Det tråkiga men rimliga svaret är låt bli.

Ni har inte tid att renovera & inte pengar att anlita någon.

Renovera ett nedgånget hus är krävande och dyrt även om man gör det själv.
 
  • Gilla
Clarken37 och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Sitter och funderar på vårt nästa husköp på marknaden.

Sambo är helt såld på äldre hus och vill på inga villkor bo i något annat än hus byggt senast 1930-tal. Klassisk villa av gammalt snitt helt enkelt. Jag tycker också gamla hus är vackra men inte livsnödvändigt vilket det är för sambon. Hela hennes psykiska välbefinnande står och faller i princip med att bo i gammalt vackert hus.

Problemet är att i Stockholm med omnejd i hyfsade områden så ligger dessa ungefär i linje med vår absoluta maxbudget. Maxar vi den så finns egentligen inget utrymme ÖHT för renoveringar. Det FINNS givetvis äldre hus i mycket bra skick som är väl omhändertagna, men då sticker de också iväg såtillvida att de är långt från vår budgetram.

Min sambo har inga problem med ett hus med massor av skavanker. Det har egentligen inte jag heller, så länge de är kosmetiska. Jag vägrar bo i ett hus där tex taket är ruttet utan pengar att fixa det, eller där vi har stora fuktskador utan att ha råd att åtgärda dem. De hus vi hittar som är inom vår budget har i regel flera av följande "fel";

* Något/några badrum med utgångna ytskick
* Fuktproblematik i grund
* Tak som är avksrivna
* Avlopp original
* Fönster original
* Självdrag
* Bomljud överallt i murad grund.
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem

Överlag rekommendationer att ta in fackman för att se över flera punkter för åtgärder.

etc.

Skulle ni köpa ett hus enligt liknande standard med er absoluta maxbudget och noll möjlighet till renoveringsbudget? Observera att vi har små barn och krävande jobb och obefintliga möjligheter att själva stå och snickra, samt saknar en massa hantverkare i familjen etc. Allt vi ska göra kommer behöva köpas in.

Vi skulle inte ha några problem alls att hitta nybyggda hus (2010 och framåt) i områden vi tycker är relativt bra.

Äldre hus som är i bra skick inom vår budget innebär i princip att vi bosätter oss i skogen, med allt vad det innebär. Inga grannar barnen kan leka med, enorm pendlig och enormt mkt bilkörande.

För mig känns det som ett rent självmordsprojekt.
Har själv flyttat ett timmerhus, byggt upp en våning ett hus på 145 kvadrat där vi gjorde allt utom VVS och el (vi drog alla ledningar) och totalrenoverat ett hus till så…

Det blir DYRT renovera det huset, OM ni gör det mesta själv då kommer det kosta garanterat närmare miljonen utan överdrift innan ni är klara. Kan nämna att jag bad om offert ( för ca 10år sen) om takomläggningar med Vittinge taktegel ca 220 kvadrat.
Det priset jag fick låg på ca 300.000-400.000 tusen. Gjorde ALLT själv för ca 80.000 men, det var för ca 19 år sen= allt är dyrare nu. Gillar ni renovera och gör saker själva blir det ju betydligt billigare.
Tycker ni ska titta på annat hus, det låter som ett hus där miljonerna kommer rulla.
 
  • Gilla
Clarken37 och 1 till
  • Laddar…
A
tensiden tensiden skrev:
De behöver inte vara kass bara för att den "tekniska livslängden" passerats.
Vi rev ut våra gjutjärnsstammar från -56 och de var absolut inget fel på. Däremot passade det väldigt bra att göra det då vi ändå totalrenoverade rummet där i princip alla stammar i huset går.

En hel del av det du beskriver som "fel" går ju att sätta på det "kosmetiska kontot" likväl. Vi hade ett badrum från -56 vi rev ut. Jag förväntade mig mögel och ruttet trä bakom kaklet som satt direkt på spånskiva. Var inget alls. Hade vi exempelvis satt en duschkabin där hade vi kunnat fortsätta använda badrummet i 20-30 år till utan att vara minsta oroliga för fuktskador.
😆eller så slutar det så här 🫣dränerade och skulle bara sticka in en avloppspipa för att ta resten senare men det fanns trasiga cementrör och trasigt gjutjärn att ansluta till så ett tag liknade det drömkåkenfilmen 😀dränering som fortsatte med utbilade källargolv 😀
Allt kan hända men hade inte köpt ett gammalt hus om jag inte tänkt göra det mesta själv under åren
Köpte hus när första ungen var knappt 6 månader och i år är dom 8-10-11-13 så man hinner inte allt man tänkt göra heller
 
  • Ett påbörjat dräneringsprojekt i en källare med synliga rör, grusigt golv och byggmaterial runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Anneli Törnros och 5 till
  • Laddar…
Intressant tråd med många bra inspel. Mitt korta svar är att det finns inget hus i världen jag skulle köpa för min absoluta maxbudget och noll i renoveringskassan. Jag tänker också att om man har ett sånt tunnelseende på gamla hus som din sambo verkar ha, då finns det en stor risk att man i spekulantstadiet tror att man kan stå ut med vad som helst, men när man väl har bott där med sitt 80-talsrenoverade badrum ett tag, då får man samma tunnelseende när det kommer till badrumsrenovering, och innan man vet ordet av så kretsar hela livspusslet kring att finansiera boendet.

