Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här borde ju göra alla maxströminställningar i boxen överflödiga. Sätts en maxström i lastbalanseraren så kan ju inte boxen trumfa den.

Med det sagt tycker jag att du ändå ska se till att stå som ägare av laddboxen. Du är ju det.
Den
M MountBlue skrev:
Verkar vanligt. En kompis har också en ioniq där växelströmsladdaren i bilen gick sönder så han fick ladda med likström ”på stan” rätt länge = dyrt. Det tog lång tid (månader) att få fram reservdelar… 😮 utan kompensation trots garanti…
Du verkar ha rätt. Testat ladda publikt nu och snabbladdning funkar fint men inte typ 2-laddning…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Det händer oftast när det finns för många konsumenter! Stäng av tvättmaskinen eller strykjärnet när du laddar elbilen! (en tillfällig lösning)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F
F Florbar skrev:
Det händer oftast när det finns för många konsumenter! Stäng av tvättmaskinen eller strykjärnet när du laddar elbilen! (en tillfällig lösning)
Om du läser lite i tråden så står det i säkert 10 svar vid det här laget att TS har lastbalansering.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Hej. Jag har en Kia ev6 och fick liknande problem för ca 2 veckor sedan. 2 huvudsäkringar gick en natt och bilen vägrade sedan ladda med AC-laddning (DC fungerade). Ringde Kia och de felsökte och bytte sedsn ICCU enhet på bilen (garanti åtgärd) låter som det är något likande hos dig. Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F Florbar skrev:
Det händer oftast när det finns för många konsumenter! Stäng av tvättmaskinen eller strykjärnet när du laddar elbilen! (en tillfällig lösning)
Läs tråden innan du känner dig kallad å skriva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Läs tråden innan du känner dig kallad å skriva.
Nästa gång!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Müssli och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar i tråden! Vissa mer hjälpsamma än andra…

Det är bilens ICCU som är kass så nu står bilen på verkstan.
 
  • Gilla
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
F
D da20 skrev:
Tack för alla svar i tråden! Vissa mer hjälpsamma än andra…

Det är bilens ICCU som är kass så nu står bilen på verkstan.
Jag vet ju vad en ICCU är för nåt… men för alla som inte vet så tänkte jag att du kanske bara lite kort kunde förklara vad det är för nåt?
 
MultiMan
Integrated Charge Control Unit?

Nu gissar jag bara.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag vet ju vad en ICCU är för nåt… men för alla som inte vet så tänkte jag att du kanske bara lite kort kunde förklara vad det är för nåt?
”Ombordladdaren” som sköter AC-laddningen om jag förstår rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:
Integrated Charge Control Unit?

Nu gissar jag bara.
Alltså en likriktare, ett gäng IGBTer och och några dioder lite lätt förenklat då eller?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alltså en likriktare, ett gäng IGBTer och och några dioder lite lätt förenklat då eller?
Perfekt och enkelt förklarat! Nu måste alla förstå! 😉
Men för mig som läst typ 1 lektion i elektronik så känner jag igen faktiskt igen igbterna. Men be mig inte förklara något bara.
 
D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Är effekt vakten kopplad till HAN porten på mätaren?
 
H Håbbe01 skrev:
Är effekt vakten kopplad till HAN porten på mätaren?
Snälla läs… bilen är inne på verkstad för de är fel på den 😅
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ok missade det inlägget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.