D da20 skrev:
Hmm... Ser ut som att jag står som "admin" och elinstallatören som "ägare"...
Kan ju va de som spökar. Ring din elektriker och hör med honom. Jag står som ägare på mitt system och kan ändra allt fritt.
Min elektriker ville att jag skulle stå som ägare så jag kunde ändra inställningar om det behövdes.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Max laddström står på 16A.
Hittar dock även något i appen som heter "tillfällig laddgräns" där det står 32A av 20A. Denna inställning går inte att ändra och jag har inte koll på om det alltid stått 32 här...
Den inställningen kan jag ändra i min. Den är till för att tillfälligt sänka laddströmmen, inte öka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Kan ju va de som spökar. Ring din elektriker och hör med honom. Jag står som ägare på mitt system och kan ändra allt fritt.
Min elektriker ville att jag skulle stå som ägare så jag kunde ändra inställningar om det behövdes.
Ja kanske det. Men det står 16A som max laddström så då borde den ju aldrig ge mer kan jag tycka....
 
Logad Logad skrev:
Den inställningen kan jag ändra i min. Den är till för att tillfälligt sänka laddströmmen, inte öka.
Finns även något som heter "dynamisk kretsgräns" som står på 40A...
 
D da20 skrev:
Finns även något som heter "dynamisk kretsgräns" som står på 40A...
Vad har du för inställning på ”Operatör”? Längst upp i bild
 
  • Inställningsmeny för elsystem, med sektioner för operatörsval, huvudsäkring (20A) och kretsäkring (16A), samt ström, dynamisk kretsgräns (16A) och flyttinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RasmusR RasmusR skrev:
Vad har du för inställning på ”Operatör”? Längst upp i bild
Tibber
 
D da20 skrev:
Tibber
Kanske värt att höra med dem också med tanke på ”Din operatör tillåter inte att denna inställning ändras”
 
Kolla kabeln, och alla kontakter. Det skulle kunna vara något så enkelt som en kortslutning någonstans.
 
Tommty
Står du bara som admin i appen så behöver du kontakta elfirman, rätt vanligt misstag att elektrikern sätter sig själv som ägare och sedan bjuder in kunden som admin vilket är fel.

Då kan du inte sätta viktiga grundinställningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det samma huvudsäkring som går? Kan du välja i appen att den inte ska dra ström från den säkringen?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Är det samma huvudsäkring som går? Kan du välja i appen att den inte ska dra ström från den säkringen?
Ja. Kan bara välja mellan 1-fas och 3-fas i appen tror jag. Ibland går ju som sagt inte huvudsäkringen alls utan bara boxens säkring…
 
Har du möjlighet att prova att ladda bilen med en annan laddare? Vad är det för bil? Det vanligaste är ju att bilens ombordladdare inte kan ladda med mer än 16A. Om så är fallet har det ju inte med några inställningar att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du möjlighet att prova att ladda bilen med en annan laddare? Vad är det för bil? Det vanligaste är ju att bilens ombordladdare inte kan ladda med mer än 16A. Om så är fallet har det ju inte med några inställningar att göra.
Kia EV6. Ska testa en publik laddare imorgon.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D da20 skrev:
Kia EV6. Ska testa en publik laddare imorgon.
EV6an kan ju bara ta emot 3 fas 16A så då blir detta lite klurigare såklart. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag får det till att Kia EV6 kan ladda med maximalt 16A. Så tyvärr är det troligen något allvarligare än en felaktig inställning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.