Hej

Någon som kan beskriva hur man bäst får till takfotsplåten som går 90° runt ett valmat tak?

Det går ju inte att bara klippa rakt in till vinkeln på en takfotsplåt och sedan vrida till 90°. Har provat att göra så. då blir vinkeln nedåt i rännan lodrät istället för de kanske 30 -isch grader som fotplåten annars har.

Eftersom det är två ytterhörn på ett valmat tak så kanske det inte gör nåt att takfotsplåtarna om de möts skapar en öppen triangel i hörnet på taket. Ytterpappen kommer ju iofs att täcka det. Och jag tänkte först inte ens ha takfotsplåtar, utan bara låta under och överpapp hänga ut i rännan.

Men oavsett så vill jag ju när jag köpt plåtar försöka få till det så bra som möjligt som den amatör jag är :)


//Peo
 
R
Kan du inte stöta två ifrån var sitt håll emot varandra?
 
R Rejäl skrev:
Kan du inte stöta två ifrån var sitt håll emot varandra?
Då blir det en öppen triangel i hörnet. Så här när jag testklippt...

Närbild av en hörnbit där en rödaktig plast- eller metallrem fogats mot hörnet på en stupränna av vävd grå plast, med en öppen triangelhålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pos skrev:
Då blir det en öppen triangel i hörnet. Så här när jag testklippt...

[bild]
Dels så tycker jag att fotplåten ska vara mer i lod. Personligen väljer jag att ha den helt i lod till mina egna projekt.
På bilden ser du var fotplåtarnas nedkanter möts. Lägg på det måttet, gera den ena plåten efter det måttet på den ena plåten och lägg på 15 mm överlapp på samma mått på den andra, vik över de 15 mm och skut ihop dem.
 
Hmmm. Tackar så mycket för input. Ska kolla på det efter jobbet och se om jag får till det :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Här har jag svarat hur jag gör.
Hej. Jag sneglade på din skiss som inspiration. Sen provade jag detta på en provbit (ja, jag är värdelös på att klippa plåt snyggt). D v s inget hörn, utan två hörn. Kände det blev lättare att mäta sig till hur man skulle klippa då det visade sig bli trianglar med 50 mm på alla sidor. Sen ska det så klart kapas längs takåsen på det valmade taket.

Eller ser du/ni något problem med att göra såhär med 2 hörn?

Tack på förhand

/Peo
 
  • En pappersskiss av ett hörn på en takdel i metall med en blå penna intill, placerad på kuddar och en bordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd metallplåt med en blå penna ovanpå samt pappersskiss av trianglar med 50 mm sidor utklippta i hörnformat på svart dynunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pappersmall på rutigt papper lagd på en brun plåtbit för takbygge, med triangulära hörn markerade för inklusive klippning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskklädda händer håller två hörn av ett rött plåtstycke med triangulära utskärningar, på en kudde som ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en snedskuren röd plåtbit med två hörn, liggande på en grå yta och delvis täckt av blått skyddsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En plåtbit med två hörn och röd kant mot en gul träpanel, ser ut som ett resultat av ett snitt för ett valmat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En man håller i en röd plåtdetalj med två hörn, med en trädpanel och kuddar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R
Det är ju en utseende fråga, det ser bra ut..
 
Rickard.
Det är väldigt lite funktion i sånt här så är du bara nöjd med hur det ser ut på taket så är det bra.
 
Har klippt ur i plåtarna för nocken i det valmade taket och sen popnitat ihop delarna. Men... Jag har inte provat att böja och spika/skruva fast hörndelen ännu. Det är ju olika vinklar på de olika sidorna av taket. Och även om det skulle vara samma vinkel på båda sidorna så blir det ju brytning/bockning... Det återstår att se om det är smidigt eller krångligt att få det på plats...

Några tips när det ska på plats?
 
  • Närbild av röd metallplåt med utskuret hörn och ihopnitade kanter, placerad på en grov yta tillsammans med papper och anteckningsbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det där var kreativt klippt, med papp vill man nog helst ha fotplåten hel så man får en bred och stark anslutning mot den oavsett metod. Mitt tips är att du slutar leka på marken och gör delarna på taket så dom passar där, takets lutning gör ju att båda ovansidorna lutar bort från varandra till skillnad från nu när dom är raka.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det där var kreativt klippt, med papp vill man nog helst ha fotplåten hel så man får en bred och stark anslutning mot den oavsett metod. Mitt tips är att du slutar leka på marken och gör delarna på taket så dom passar där, takets lutning gör ju att båda ovansidorna lutar bort från varandra till skillnad från nu när dom är raka.
Kanske ska betrakta det som en provbit fortfarande. Men... Jag har en fotplåtsremsa mot råsponten. Sen har jag tänkt skjuta in plåten mellan fotplåtsremsan och under underlagspappen. Så plåten hamnar under både underlagspappen och ytpappen. Och ytpappen ska gå ut och limmas en bit ut på plåten.

Problemet är att jag redan lagt underlagspappen (dock ej helt fastsatt i nederkant). Det p g a att jag först inte tänkt ha fotplåt utan bara låta under samt ytpapp hänga ut i hängrännan
 
Rickard.
Underlagspappen ska vara under fotplåten och någon fotplåtsremsa behövs egentligen inte på papptak men oavset så är det är väldigt viktigt att ytpappen kan klistras mot hela fotplåtens bredd, att pappen släpper från fotplåten är ett väldigt vanligt fel på papptak.

Att du gjort underlagspappen först är alltså helt rätt och riktigt och nu kan du montera fotplåten ovanpå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Underlagspappen ska vara under fotplåten och någon fotplåtsremsa behövs egentligen inte på papptak men oavset så är det är väldigt viktigt att ytpappen kan klistras mot hela fotplåtens bredd, att pappen släpper från fotplåten är ett väldigt vanligt fel på papptak.
Enligt vissa instruktioner jag sett så ska fotplåten ligga under underlagspappen med en fotplåtsremsa underst.

Men om jag utan att få framtida problem kan sätta fotplåten uppepå underlagspapen då och bara ytpappen som täcker fotplåten, .då blir det betydligt lättare att sätta plåtarna OCH fixa hörnet.

Har Mataki yam 2000 underlagspapp med spik genom båda lagren samt täckta spikskallar med asfaltklister just nu. Enligt tillverkarens instruktion. Ska sätta mataki självtäck 3 ytpapp på semestern. Vill dock få till hängrännorna och fotplåtarna nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.