Så vore det jag skulle jag kompromissa. Att flytta från Stockholm eller hursomhelst INOM Stockholm verkar inte aktuellt, och då hade jag kompromissat på typ av hus eller på tidpunkten för flytt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Sitter och funderar på vårt nästa husköp på marknaden.

Sambo är helt såld på äldre hus och vill på inga villkor bo i något annat än hus byggt senast 1930-tal. Klassisk villa av gammalt snitt helt enkelt. Jag tycker också gamla hus är vackra men inte livsnödvändigt vilket det är för sambon. Hela hennes psykiska välbefinnande står och faller i princip med att bo i gammalt vackert hus.

Problemet är att i Stockholm med omnejd i hyfsade områden så ligger dessa ungefär i linje med vår absoluta maxbudget. Maxar vi den så finns egentligen inget utrymme ÖHT för renoveringar. Det FINNS givetvis äldre hus i mycket bra skick som är väl omhändertagna, men då sticker de också iväg såtillvida att de är långt från vår budgetram.

Min sambo har inga problem med ett hus med massor av skavanker. Det har egentligen inte jag heller, så länge de är kosmetiska. Jag vägrar bo i ett hus där tex taket är ruttet utan pengar att fixa det, eller där vi har stora fuktskador utan att ha råd att åtgärda dem. De hus vi hittar som är inom vår budget har i regel flera av följande "fel";

* Något/några badrum med utgångna ytskick
* Fuktproblematik i grund
* Tak som är avksrivna
* Avlopp original
* Fönster original
* Självdrag
* Bomljud överallt i murad grund.
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem

Överlag rekommendationer att ta in fackman för att se över flera punkter för åtgärder.

etc.

Skulle ni köpa ett hus enligt liknande standard med er absoluta maxbudget och noll möjlighet till renoveringsbudget? Observera att vi har små barn och krävande jobb och obefintliga möjligheter att själva stå och snickra, samt saknar en massa hantverkare i familjen etc. Allt vi ska göra kommer behöva köpas in.

Vi skulle inte ha några problem alls att hitta nybyggda hus (2010 och framåt) i områden vi tycker är relativt bra.

Äldre hus som är i bra skick inom vår budget innebär i princip att vi bosätter oss i skogen, med allt vad det innebär. Inga grannar barnen kan leka med, enorm pendlig och enormt mkt bilkörande.

För mig känns det som ett rent självmordsprojekt.
Här kommer några spontana tankar:
-Köpa hus med en sambo låter osäkert
-Ett renoveringsprojekt utan rätt ekonomi är inte bra för relationen
-Barn behöver kompisar
-Att bo isolerat kräver oftast fler bilar
-Att leva lyxigt utan att ha intjäningsförmågan är osunt
-Det finns fler saker i livet än boendet
-Barnens utbildning, kläder, prylar, resor
-Sedan skall ju lån amorteras
-Räntorna är låga nu (under 5% vilket är lågt historiskt sett). Då kan man inte maxa! Skall ta höjd för 10-15%.
-Svenskar har blivit betydligt fattigare de senaste 10 åren.

Nog smartare att bo efter den finansiella förmågan långsiktigt.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Nej bra tips. Men sambon vill verkligen inte vänta och är i princip beredd att flytta vart som helst för att få ett hus hon gillar
Vill inte vara burdus men din fru borde göra en reality check. Komma tillbaka från sina fantasier och kolla upp verkligheten. Vad är det för mening att bo i ett äldre fint hus om man har maxat köpet och inte har budget kvar att renovera eller ens laga saker. Då tappar det verkligen sin charm. Skulle säga att ni gör er själva en otjänst om ni sätter er i en sådan situation. Titta bredare det finns massor av hus om man inte låser sig. Plötsligt kanske hon har fastnat för något helt annat ! Som kan bli lika bra i slutändan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Bygga nytt i sekelskiftesstil är inte aktuellt då?
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gladeligen köpa och flytta in i ett totalt orenoverat 20-30-tals hus i typ bromma och bo där som det är istället för halvt nybyggt där jag bor nu.
Så länge inget allvarligt står för dörren.
Läget läget läget och huset betyder oerhört mycket för många.

Men kan man absolut inte fixa saker själv när de dyker upp eller har buffert för det så blir det ju bara jobbigt.
 
