Lyssna inte bara till "ränterabatt" snack - bankerna kör med olika basräntor - såklart är det bara den slutliga räntan som är intressant.

Fast jag tror att du sitter fast ändå - duger at lånet är i fyra delar och sista går ut i oktober... då har du redan omförhandlat de 3 första och låst dom på 3 månader... så alla lånen går ut vid olika tidpunkter... som sagt, ingen bank tar över delar av ett lån där delarna delar en säkerhet (hus).

Så på nått sätt borde du få alla lånen att gå ut samtidigt - då får du power...

//
 
J jonte0 skrev:
bankerna kör med olika basräntor
Nu är det så en gång för alla att det är RIKSBANKEN som bestämmer styrräntan (tidigare reporänta, diskonto etc)
Sen har du marknadsräntorna på lite längre löptider.
ALLT (dvs verkligheten ) är samma för ALLA banker.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För att när den första bindningstiden går ut har du noll utrymme för förhandling. Ingen bank vill ta över bara delar av lånet, så du är tvungen att vara kvar till resterande lån också går att flytta.
Vi hade en del som var uppe till förhandling nu efter 5år. Den andra delen låste vi på 10 år för 3år sedan. Dvs 7 år kvar på största delen.

Tycker det finns ganska bra förhandlingar.
Kollade upp genomsnittsränta kontra listräntan och gjorde klart att jag inte accepterar något mindre än X,XX vilket innebär en rabatt från listräntan med X,XX.

Efter några timmar fick vi det bekräftat eftersom det var något som tydligen behövdes godkännas av någon annan om det överskred X,XX i rabatt.

Så det är inte noll chans iaf
 
Z Zodde skrev:
Finns tillräckligt med lögnhalsar på BH, vi behöver inte en till
Behöver inte vara en lögn. Jag har 1,39 på 2,4 miljoner, ska omförhandlas augusti 2025. Det har ju stor betydelse vad ränteläget är när lånen ska sättas. Jag hade tur, det var helt rätt ränteläge när mitt lån skulle omförhandlas
 
  • Gilla
  • Haha
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vi hade en del som var uppe till förhandling nu efter 5år. Den andra delen låste vi på 10 år för 3år sedan. Dvs 7 år kvar på största delen.

Tycker det finns ganska bra förhandlingar.
Kollade upp genomsnittsränta kontra listräntan och gjorde klart att jag inte accepterar något mindre än X,XX vilket innebär en rabatt från listräntan med X,XX.

Efter några timmar fick vi det bekräftat eftersom det var något som tydligen behövdes godkännas av någon annan om det överskred X,XX i rabatt.

Så det är inte noll chans iaf
Det är som å köpa en bil. Alltid möjlighet å pruta något (dvs banken ska försaka nån bråkdel av sin vinstmarginal )
Men ALLA banker har samma finansieringskostnad så tugget om olika kalkylränta kommer bara från från dom som aldrig varit i närheten av å ha jobbat på en bank.
 
R ragazza skrev:
Behöver inte vara en lögn. Jag har 1,39 på 2,4 miljoner, ska omförhandlas augusti 2025. Det har ju stor betydelse vad ränteläget är när lånen ska sättas. Jag hade tur, det var helt rätt ränteläge när mitt lån skulle omförhandlas
Är nog lögn om han har ett 3månaders lån

Om han menade 3 miljoner är dels beloppet totalt ointresserant för tråden PLUS må vara ingånget för flera år sen vilket är ÄNNU mer ointressant för TS å dagsläget
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Att förhandla om ränta är enligt min erfarenhet bara banklotto. Även inom samma bank har jag stött på alla möjliga scenarion.

En gång fick vi fenomenal ränta utan att ens prata med nån, till den grad att jag nästa gång det blev dags att lägga om lånen fick frågan ”Hur kunde du få du sån här ränta?” av bankmannen på tråden.

Även varit med om att man gått med på att (nästan) matcha en konkurrent, men även fått sagt ”Det här är den ränta som gäller. Vi kan inget göra.”

Och då har det alltid hamnat om liknande belopp, och det verkar inte ha spelat någon roll hur ordnad ens ekonomi är, eller vilka tillgångar man har hos banken.

