A
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Jag har gjort resan från Stockholm til landsbygd just på grund av drömmen om ett hus som passar mig och min familj. Gick från 30-40 minuters restid med tunnelbana till 1 timme restid med buss+regionaltåg, samtidigt minskade priset på motsvarande hus från 8-10 miljoner till 1-1,5 miljoner. Använder bara bilen på helgerna vid storhandling eller utflykter. Är man lite taktiskt i valet av plats och flexibel på jobbet finns det inget som säger att man måste åka bil hela tiden. Är på jobbet 4 dagar i veckan 8-17. Ibland senare. Sista tåget går hem vid elvatiden, vid halv ett på fredag-lördag. Nu är jag i åldern att tequilarace halv fyra på morgonen inte lockar längre, så saknar inte natttrafik.

Jobbar kvar i Stockholm, går regelbundet på AW och fester i Stockholm där många vänner finns kvar. Den stora skillnaden är att jag har mer pengar kvar i plånboken efter räkningarna pga betydligt lägre omkostnader. Och sparkontot det växer i takt med livskvalitet.

OK, tramsebamses lekland finns inte inom 60 minuter avstånd, men hela skogen finns utanför dörren och är helt gratis. Liksom badsjöar i stället för badhus.

Vad fick jag? 20-talshus i två våningar med stor tomt, putsad fasad, nydränerat och nytt tak, dubbelgarage med verkstad och atelje: 1,5 miljoner kronor för 10 år sedan. Lånet är snart betalt.
Totalt 1 timmes restid till jobb i city och köpt hus för 1 msek? Vart då exakt? Kan inte stämma.

Har du 2-3 små barn? Hur många dagis har du att välja på i närområdet? Vissa dagis är helt katastrofala och att bara ha ett att välja på är väldigt risky. Hur många bra skolor finns att välja på i närområdet? Hur många olika organiserade aktiviteter för barnen?

Badsjöar i all ära. Men de är bara badbara 2-3 av årets 12 månader.
 
Clarken37 skrev:
Totalt 1 timmes restid till jobb i city och köpt hus för 1 msek? Vart då exakt? Kan inte stämma.

Har du 2-3 små barn? Hur många dagis har du att välja på i närområdet? Vissa dagis är helt katastrofala och att bara ha ett att välja på är väldigt risky. Hur många bra skolor finns att välja på i närområdet? Hur många olika organiserade aktiviteter för barnen?

Badsjöar i all ära. Men de är bara badbara 2-3 av årets 12 månader.
Östra Sörmland, mellan Gnesta och Flen. Det finns dagis och skolor. Men visst, vill du välja och vraka så får du betala för det. Kakan och det där, som andra påpekat.

Min chef som tjänar 100+ tkr har flyttat från Stockholm pga priserna. En annan har bytt från hus till lägenhet. Är du inte jävligt tät så måste du justera dina krav.
 
  • Gilla
Anna köksexpert och 12 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
precis det vi försöker hitta. Budgeten tillåter inte köp i de områden som har gamla fina 2 våningshus. Bromma tex. Söderort går bort pga avstånd.

Andelen äldre hus som finns i övriga områden är få. Renoverade sådana väldigt få.

Av alla de jag känner som bor i obygden med små barn är det ett enormt bilkörande pga alla avstånd. Att ha en bil som vi har idag skulle vara otänkbart. Alltså tillkommer många mil på befintlig bil samt en till bil kommer behövas som ska köras många mil.

Det lönar sig möjligen men det innebär också att man inte kan ta bilen till jobbet på morgonen och måste lösa det på något sätt. Meckigt helt enkelt
Vad menar du med obygden?
 
  • Skärmbild av en definition från Svenska Akademiens ordbok med förklaring av ordet "obygden", vilket innebär ett obebyggt, vilt och orört landområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anneli Törnros och 2 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Är du inte jävligt tät så måste du justera dina krav.
Det är så sant som det är sagt.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
Klartext:
Nej. Det låter helt hål i huvudet att köpa sig ett hus i dåligt skick och inte ha en rejäl krigskassa för renoveringar/möjlighet att göra det själv.
Bortsett från renoveringar av rent estetiska skäl så kommer saker att gå sönder, speciellt i gamla hus. Det blir minst sagt besvärande om värmepumpen klappar ihop och ni måste köpa in en ny pump för en 70-100k.
Du verkar inse detta själv också.

Och ja, jag skulle nog anse att om ens psykiska välmående är så pass kopplat till materiella ting så som stilen på huset du bor i, bilen du kör, vilken tv du har osv så är det troligtvis ett problem man nog bör fundera på om man inte ska göra något åt.
 
  • Gilla
Rooney och 7 till
  • Laddar…
A
K Kling 1 skrev:
Vad menar du med obygden?
Tja utkanten av Brottby tex
 
Jag hade gjort det! Det finns inte mycket som är akut på riktigt och pengar fylls på med tiden. Jag hade mycket hellre köpt ett hus med stor potential i fint läge än ett praktiskt och bra i halvdant läge *tittar kritiskt på mitt 70-talsradhus i skogen*
 
  • Gilla
  • Älska
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Tja utkanten av Brottby tex
Det är ju en tätort.