K Kling 1 skrev:
Vad menar du med obygden?
Det är nog "spenaten" snarare än obygden som avses.🤓
Spenaten är allt utanför tullarna....
Såndär natur och sånt 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Gamla hus köper man inte för att man vill bo i ett fint gammalt hus. Gamla hus köper man för att man vill hålla på och pilla med sitt hus 😉

Jag skulle aldrig rekommendera köp av ett äldre hus utan att ha åtminstone lite renoveringsbudget, inte ens om det är totalrenoverat de senaste fem åren. Alltid är det något som pajar, och rätt vad det är har det gått tio år och det är dags att måla vindskivor och fönsterkarmar.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Haha - anar jag en fru i 30-35 årsåldern som hänger för mycket på sociala medier och bygger sin uppfattning om hur livet ska vara utifrån det? #fördom
Läs och ta till er alla goda råd ni redan fått i tråden och fundera en sväng till om kravet på husets ålder. Vi hade samma tankar en gång i tiden, läs 12 år sen, men landade i ett hus från 1984(iofs arkitektritat men ändå). Oavsett så var det kärlek från första besöket trots att det var sist på listan och vi bara skulle svänga förbi när vi ändå var i området
Livet vägar är outgrundliga ibland - lycka till 😊
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Jag gillar verkligen gamla hus, så förstår din sambo. Vi bor i ett hus från tidigt 1900-tal och trivs verkligen!
Men de flesta hus jag ser i annonserna är ju sönderrenoverade, alla ser likadana ut inne. Då kan man lika gärna köpa en 50- eller 60-talsvilla.
Har ni kollat nåt åt andra hållet, Nacka eller Gustavsberg tex?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Det tråkiga men rimliga svaret är låt bli.

Ni har inte tid att renovera & inte pengar att anlita någon.

Renovera ett nedgånget hus är krävande och dyrt även om man gör det själv.
Japp tycker nog det är slutsatsen TS borde kommit fram själv i denna tråd.
Han har som svarat på sina egna frågor.
Som en terapi-tråd.
Var iaf underhållande att få en liten insikt från en stockholmare från mitt i smeten med bekanta som har huvudet i sanden och som inte har tid med nått då man har jobb och småbarn 😂
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Sitter och funderar på vårt nästa husköp på marknaden.

Sambo är helt såld på äldre hus och vill på inga villkor bo i något annat än hus byggt senast 1930-tal. Klassisk villa av gammalt snitt helt enkelt. Jag tycker också gamla hus är vackra men inte livsnödvändigt vilket det är för sambon. Hela hennes psykiska välbefinnande står och faller i princip med att bo i gammalt vackert hus.

Problemet är att i Stockholm med omnejd i hyfsade områden så ligger dessa ungefär i linje med vår absoluta maxbudget. Maxar vi den så finns egentligen inget utrymme ÖHT för renoveringar. Det FINNS givetvis äldre hus i mycket bra skick som är väl omhändertagna, men då sticker de också iväg såtillvida att de är långt från vår budgetram.

Min sambo har inga problem med ett hus med massor av skavanker. Det har egentligen inte jag heller, så länge de är kosmetiska. Jag vägrar bo i ett hus där tex taket är ruttet utan pengar att fixa det, eller där vi har stora fuktskador utan att ha råd att åtgärda dem. De hus vi hittar som är inom vår budget har i regel flera av följande "fel";

* Något/några badrum med utgångna ytskick
* Fuktproblematik i grund
* Tak som är avksrivna
* Avlopp original
* Fönster original
* Självdrag
* Bomljud överallt i murad grund.
* Gamla avskrivna uppvärmningssystem

Överlag rekommendationer att ta in fackman för att se över flera punkter för åtgärder.

etc.

Skulle ni köpa ett hus enligt liknande standard med er absoluta maxbudget och noll möjlighet till renoveringsbudget? Observera att vi har små barn och krävande jobb och obefintliga möjligheter att själva stå och snickra, samt saknar en massa hantverkare i familjen etc. Allt vi ska göra kommer behöva köpas in.

Vi skulle inte ha några problem alls att hitta nybyggda hus (2010 och framåt) i områden vi tycker är relativt bra.

Äldre hus som är i bra skick inom vår budget innebär i princip att vi bosätter oss i skogen, med allt vad det innebär. Inga grannar barnen kan leka med, enorm pendlig och enormt mkt bilkörande.

För mig känns det som ett rent självmordsprojekt.
Tänker att du själv redan har svaret. Ni har helt enkelt inte kapitalet för att ha ett sunt boende. Det krävs en hel del buffert för att både renovera och för att fixa med sånt som går sönder.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:
Här kommer några spontana tankar:
-Köpa hus med en sambo låter osäkert
-Ett renoveringsprojekt utan rätt ekonomi är inte bra för relationen
-Barn behöver kompisar
-Att bo isolerat kräver oftast fler bilar
-Att leva lyxigt utan att ha intjäningsförmågan är osunt
-Det finns fler saker i livet än boendet
-Barnens utbildning, kläder, prylar, resor
-Sedan skall ju lån amorteras
-Räntorna är låga nu (under 5% vilket är lågt historiskt sett). Då kan man inte maxa! Skall ta höjd för 10-15%.
-Svenskar har blivit betydligt fattigare de senaste 10 åren.

Nog smartare att bo efter den finansiella förmågan långsiktigt.
Hur otroligt sant du har (skrivet) 👍
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.