A Avemo skrev:
Jag får det till att Kia EV6 kan ladda med maximalt 16A. Så tyvärr är det troligen något allvarligare än en felaktig inställning.
Ja en felaktig inställning känns inte jättetroligt med tanke på att jag inte ändrat något.

Så box eller bil då kanske…
 
Kommer med ett annat inspel till detta problem, då du nämner att du har Tibber. Inte så att du har aktiverat deras nya tjänst "Grid Rewards" för att stödja elnätet? I så fall skulle ju det kanske kunna spöka?
 
F
T TokFrasse skrev:
Kommer med ett annat inspel till detta problem, då du nämner att du har Tibber. Inte så att du har aktiverat deras nya tjänst "Grid Rewards" för att stödja elnätet? I så fall skulle ju det kanske kunna spöka?
Hur då? Det finns två alternativ, antingen startas laddningen för att sänka frekvensen i nätet och bilen kan max ladda med 16A eller så kan en pågående laddning pausas för att höja frekvensen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TokFrasse skrev:
Kommer med ett annat inspel till detta problem, då du nämner att du har Tibber. Inte så att du har aktiverat deras nya tjänst "Grid Rewards" för att stödja elnätet? I så fall skulle ju det kanske kunna spöka?
Inte medvetet i alla fall…
 
D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Jag har samma setup som du och min ena huvud fas gick nästan regelbundet och ännu oftare så var bilen alltid ladda på natten. Det visa sig vara diskmaskinen som drog sjukt mycket el när den börja torka disken. Sen jag har sett till att de aldrig kör samtidigt så har problemet försvunnit.
 
P Pontus Rasmusson skrev:
Jag har samma setup som du och min ena huvud fas gick nästan regelbundet och ännu oftare så var bilen alltid ladda på natten. Det visa sig vara diskmaskinen som drog sjukt mycket el när den börja torka disken. Sen jag har sett till att de aldrig kör samtidigt så har problemet försvunnit.
Jag har en pulse så jag kan se att det inte är något annat som drar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Jag hade samma problem på landet. 1 huvudsäkring gick hela tiden. Jag ändrade från 16A till 13A och då går det bra om jag inte kör extra element och varmvattenberedare samtidigt.
 
  • Inställningssida för laddningsrobot med markerad laddeffekt vid 13A, med 1-Fas vid ≈ 3.0 kW och 3-Fas vid ≈ 9.0 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsmeny som visar max laddningsström inställd på 13A, markerad med en blå cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ombordladdaren på min ioniq 5 gick sönder och då blåste jag först 1 av huvudsäkringarna på ett ställe och sen 2 av huvudsäkringarna hemma. Kontaktade verkstaden och de sa direkt att ombordladdaren behövde bytas.
Eftersom din bil har samma teknik som min så sätter jag pengarna där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1000 skrev:
Jag hade samma problem på landet. 1 huvudsäkring gick hela tiden. Jag ändrade från 16A till 13A och då går det bra om jag inte kör extra element och varmvattenberedare samtidigt.
Ska se om det gör någon skillnad men har ju laddat i 1,5 år utan några som helst problem. Har dessutom en pulse som ”lastbalanserar”.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M msb skrev:
Ombordladdaren på min ioniq 5 gick sönder och då blåste jag först 1 av huvudsäkringarna på ett ställe och sen 2 av huvudsäkringarna hemma. Kontaktade verkstaden och de sa direkt att ombordladdaren behövde bytas.
Eftersom din bil har samma teknik som min så sätter jag pengarna där.
Enklast att kolla genom att testa en publik laddare antar jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
Du har kortis ngn stans!
 
M msb skrev:
Ombordladdaren på min ioniq 5 gick sönder och då blåste jag först 1 av huvudsäkringarna på ett ställe och sen 2 av huvudsäkringarna hemma. Kontaktade verkstaden och de sa direkt att ombordladdaren behövde bytas.
Eftersom din bil har samma teknik som min så sätter jag pengarna där.
Jag tror du har rätt där. Jag köpte min ioniq5 nytt i december 2021. Min förra bil en kona Ev hadde aldrig problem med laddning. Ioniq därimot klarte å blåsa säkring når bilen var färdig laddat eller når har startade värmen på vinter och den var ansluten. Och når jag stoppade eller startade laddning genom appen. Verkstaden hittade så klart ingen fel.förriga år pajade min iccu eller onbordladdare och hela kalaset blev byttat ut. Och ingen problem mer. Alt fungerar som det ska nu.både Hyundai och kia har iccu problemer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Har dessutom en pulse som ”lastbalanserar”.
Det här borde ju göra alla maxströminställningar i boxen överflödiga. Sätts en maxström i lastbalanseraren så kan ju inte boxen trumfa den.

Med det sagt tycker jag att du ändå ska se till att stå som ägare av laddboxen. Du är ju det.
 
  • Gilla
Elisabeth Edén
  • Laddar…
K Kaasschaaf skrev:
Jag tror du har rätt där. Jag köpte min ioniq5 nytt i december 2021. Min förra bil en kona Ev hadde aldrig problem med laddning. Ioniq därimot klarte å blåsa säkring når bilen var färdig laddat eller når har startade värmen på vinter och den var ansluten. Och når jag stoppade eller startade laddning genom appen. Verkstaden hittade så klart ingen fel.förriga år pajade min iccu eller onbordladdare och hela kalaset blev byttat ut. Och ingen problem mer. Alt fungerar som det ska nu.både Hyundai och kia har iccu problemer.
Verkar vanligt. En kompis har också en ioniq där växelströmsladdaren i bilen gick sönder så han fick ladda med likström ”på stan” rätt länge = dyrt. Det tog lång tid (månader) att få fram reservdelar… 😮 utan kompensation trots garanti…
 
D
Sälj bilen är en lösning
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.