Verkligheten stämmer inte alltid med vad man vill.

Tycker nog att du får tänka om när det gäller dina/era krav på hus och områden.
Antingen bor ni kvar eller flyttar ni dit ni har råd med era krav.
 
  • Gilla
xr4x4 och 1 till
  • Laddar…
Fortsätt leta tills ni hittar något som är skruttigt men inflyttningsklart. Man behöver ju inte mer krigskassa än att kunna hantera de värsta kriserna så som tak och värme. Att köpa ett helrenoverat hus eller spara pengar för en egen helrenovering på entrepenad är onödigt. Med tanke på var ni letar så är det inte många procent av er budget som behöver avsättas för att kunna fixa paniksaker.

Sen får man inse att om man ska bo finare än man egentligen har råd med så får man göra villalivet till en livsstil. Spendera sommarsemestern med att måla fönster istället för att åka till Thailand. Lära sig att ha lite is i magen över teknisk livslängd och fokusera sina resurser där de verkligen behövs.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vill och kan ni renovera en del om tiden finns?

Isåfall avvakta renoveringsobjekt som är 100+år och ha ett vettigt boende tills barnen är större.
Lägg närmsta åren på föräldrarollen och karriär istället.

När ungarna ska flytta är det väl helt andra behov och ni kan köpa ett mer krävande boende.

Låter som ni har orimliga krav och måsten.

Är ju helt vansinnigt att maxa ekonomin på dyra prestigehus och inte kunna sköta om det.

Bor själv i "obygden" med två bilar.
Frugan har 7 minuter till jobb, jag har 2 minuter.
7 minuter till skola/förskola.
15 minuter till köpcenter för storhandling.
Bilarna är 10 år gamla, köptes nya och har gått 7000 respektive 4400 mil.

Räknar vi inköp+skatt+försäkring+drivmedel+service och reparationer minus vad de skulle generera i försäljning idag är det 520 tusen det kostat oss att ha 2 fräsha driftsäkra bilar i 10 år.
Drygt 4300kr i månaden netto.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har aldrig klagat på gammal bil. Vill bara att den startar troget och inte behöver service hela tiden. Har haft bilar som är 7-8 år och gått 7-8k mil son strular hela tiden. Orkar inte bo i obygden med en bil som inte startar.

Vi har väldigt små omkostnader överlag
Jag, min fru och vår 1,5 åring bor i hus på landet, 25 min från Göteborg. Vi snittar 45k i nettoinkomster totalt och kan spara några tusen de flesta månader.
"Små omkostnader" är nog relativt.
 
  • Älska
  • Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Äh #yolo
Är förhållandet tajt och ni kan leva med ett sämre budgetläge (dvs behöva justera ner lyx-kontot när uppvärmningen behöver bytas) så kör.

Men ang 1930talshus så gissar jag att det är charmen i tex en direktörsvilla som lockar, med tillhörande ordentlig tomt.
Inte lika mycket rackig sommarstuga med lika många år på nacken?

Det lär va totalt omöjligt att hitta en sådan fastighet någonstans med en vettig adress som inte ligger på långt pendlingsavstånd om din budget är typ 9m.
 
Clarken37 skrev:
Tack för svar.

Blir surt bara med utbudet. Slog just in de fyra större områden vi skulle kunna bo i. Totalt nästan 300 villor till salu just nu. 23 byggda 1940 eller tidigare.

Det är alltså bara drygt 8% av totalt bestånd som inte går bort direkt per automatik.
hej, jag är 66år född i finland och jag har bott mina barndomsår i gamla hus som folk idag har någon romantisk förhållande till som jag ej förstår, jag kallar dem för missärhus, enorma driftkostnader, otidsenliga planlösningar med korridorer och både små rum och fönster, jag kan tycka att de ser trevliga ut så länge som jag slipper äga och bo i ett. för mig är det ett självklart val att köpa/bygga så nytt som möjligt, ni får ett hus som är anpassat till moderna tider, t.ex. med TV rum, kontor, badrum värt namnet, öppna planlösningar och stora fönster som gör att man kommer närmare naturen/trädgården, låga drift och underhållskostnader, sammantaget ett mycket komfortabelt boende utan att bekymra sig om vad som ska repares här näst.
 
  • Gilla
lakman och 7 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
hej, jag är 66år född i finland och jag har bott mina barndomsår i gamla hus som folk idag har någon romantisk förhållande till som jag ej förstår, jag kallar dem för missärhus, enorma driftkostnader, otidsenliga planlösningar med korridorer och både små rum och fönster, jag kan tycka att de ser trevliga ut så länge som jag slipper äga och bo i ett. för mig är det ett självklart val att köpa/bygga så nytt som möjligt, ni får ett hus som är anpassat till moderna tider, t.ex. med TV rum, kontor, badrum värt namnet, öppna planlösningar och stora fönster som gör att man kommer närmare naturen/trädgården, låga drift och underhållskostnader, sammantaget ett mycket komfortabelt boende utan att bekymra sig om vad som ska repares här näst.
Ett hus utan själ alltså.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ett hus utan själ alltså.
jag är ateist
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Naiv entusiast och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.