Min "erfarenhet" av otryckt virke exponerat för väder och vind är att det höll rätt bra.
Jag och lillebror byggde en koja av div otryckt spillvirke när vi var små. När den revs 20-25 år senare var de brädor vi bankat ner i jorden helt ruttna (ingen är speciellt förvånad!) Men resten var i helt ok skick, även det platta taket var ok.
Detta var alltså utan att varken olja eller måla brädorna.
 
D Derbyboy skrev:
Kylan kommer uppifrån. Aldrig hört talas om att lägga isolering under en plint. Finns någon tabell på hur mycket isolering det ska ligga på ovansidan av plinten för olika zoner. Jag vill minnas att det behövdes ganska mycket vilket blev dyrt och krångligt så jag grävde några dm mer istället. Ska du ha isolering på ovansidan så räkna med åtminstone 150 cm runt varje plint.
Det är förvisso ovanligt att tjälisolera plintar till en altan men om man nu ska besvära sig med detta så är det under plinten som det gör bäst nytta. Tanken är ju att stoppa kylan från ytan att gå djupare än till underkant plint. Den behöver dock vara ganska bred runt plinten för att inte kylan ska komma in snett ovanifrån.

Isolering över/runt plinten är inte alls lika effektivt då själva plinten är en rejäl köldbrygga som leder ner kylan förbi isoleringen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Den lokala sågen hade tyvärr inga sådana dimensioner som jag behöver (48x123, x148, x178, x220) så får se vad som finns annanstans då för själva stommen.

Men han hade altanbrädor 28x143 i tall, otryckt alltså. Man undrar hur det håller i längden.

[bild]
Vad är det för konstiga mått du vill ha?
28*120 brukar trall vara
45 - 120 145 170 195
Men det är kanske ohyvlat du ska ha?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Normala hyvlade mått i Finland, vi har lite större mått efter hyvling än vad ni verkar ha.

Sen finns det 34x145 trall både i Finland och Schweden. Den här var 28x145 (ej 143 skrev fel) och uppenbarligen var det svenskt virke från Norrland...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Idag har jag fått det grävt så jag kan börja fundera på plintar och just nu verkar det som det får bli gjutrör istället för färdiga plintar då höjden varierar, det är nedgrävt till berget på alla ställen.

Funderat ett tag på plintarna och infästningen.

Jag provar rita detta med ett runt rör och två plintjärn, gjutröret här är 210mm vilket är ganska grovt redan och ändå kommer de ganska nära kanterna. Så jag blir orolig för hållfastheten. Jag skulle inte ens vilja köra på så grov plint, 150mm borde räcka tycker man, max 190.

Ritning som visar en konstruktion med bärlina, stolpskor och gjutrör. Plintjärnen illustrationeras på insidan av bärlinan monterad på betongröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om det är bättre med denna typ av stolpsko, denna är 148x90, då får man infästningen i mitten av plinten:
Galvaniserad stolpsko med en metallplatta och två parallella sidor, samt ett vertikalt armeringsjärn, används för att fästa stolpar i gjutrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje alternativ vore att göra såhär, 48mm mellan plintjärnen och skruvar fast bärlinan. Sen kommer stolpskorna utanpå och man skruvar ihop smörgåsen genom bärlinan, man får fräsa ut litet ur stolpreglarna för plintjärnet då för att det ska kunna gå ihop.
Skiss av en gjutform med stolpsko och träbalk monterad ovanpå, visar infästning av bärlina med tvärgående plintjärn för att förstärka hållfastheten i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har i de flesta fall använt alt 2, dvs en U-stolsko. Använder du järn ”hänger” balken i infästning, vilket är mindre bra. Två styck järn blir overkill och meningslöst.
 
Det sku ju va trevligt om den lösningen är starkare. Tycker då jag googlat igenom byggahus får man alltid läsa att stolpjärn är överlägsna. Men denna lösning känns smidigare.

Hålen blev över en meter djupa innan berget kom emot. Jag vet inte om jag skulle orka borra hål i berget utan funderar om man bara kan gjuta rakt emot berget. Skulle det nu göra så stor skillnad?

Grävt område intill ett hus med djupa hål i marken, jordhögar och verktyg; projekt handlar om att hitta en stark och smidig bygglösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Djup grop i marken med synligt berg i botten, omgiven av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar likväl om jag skulle köpa plintar och bara fylla på under med makadam. Att slippa gjuta vore också trevligt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Normala hyvlade mått i Finland, vi har lite större mått efter hyvling än vad ni verkar ha.

Sen finns det 34x145 trall både i Finland och Schweden. Den här var 28x145 (ej 143 skrev fel) och uppenbarligen var det svenskt virke från Norrland...
Varför hyvlat virke till stommen? Sist jag byggde med tryckt virke var det betydligt billigare med ohyvlat.
 
Det orkar jag inte tänka på just nu, behöver få det utrett med hur jag ska göra med stolpskorna. Tänkte inte köra på tryckt virke dock.
 
Ok enligt allt vad jag förstått så borde sågat vara bättre för utomhusbruk.
 
En L-formad stolsko kanske kunde funka också, det skulle se bättre ut från utsidan sett.

Typ såhär.
L-formad stolsko monterad på träram, exempel på byggnadsdetalj för bättre utseende och stabilitet från utsidan sett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L-formad stolsko i metall monterad runt träram, med en cylinder under som stöd. Avser byggprojektidé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänker ovanstående design (eller U sko) borde funka, för krafterna borde mest komma nedåt. Sidläges blir konstruktionen ganska styv då den byggs från reglar som skruvas och ev. limmas ihop som en "smörgås" och i den andra riktningen är den fäst mot husväggen via taket:

Design för byggprojekt som visar sidovy av enkel takstolskonstruktion fäst vid husvägg. Strukturen använder reglar och skruvar för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var till den lokala byggaffären. Köpte på mig tre justerbara stolpskor, U-format. Jag får väl bygga in stolpskorna och plintarna så de inte syns.

Dom hade inga plintar som var tillräckligt djupa så det blir nog att köpa gjutrör (160 hade de) eller så hade de nån sorts leca block som man kan använda som plint, man bygger på som lego och fyller insidan med cement.

Lecablock med cirkulärt hål i mitten, används som plint vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men äh jag tror då mera på gjutrör 160mm.
 
Såhär såg stolpskon ut
Metallisk stolpsko liggande på träbord, omgiven av verktyg och tillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska du klä in underdelen eller blir det öppet?
Ska du klä in så spelar det väl ingen större roll hur du vänder skon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.