Vi bor i en avstyckad gård.

Person 1 köpte gården 2014.
Denne styckade av en tomt med huset på och avsåg att behålla skog och betesmark själv.

Person 2 köpte huset 2014.
Värmeslingorna till husets jordvärmepump är dragna under intilliggande väg (samfällighet) och ut på (under) en åker bredvid. Det rör sig om 2 slingor, vilka en rörmokare vi nu varit i kontakt med uppskattar till upp till 800m sammanlagt.
När person 2 köpte huset skrevs ett servitut på slingan.
Det står bara att den ligger där, att priset är 0:- och sen en egenritad karta som bilaga.
Detta är underskrivet av person 1 samt person 2.

Vi köpte huset av "2" år 2017.
Då arrenderade en granne - Person 3 - betesmarken till sina djur.
Något år senare beslöt sig person 1 för att säga upp arrendet för att plantera energiskog på marken.
Detta var inget vi blev informerade om utan det hörde vi ryktesvägen.
Tiden gick utan att vi hörde något. Så en dag stod det en minigrävare ute på åkern, som förberedde någon form av plantering.
Jag kontaktade "1" för att höra mig för och jo, nu skulle det planteras energiskog.
Jag frågade om jag fick köpa marken (den del som ligger runt vårt hus) istället men det var inte aktuellt.
Jag sa att jag funderade på hur detta skulle påverka våra värmeslingor men fick till svar att rötterna inte gick så djupt.
Naivt kanske att tro på detta, men det gjorde jag.

Så här om dagen hade jag en rörmokare hemma i annat ärende och kom att prata om värmesystemet och att slingorna ligger där dom ligger.
Han sa att det absolut inte var bra och att jag omgående var tvungen att försöka få markägaren att förstå allvaret och ta bort träden innan rötterna tar sig för djupt.

Så frågan är...
Kan vi göra något?
Vad är ett servitut värt när det inte är inskrivet hos inskrivningsmyndigheten utan bara finns på papper?
Jag har pratat med kommunen som hävdar att markägaren inte får göra något som skadar servitutet och att man troligtvis behöver anlita jurist som tar sig an fallet och driver detta i ett civilmål (?). Problemet är bara att vi isf. är uppe not någon som är ekonomiskt oberoende.

Vad säger panelen?
Lägga pengar på att kriga eller bita i det sura äpplet och spara dessa till en bergvärne-borrning om det kommer behövas om några år?
Eller kan vi ha sån "tur" att fallet är solklart och går snabbt (billigt) att lösa.

Fastighetsägaren är ännu inte kontaktad, men jag gissar att han inte kommer säga: Absolut! Vi tar bort det direkt!
Därav vill jag veta på ett ungefär vilka rättigheter/möjligheter jag har, innan kontakt etableras.
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
varför skulle rötterna påverka slingorna? det växer ju träd ovanpå vattenledningar utan att det blir problem.
 
  • Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
varför skulle rötterna påverka slingorna? det växer ju träd ovanpå vattenledningar utan att det blir problem.
Han tänkte dels på eventuella vindfällen. Att dels kunde rötterna isf. dra med sig/förstöra slangen, eller "bara" dra med sig och förstöra slangen när de växer och blir grövre.

Jag är dåligt insatt i poppelns rotsystem. Hur djupt dessa går och hur långa de blir.
Det är lite här ni kommer in i bilden 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
känns nästan som att det billigaste är att låta det bero och ta problemen den dagen de dyker upp och ev då förlägga slang eller ev borra någon annanstans.
Det är möjligt att man kan få rätt i sak men vägen dit kan vara lång och kanske kosta en del pengar och sen ska det ske också....Det kan ju liksom förhalas i evigheter samtidigt som systemet kanske är tomt och nån står utan värme. Då åker man iallafall på att fixa nåt om man vill ha varmt.
 
  • Gilla
jonle336 och 16 till
  • Laddar…
Är det energiskog som skördas regelbundet så finns det inte en chans att de fälls av vinden. De hinner aldrig bli så grova.

Är det poppel som inte skördas så kan de bli väldigt höga, men det är också tåliga mot vind. I denna delen av landet så står det enskilda rader mellan jordbrukslapparna, som är säkert 30-40 meter höga på väldigt utsatta ställen. De har stått sedan jag var liten.
 
  • Gilla
HasvaH och 11 till
  • Laddar…
wildeside
Innan du rör upp himmel och jord så en ide kan vara att prata med dom som arbetar med energiskog och fråga dom om råd hur vida energiskog kan skada jordvärmeslangarna.
Med info från dom kan med mer kunskap ta ställning till en juridisk kamp eller inte
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Ingen större fara på taket, vindfällen lär det inte bli av energiskog då den i regel skördas runt 5år, och även om någon buske skulle blåsa ikull så lutar den mot de andra buskarna och tippar inte helt.