Det skadar säkert inte att ha koll på läget och ha bra argument när man ska ”förhandla”, men jag är övertygad om att ”turfaktorn” är mer avgörande.
 
  • Gilla
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Att förhandla om ränta är enligt min erfarenhet bara banklotto. Även inom samma bank har jag stött på alla möjliga scenarion.

En gång fick vi fenomenal ränta utan att ens prata med nån, till den grad att jag nästa gång det blev dags att lägga om lånen fick frågan ”Hur kunde du få du sån här ränta?” av bankmannen på tråden.

Även varit med om att man gått med på att (nästan) matcha en konkurrent, men även fått sagt ”Det här är den ränta som gäller. Vi kan inget göra.”

Och då har det alltid hamnat om liknande belopp, och det verkar inte ha spelat någon roll hur ordnad ens ekonomi är, eller vilka tillgångar man har hos banken.

Det skadar säkert inte att ha koll på läget och ha bra argument när man ska ”förhandla”, men jag är övertygad om att ”turfaktorn” är mer avgörande.
God personlig bankman är mycket bättte än att lita på nån ”turfaktor”

Att nån öht tror att det är slump som gör att man få billig ränta (ungefär som att tro att det är slump att en storkund har större rabatt än en småkund) e direkt skrattretande.
 
Z Zodde skrev:
God personlig bankman är mycket bättte än att lita på nån ”turfaktor”

Att nån öht tror att det är slump som gör att man få billig ränta (ungefär som att tro att det är slump att en storkund har större rabatt än en småkund) e direkt skrattretande.
Okej, om du säger det så. Jag har själv märkt att man verkar få bättre generell service ju bättre ekonomi man har, men har inte märkt det vad gäller ränteförhandlingar. Bästa räntan fick vi när vi stod med mössan i hand och behövde lån, sämsta räntan fick vi när vi kunde be banken dra åt helvete, och de visste det.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
4774
@ @ndreas skrev:
Oj då, har du 1.33% i ränta skulle du ha lånat 10 miljoner och satt in på sparkonto där räntan lätt är 3.5% i dag. 😂 Kanske inte din ränta stämmer riktigt...?
Jo det gör den 😄 och så kommer räntan att vara i 5 år till då det är ett bundet lån.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
4774
Z Zodde skrev:
Finns tillräckligt med lögnhalsar på BH, vi behöver inte en till
Tänk innan du skriver människa. Jag har inte ljugit om någonting. Det där är förtal.
 
  • Haha
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
4774
G gurra-g skrev:
Vissa kanske läser ut "3m" som 3-månaders bindningstid.... vilket vore högst udda! Men hen kanske menade "3m" som i 3 miljoner...(?)
Ja det gjorde jag. Bundet 5 år med räntan 1,33 lån 3 miljoner
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ja det gjorde jag. Bundet 5 år med räntan 1,33 lån 3 miljoner
Det räcker nu, sluta förstör tråden för den som startade den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
4774 4774 skrev:
Jo det gör den 😄 och så kommer räntan att vara i 5 år till då det är ett bundet lån.
4774 4774 skrev:
Ja det gjorde jag. Bundet 5 år med räntan 1,33 lån 3 miljoner
Bundet i 5 år och 5 år till, då blir det ändå intressant tycker jag. Binda till 1,33% nu är mycket imponerande...

Till TS, kolla vad du får hos SBAB, där du slipper förhandla så har du iallafall något att jämföra med. Jag hade bra ränta hos min bank under lång tid och en fantastisk kontakt på banken. Min kontakt ringde när ränterabatten höll på att förfalla och såg till att den förlängdes. Sen slutade den personen och efter det så råkade jag vid två tillfällen betala listpris för att rabatten försvunnit. De kunde alltid fixa till nästa månad, men jag ledsnade och flyttade till SBAB så slipper jag hålla koll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur länge du haft huset, men det kan vara värt kolla upp belåningsgraden. Vi har Landshypotek och vart 5:e år kan man värdera om fastigheten. (kanske gäller alla låneinstitut?)

Men man kan ju ligga och balansera på gränsen och har huset höjts i värde så finns det en slant att spara
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.