Om du snabbt vill få grönska och trivsel på tomten kan en snabbväxande buske vara lösningen. Här har du åtta alternativ för olika växtzoner.

Du kan läsa artikeln här: 8 snabbväxande buskar till trädgården
 
Det är väl ingen buske (?) men Bokharabinda kan jag intyga växer mycket snabbt.....
 
Ena dagen skriver ni om invasiva arter att hålla koll på, andra dagen tipsar ni om att plantera arter där flera har risk för invasivitet i Sverige och en del redan är problem i andra länder.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Risk för invasivitet hos syrenbuddleja har lyfts ovan, men jag måste bara lyfta riskerna med att plantera rönnsumak utan noggrann eftertanke. Den sprider sig extremt effektivt med rotutlöpare. Jag tycker väldigt mycket om växten men skulle aldrig få för mig att plantera den utan (korrekt utförd) rotspärr. Ett alternativ kan vara att plantera den i gräsyta där man kontinuerligt klipper ett större kringliggande område, men man måste ändå vara medveten om att så fort man slutar klippa så kommer den att titta upp ur gräsmattan.
 
  • Gilla
Hustomtemor och 5 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur snabb rönnspirea är på att etablera sig, men när den väl är etablerad är den väldigt snabbväxande. Den finns i lite olika storlekar upp till ca två meter beroende på sort.

Vi har ett gammalt väletablerat buskage av någon sort som blir just ca två meter. Hösten 2020 var vi tvungna att skära ner alla till fotknölarna för att få plats med byggställning. Sommaren 2021 var de 1,5 meter och blommade, 2022 var de uppe i sina två meter igen. Fjärilar och humlor älskar blommorna.
 
M Månskensbyggare skrev:
Risk för invasivitet hos syrenbuddleja har lyfts ovan, men jag måste bara lyfta riskerna med att plantera rönnsumak utan noggrann eftertanke. Den sprider sig extremt effektivt med rotutlöpare.
Detsamma gäller silverbusken som i trädgårdskretsar är ökänd och försedd med varningsflagg.

Rönnsumak bryr sig inte om tomtgränser heller 😏 här där jag bor har jag noterat på flera ställen där den vuxit ut till trottoarens asfalt.

Det kan upplevas som positivt med snabbväxande träd och buskar när man planerar sin trädgård men det man inte tänker på är att växterna inte slutar växa när man själv tycker att det är optimalt för platsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Ja, hurra, nu har jag läst hela artikeln och har äntligen hittat nåt riktigt snabbväxande! Vi kör på det där… parkslide, hette det visst, var köper man sånt?
Skärmdump av en artikel om snabbväxande häckar med tips om gödsel, park-slide och bambu, samt relaterade läsartiklar och kommentarer från användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VARNING: Detta inlägg kan innehålla spår av drypande giftig ironi.
 
  • Haha
  • Gilla
Hustomtemor och 2 till
  • Laddar…
hur snabbväxande är dom då?
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hos mig har ginnalalönn (e.-plantan) varit långsamväxande. Tänkte mig en skyddshäck på norrgränsen men det har det inte blivit efter många år. Jag skulle klassificera den som svagväxande även om den blir stor med åren (årtiondena).
 
A Abies koreana skrev:
Detsamma gäller silverbusken som i trädgårdskretsar är ökänd och försedd med varningsflagg.

Rönnsumak bryr sig inte om tomtgränser heller 😏 här där jag bor har jag noterat på flera ställen där den vuxit ut till trottoarens asfalt.

Det kan upplevas som positivt med snabbväxande träd och buskar när man planerar sin trädgård men det man inte tänker på är att växterna inte slutar växa när man själv tycker att det är optimalt för platsen.
Jag upplever stora skillnader beroende på vilken art av silverbuske, E. commutata ’Zempin’ exempelvis är oerhört rotskottskjutande, medan arter av koreansk silverbuske E. umbellata inte verkar ha samma spridningsvilja. Har du noterat något liknande?
 
M Månskensbyggare skrev:
ag upplever stora skillnader beroende på vilken art av silverbuske, E. commutata ’Zempin’ exempelvis är oerhört rotskottskjutande, medan arter av koreansk silverbuske E. umbellata inte verkar ha samma spridningsvilja. Har du noterat något liknande?
Bra där 👍 du har sannolikt rätt för vissa egenskaper kan skilja mellan olika namnsorter av samma art. Jag är en gammal trädgårdsamatör (Sveriges bästa trädgårdsförening 😉) och där fördes diskussioner om just silverbusken och dess spridningsförmåga.
 
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Ena dagen skriver ni om invasiva arter att hålla koll på, andra dagen tipsar ni om att plantera arter där flera har risk för invasivitet i Sverige och en del redan är problem i andra länder.
Jag tänkte faktiskt inte på det, men nu när du säger det så låter det så ...

Anledningen till att jag kände för att skriva om snabbväxande buskar är för att någon (nämner inga namn) har tagit ner insynsskyddet vi hade i på baksidan av huset, så numera känns det som att man har publik när man t ex badar i poolen eller sitter ute och ska slappna av på uteplatsen. Så jag letade efter någon buske som kan växa upp snabbt så att vi slipper insyn och kalhygget på baksidan.
 
Som vanlig dödlig trädgårdsamatör, menar ni att man inte ska kunna välja buskar fritt som finns på marknaden, förutom de som är svartlistade av EU och naturvårdsverket?

Jag är på väg att planera en eller två syrenbuddlejor i alla fall.
 
Claes Sörmland
Jag tänker att man får se en trädgård som att den genomgår en succession. Börjar man med en tom markplätt efter ett husbygge eller en gammal tomt där intresset för trädgård tidigare har varit noll så tycker jag gott man kan plantera snabbväxande skyddsbuskage och träd som växer fort och blir för stora i längden. När sedan de mer långsamväxande sakerna har kommit upp är det dags att rensa bort det snabbväxande. Men vissa växter är ju svåra att rensa bort, silverbuske ingår i den gruppen.
 
  • Gilla
Hustomtemor och 1 till
  • Laddar…
Jag ville göra trädgården underhållsfri när vi flyttade in och planterade i min iver lite för många murgrönor. Personligen har jag inget emot att det klättrar upp överallt, men Per fick för sig att börja rensa bort dem utan handskar och blev rejält skadad på händerna. Det verkar som att de hade något inbyggt försvar mot bortrensning(?).
 
  • Wow
Hustomtemor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.