Är jordslangen lagd rätt på runt 1meters djup så skulle det knappt vara någon fara om det var fullvuxen granskog som växte ovanpå din slang och blåste omkull
 
  • Gilla
Hummern och 10 till
  • Laddar…
Bra input i tråden.
Tack.
Känns lite lugnare 🙂
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle sova som en bebis iallafall, snarare kanske det blir lite dålig tillväxt på energiskogen där slangen ligger då det är kallare i marken :)
 
  • Gilla
Peitursnur och 13 till
  • Laddar…
Skriv till markägaren och tala om att Du är orolig för att odlingen ska skada Dina slangar som Du är beroende av för att hålla huset varmt., och att Du har ett servitut på förläggningen.
I bästa fall får Du ett skriftligt svar som kan användas emot honom i händelse av framtida skada. Skriver han att det är riskfritt har han också tagit ansvaret.(och eventuella kostnader senare)
I sämsta fall får Du inget svar. Då får Du skicka lite påminnelse. Huvudsaken är att Du redan nu har dokumenterat Din oro ifall något händer i framtiden.
Muntliga löften/överenskommelser år inte värda något och konfrontationer leder ingen vart. Allt går ut på att bygga upp försvaret i god tid ifall blir krig senare
Tycker jag.....
 
  • Gilla
  • Wow
Wsad och 25 till
  • Laddar…
S
Sex års varsel för att flytta jordvärmen, är mer än rimligt, iom att det är avtal uppsagt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Servitutets rättsliga värde påverkas inte av att det inte är inskrivet, så vida tjänande fastighet inte har bytt ägare utan att köparen upplysts om servitutet (och då är säljaren skyldig att ersätta härskande fastighet).

Däremot är det ju tryggast att skicka in det för inskrivning. Det kostar 320 kronor tror jag, och du kan göra det själv utan grannens inblandning. Blanketter finns på lantmäteriets hemsida
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 15 till
  • Laddar…
Poppel-rötter är inte att leka med, så jag skulle nog inte sova gott på nätterna....
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Poppel-rötter är inte att leka med, så jag skulle nog inte sova gott på nätterna....
Du verkar ha en poäng
https://www.doldafelhus.se/tradens-rotter-skapar-problem-for-avlopp-och-grund

Olika träd har olika hög rotenergi, vilket är en benämning för hur snabbt, kraftigt och stort rotsystemet växer sig. Träd med hög rotenergi är till exempel poppel, pil och hästkastanj, och dessa träd ska man vara försiktig med att plantera för nära ett hus eller befintliga ledningar, helst inte närmare än 20 meter. Andra träd har betydligt beskedligare rötter, som till exempel lönn, lind och björk. Dessa träd är också betydligt vanligare i bostadsområden och i små trädgårdar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Vi bor i en avstyckad gård.

Person 1 köpte gården 2014.
Denne styckade av en tomt med huset på och avsåg att behålla skog och betesmark själv.

Person 2 köpte huset 2014.
Värmeslingorna till husets jordvärmepump är dragna under intilliggande väg (samfällighet) och ut på (under) en åker bredvid. Det rör sig om 2 slingor, vilka en rörmokare vi nu varit i kontakt med uppskattar till upp till 800m sammanlagt.
När person 2 köpte huset skrevs ett servitut på slingan.
Det står bara att den ligger där, att priset är 0:- och sen en egenritad karta som bilaga.
Detta är underskrivet av person 1 samt person 2.

Vi köpte huset av "2" år 2017.
Då arrenderade en granne - Person 3 - betesmarken till sina djur.
Något år senare beslöt sig person 1 för att säga upp arrendet för att plantera energiskog på marken.
Detta var inget vi blev informerade om utan det hörde vi ryktesvägen.
Tiden gick utan att vi hörde något. Så en dag stod det en minigrävare ute på åkern, som förberedde någon form av plantering.
Jag kontaktade "1" för att höra mig för och jo, nu skulle det planteras energiskog.
Jag frågade om jag fick köpa marken (den del som ligger runt vårt hus) istället men det var inte aktuellt.
Jag sa att jag funderade på hur detta skulle påverka våra värmeslingor men fick till svar att rötterna inte gick så djupt.
Naivt kanske att tro på detta, men det gjorde jag.

Så här om dagen hade jag en rörmokare hemma i annat ärende och kom att prata om värmesystemet och att slingorna ligger där dom ligger.
Han sa att det absolut inte var bra och att jag omgående var tvungen att försöka få markägaren att förstå allvaret och ta bort träden innan rötterna tar sig för djupt.

Så frågan är...
Kan vi göra något?
Vad är ett servitut värt när det inte är inskrivet hos inskrivningsmyndigheten utan bara finns på papper?
Jag har pratat med kommunen som hävdar att markägaren inte får göra något som skadar servitutet och att man troligtvis behöver anlita jurist som tar sig an fallet och driver detta i ett civilmål (?). Problemet är bara att vi isf. är uppe not någon som är ekonomiskt oberoende.

Vad säger panelen?
Lägga pengar på att kriga eller bita i det sura äpplet och spara dessa till en bergvärne-borrning om det kommer behövas om några år?
Eller kan vi ha sån "tur" att fallet är solklart och går snabbt (billigt) att lösa.

Fastighetsägaren är ännu inte kontaktad, men jag gissar att han inte kommer säga: Absolut! Vi tar bort det direkt!
Därav vill jag veta på ett ungefär vilka rättigheter/möjligheter jag har, innan kontakt etableras.
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Värmeslingorna ligger väl i rör eller, dräneringsslang sätts ju igen men värmeslingor kan väl inte vara ihåliga?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.