Sedan igår löser huvudsäkringen ut direkt när jag försöker ladda bilen med min Easee laddbox.
Jag har inte ändrat några inställningar eller liknande. Det har aldrig hänt tidigare och jag har haft både bil och laddbox i 1,5 år.

Har en pulse effektvakt så jag kan se att det inte är något annat som drar en massa ström när jag sätter igång laddaren.

Troligt fel på boxen (reklamera) eller kan det vara något annat?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
S
Ja eller så har inställningen ändrats....
 
  • Gilla
  • Haha
didrix och 1 till
  • Laddar…
Boxen begränsad till 16A, huvudsäkring 20A.
Pulse visar ingen överbelastning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur direkt löser huvudsäkring ut? Det skulle kunna vara fel på bilen också.

Själva strömbegränsningen finns ju i bilens laddregulator. Den drar så mycket ström som laddboxen talar om för den att den får dra. Då kan det ju antingen vara så att boxen ger fel tillåten ström, eller att det är fel på bilen så att den drar extremt mycket ström oavsett vad boxen säger till den.

Skulle möjligen gå att testa med en annan bil, som felsökning. För frågan är väl om bilen kan dra speciellt mycket mer än 20A laddström, så även om boxen "säger fel", så borde inte laddströmmen bli mer än max, kanske 25 - 30A. En sådan överlast klarar huvudsäkringen rätt länge. Går huvudsäkringen direkt, så låter det mer som en ren kortslutning.
 
H hempularen skrev:
Hur direkt löser huvudsäkring ut? Det skulle kunna vara fel på bilen också.

Själva strömbegränsningen finns ju i bilens laddregulator. Den drar så mycket ström som laddboxen talar om för den att den får dra. Då kan det ju antingen vara så att boxen ger fel tillåten ström, eller att det är fel på bilen så att den drar extremt mycket ström oavsett vad boxen säger till den.

Skulle möjligen gå att testa med en annan bil, som felsökning. För frågan är väl om bilen kan dra speciellt mycket mer än 20A laddström, så även om boxen "säger fel", så borde inte laddströmmen bli mer än max, kanske 25 - 30A. En sådan överlast klarar huvudsäkringen rätt länge. Går huvudsäkringen direkt, så låter det mer som en ren kortslutning.
Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.

Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...

Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
 
S
Laddkabel trasig, batteri trasigt, inställning i bilen ändrad.

Är ju poänglöst att gissa vad, när du inte har gjort något annat än koppla in laddaren och observerat att säkringen löser ut.
 
  • Haha
  • Gilla
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
D da20 skrev:
Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.

Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...

Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Vänta nu. HuvudsäkringEN? Går en av 3 huvudsäkringar eller går alla 3? Eller är det jordfelsbrytaren? Jag hade bekymmer med GAROs jordfelsbrytare som inte klarade av Elbilsladdning.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
D da20 skrev:
Igår löste huvudsäkringen (och boxens säkring) när bilen laddat en stund. Nu löser den direkt när jag startar laddningen. Antingen går både huvudsäkringen+boxens eller ibland endast boxens säkring.

Har ingen annan bil att testa med just nu tyvärr...

Testade med annan laddsladd för att utesluta den och det blev samma resultat.
Titta i laddboxens app vad max laddström är ställd på. Jag upptäckte efter att laddboxen uppdaterat programvaran att max plötsligt stod på 32A när 16A är korrekt i mitt fall.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Vänta nu. HuvudsäkringEN? Går en av 3 huvudsäkringar eller går alla 3? Eller är det jordfelsbrytaren? Jag hade bekymmer med GAROs jordfelsbrytare som inte klarade av Elbilsladdning.
1 av 3 huvudsäkringar går. Eller ibland bara laddboxens säkringar.
 
D da20 skrev:
1 av 3 huvudsäkringar går. Eller ibland bara laddboxens säkringar.
Kika i appen. Min hade också ändrat från 16A till 32A häromdagen. Men vi har bara en hybrid just nu så inga problem. Vad har du för bil?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Titta i laddboxens app vad max laddström är ställd på. Jag upptäckte efter att laddboxen uppdaterat programvaran att max plötsligt stod på 32A när 16A är korrekt i mitt fall.
Max laddström står på 16A.
Hittar dock även något i appen som heter "tillfällig laddgräns" där det står 32A av 20A. Denna inställning går inte att ändra och jag har inte koll på om det alltid stått 32 här...
 
D da20 skrev:
Max laddström står på 16A.
Hittar dock även något i appen som heter "tillfällig laddgräns" där det står 32A av 20A. Denna inställning går inte att ändra och jag har inte koll på om det alltid stått 32 här...
Scrolla ned till 16A å tryck spara uppe i högra hörnet
 
RasmusR RasmusR skrev:
Scrolla ned till 16A å tryck spara uppe i högra hörnet
Går inte.
"Din operatör tillåter inte att denna inställning ändras."

Finns även en inställning "dynamisk laddgräns" som står på 40A. Den går inte heller att ändra.
 
D da20 skrev:
Går inte.
"Din operatör tillåter inte att denna inställning ändras."

Finns även en inställning "dynamisk laddgräns" som står på 40A. Den går inte heller att ändra.
Hm. Står du som ägare på systemet?
 
RasmusR RasmusR skrev:
Hm. Står du som ägare på systemet?
Hmm... Ser ut som att jag står som "admin" och elinstallatören som "ägare"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.