Vårt huslån är uppdelat i fyra delar och i höst, typ oktober, går den sista ut så det är väl ett ypperligt tillfälle att förhandla lite - något som jag aldrig har gjort. Som så många andra... Men jag har haft ganska bra koll på läget hela tiden och vår bankman har hela tiden varit rätt schyst och rimlig.

Men hur går man egentligen vidare på bästa sätt? Hur många ska man kolla med osv? Någon strategi som är bättre?

Jag antar att det är läge att invänta några besked från riksbanken också. Det är ju ett på G nu i dagarna.
 
4774
Du ser till att veta vad du pratar om och ffr ha koll på bankens inlåningsränta kontra din ränta. Har du betalat allt i tid så är det fritt fram att hävda vilken ränta du vill och sedan få motbudet och därefter är det bara att stå på dig och visa att du vet vad du pratar om. Det är så jag har gjort för att få en ränta på 1,33 på 3m 😀
 
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Vårt huslån är uppdelat i fyra delar och i höst, typ oktober, går den sista ut så det är väl ett ypperligt tillfälle att förhandla lite - något som jag aldrig har gjort. Som så många andra... Men jag har haft ganska bra koll på läget hela tiden och vår bankman har hela tiden varit rätt schyst och rimlig.

Men hur går man egentligen vidare på bästa sätt? Hur många ska man kolla med osv? Någon strategi som är bättre?

Jag antar att det är läge att invänta några besked från riksbanken också. Det är ju ett på G nu i dagarna.
Jag skulle kolla runt lite hos de som erbjuder förhandlingsfria lån. Jag tycker det suger att behöva stå med mössan i hand och flytta in rubb och stubb vad gäller portföljkonton som sparkonton och spargrisar bara för att banken ska bjuda på lite (tidsbegränsad) rabatt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 11 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Du ser till att veta vad du pratar om och ffr ha koll på bankens inlåningsränta kontra din ränta. Har du betalat allt i tid så är det fritt fram att hävda vilken ränta du vill och sedan få motbudet och därefter är det bara att stå på dig och visa att du vet vad du pratar om. Det är så jag har gjort för att få en ränta på 1,33 på 3m 😀
1.33 ja men grattis! Lägre än alla på Byggahus och lägre än bankens upplåningskostnad. Känns gott va att vara bankens enda förlustaffär
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
Om det är den bästa strategin vet jag inte, men när vi förhandlade senast så kollade vi med tre eller fyra andra kreditgivare och sedan vände vi oss till nuvarande kreditgivare och sa att vi var på väg att flytta lånen men ville höra vad dom kunde erbjuda (jag sa inte vad dom andra hade erbjudit för ränta). Dom erbjuda en något sämre ränta, så jag sa att X hade erbjudit Y, och då gick nuvarande kreditgivare med på Y också.

Det kan vara värt att kolla upp andra typer av erbjudanden, bonusar, osv också. Nu minns jag inte exakt hur det var, men man fick någon slags bonus om man flyttade både bolån och lönekonto till ICA Banken för några år sedan t.ex. Länsförsäkringar har ju någon total procentuell rabatt man får när man samlar olika typer av försäkringar där, dom kanske har något liknande om man dessutom flyttar bolånet dit?
 
Dela aldrig upp lånet i flera delar med olika bindningstid är mitt tips
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 16 till
  • Laddar…
M
4774 4774 skrev:
Du ser till att veta vad du pratar om och ffr ha koll på bankens inlåningsränta kontra din ränta. Har du betalat allt i tid så är det fritt fram att hävda vilken ränta du vill och sedan få motbudet och därefter är det bara att stå på dig och visa att du vet vad du pratar om. Det är så jag har gjort för att få en ränta på 1,33 på 3m 😀
Bara att sätta in pengarna på bundet 3mån som ger 4.1%, låna massor så har du gjort din egen pengamaskin!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
@
4774 4774 skrev:
Du ser till att veta vad du pratar om och ffr ha koll på bankens inlåningsränta kontra din ränta. Har du betalat allt i tid så är det fritt fram att hävda vilken ränta du vill och sedan få motbudet och därefter är det bara att stå på dig och visa att du vet vad du pratar om. Det är så jag har gjort för att få en ränta på 1,33 på 3m 😀
Oj då, har du 1.33% i ränta skulle du ha lånat 10 miljoner och satt in på sparkonto där räntan lätt är 3.5% i dag. 😂 Kanske inte din ränta stämmer riktigt...?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Du ser till att veta vad du pratar om och ffr ha koll på bankens inlåningsränta kontra din ränta. Har du betalat allt i tid så är det fritt fram att hävda vilken ränta du vill och sedan få motbudet och därefter är det bara att stå på dig och visa att du vet vad du pratar om. Det är så jag har gjort för att få en ränta på 1,33 på 3m 😀
Finns tillräckligt med lögnhalsar på BH, vi behöver inte en till
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns tillräckligt med lögnhalsar på BH, vi behöver inte en till
Varför tror du att 1,33% är lögn? Jag har 1,58% ränta på mitt bolån så då ljuger jag också?
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Bara att sätta in pengarna på bundet 3mån som ger 4.1%, låna massor så har du gjort din egen pengamaskin!
Jag har 4.3% obundet med fria uttag.
https://deposits-se.multitudebank.com/
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Ybelrak Ybelrak skrev:
Varför tror du att 1,33% är lögn? Jag har 1,58% ränta på mitt bolån så då ljuger jag också?
Har du det på tremånaders lån nu?
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Har du det på tremånaders lån nu?
Nej den är bunden.
 
  • Haha
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Ybelrak Ybelrak skrev:
Nej den är bunden.
Då är det intressant att veta när du band lånet?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Har du det på tremånaders lån nu?
Vissa kanske läser ut "3m" som 3-månaders bindningstid.... vilket vore högst udda! Men hen kanske menade "3m" som i 3 miljoner...(?)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.