnet, inte så mycket sekelskift till salu centralt just nu men har du 7 mille kan du bo i ett riktigt najs hus från 1700-talet:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vaster-nykopings-kommun-vastra-tradgardsgatan-19b-21317387
 
A
R Radhussemlan skrev:
Du vill inte pendla så här långt men som jämförelse köpte vi radhus i Nyköping för några år sen, 150 kvm, två å en halv miljon, från 60-talet, hantverkare renovera badrum å källare å lite nya tapeter för säg under 300 tusen, kan tänka mig att för nåt liknande i stockholm fyra-fem ggr dyrare?
Kollade lite på hemmet, inte så mycket sekelskift till salu centralt just nu men har du 7 mille kan du bo i hus från 1700-talet:
[länk]
Och i Kramfors kan jag nog få det där huset för 400k. Men det är inte så relevant.

Även om man har 4 msek mer i lån i Stockholm blir det mindre än 10k i skillnad netto efter ränteavdrag.

Bara diffen i kommunalskatt i Nyköping äter upp mer än hälften av den diffen. Sen blir det kanske 3k till i månaden för ett pendlarkort. Sen ökade kostnader för alla bilresor vi kommer vilja göra till släkt, vänner och nöjen i Stockholm.

Nettot blir förmodligen högre i Nyköping trots att vi får kåk för 4 msek mindre
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Och i Kramfors kan jag nog få det där huset för 400k. Men det är inte så relevant.

Även om man har 4 msek mer i lån i Stockholm blir det mindre än 10k i skillnad netto efter ränteavdrag.

Bara diffen i kommunalskatt i Nyköping äter upp mer än hälften av den diffen. Sen blir det kanske 3k till i månaden för ett pendlarkort. Sen ökade kostnader för alla bilresor vi kommer vilja göra till släkt, vänner och nöjen i Stockholm.

Nettot blir förmodligen högre i Nyköping trots att vi får kåk för 4 msek mindre
Oj bra där, jag har ingen koll på kommunalskatt trodde det inte var så stor skillnad, ja nä jag ska sluta sälja på dig Nyköping. :D
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.
Christer var väl det säkraste som fanns, han var väl 'du och bror' med personalen och de visste både när han skulle komma och vad han brukade handla.

Köper du en kåk ute i spenaten lär väl inköpspriset vara åtminstone 7 miljoner lägre och det borde innebära hundratusentals lägre kostnader bara i ränta varenda år.

Gå ner i arbetstid, se till att vara hemma åtminstånde 2 vardagar i veckan så du hinner renovera själv, bekymra dig inte över kommunalskatten då lägre inkomster automatiskt innebär lägre inkomstskatt.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
A
R Radhussemlan skrev:
Oj bra där, jag har ingen koll på kommunalskatt trodde det inte var så stor skillnad, ja nä jag ska sluta sälja på dig Nyköping. :D
Nej många tänker inte på det men är nästan 3% skillnad mellan Täby/Åkersberga och de flesta kommuner
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Christer var väl det säkraste som fanns, han var väl 'du och bror' med personalen och de visste både när han skulle komma och vad han brukade handla.

Köper du en kåk ute i spenaten lär väl inköpspriset vara åtminstone 7 miljoner lägre och det borde innebära hundratusentals lägre kostnader bara i ränta varenda år.

Gå ner i arbetstid, se till att vara hemma åtminstånde 2 vardagar i veckan så du hinner renovera själv, bekymra dig inte över kommunalskatten då lägre inkomster automatiskt innebär lägre inkomstskatt.
Har inte möjlighet att gå ned i arbetstid i min tjänst. Då får jag byta till något betydligt lugnare men då tappar jag kanske +30k netto per månad.

Vi har en del att lägga in så diffen i lån blir kanske 3-4m
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fortsätter med lite OT nu när det börjat. Huset i Nyköping beskrivs:

"Välkommen till en bostad beläget i hjärtat av Nyköping, ett av stadens klassiska Skutskeppshus från det tidiga 1700-talet och som bjuder in till en unik upplevelse."

"Byggnadsår: 1909"

Någon som förstår? Bara slarvig mäklare eller? Installationen av radiatorrören imponerar inte, någon klantverkare som har varit i farten 😂
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Fortsätter med lite OT nu när det börjat. Huset i Nyköping beskrivs:

"Välkommen till en bostad beläget i hjärtat av Nyköping, ett av stadens klassiska Skutskeppshus från det tidiga 1700-talet och som bjuder in till en unik upplevelse."

"Byggnadsår: 1909"

Någon som förstår? Bara slarvig mäklare eller? Installationen av radiatorrören imponerar inte, någon klantverkare som har varit i farten 😂
Det var uppmärksamt av dig, fel i annons husen är faktiskt från 1700-talet. :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar tro att den här tråden egentligen hör hemma på ett forum för relationer eller självhjälp, för ytterst handlar den ju om att kunna mötas och skaffa sig en gemensam livsstil och gemensamma drömmar när man är i ett förhållande :)
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jovisst, men Näsby Park liksom Lahäll och Viggbyholm är ju fortfarande relativt bra områden även om det självklart inte är lika fint som Djursholm eller Stocksund. Fast priserna är ändå väldigt höga
"Fina" Täby är fortfarande fint, men jag skulle inte vilja flytta till t ex Gribbylund nära centrum eller Flygkårsvägen vid Hägernäs. Fast skit samma - jag ska inte flytta och TS får välja själv. Jag ville mest få in att det går inte att säga ett par väderstreck och namn på kommuner och vara säker på vad man får.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Grundproblemet här är nog inte valet av hus. Grundproblemet är att du och din sambo valt varandra trots diametralt olika uppfattningar av vad livskvalitet är.

Ni kommer aldrig hitta ett hus ni båda är är helt nöjda med. En fin klassisk direktörsvilla nära Stockholm med gångavstånd till allt köps av ... en direktör med mångmiljonlön. Den uppenbara lösningen i teorin är att din sambo blir börs-VD. Det är kanske svårare att genomföra i praktiken...
 
  • Gilla
  • Haha
Skymag och 6 till
  • Laddar…
C
R Radhussemlan skrev:
Det var uppmärksamt av dig, fel i annons husen är faktiskt från 1700-talet. :D
1909 är året fastighetsregistret grundades. Således har (nästan) alla hus som är byggda innan 1909 detta årtal som byggår i registret.
 
  • Gilla
Violina och 10 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Fortsätter med lite OT nu när det börjat. Huset i Nyköping beskrivs:

"Välkommen till en bostad beläget i hjärtat av Nyköping, ett av stadens klassiska Skutskeppshus från det tidiga 1700-talet och som bjuder in till en unik upplevelse."

"Byggnadsår: 1909"

Någon som förstår? Bara slarvig mäklare eller? Installationen av radiatorrören imponerar inte, någon klantverkare som har varit i farten 😂
Alla hus byggda före 1909 lär vara taxerade med byggår 1909
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Tack! Då lärde jag mig något nytt idag också 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.