Hej,

Jag ska börja lägga shingel på mitt altantak. Taket består av pärlspont med underlagspapp på i dagsläget. Innan jag börjar med shinglet ska jag sätta droppplåtar/takdotsplåtar. Dock funderar jag lite på hur jag får till dropplåten/takfotsplåt snyggast i ytterhörnen. Se bild;
Tak under konstruktion med oövertäckt takpapp och trästomme, med skog och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tips?
 
Rickard.
Har du löst problemet än?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Har du löst problemet än?
Bara i Teorin. Det har varit lite för ostadigt väder för takarbeten några dagar.

Jag tänker att jag klipper av den lilla ”läppen” längst ner samt delen som vilar på taket och viker den runt hörnet.
 
Rickard.
S Styrman_jansson skrev:
Bara i Teorin. Det har varit lite för ostadigt väder för takarbeten några dagar.

Jag tänker att jag klipper av den lilla ”läppen” längst ner samt delen som vilar på taket och viker den runt hörnet.
Väldigt osannolikt att det kommer fungera utan du kommer troligtvis måsta skarva plåten i hörnet. Har försökt skriva ner hur jag gör men det blir rätt obegripligt…
 
Du skall inte ha hängränna alltså.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du skall inte ha hängränna alltså.
Jo. Kommer skruva krokarna under taket och sätta en täckbräda över. Själv pärlsponten är för tunn för att fräsa ur för krokar.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Väldigt osannolikt att det kommer fungera utan du kommer troligtvis måsta skarva plåten i hörnet. Har försökt skriva ner hur jag gör men det blir rätt obegripligt…
Svårt att få till alltså? Jag fick iden från kerbits instruktion;
Illustration av monteringsanvisning för takplåtar och hörnstycken vid takfot och takgavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Den idéen funkar bara om utsidan pekar rakt ner vilket den oftast inte gör, har jag tid över kan jag ge ett försök att förklara senare.

Kan man göra hängrännan först är det alltid lättare, det stämmer nog för dig också även fast jag inte riktigt förstår din idé. Är det för tunt för att fräsa är det ju garanterat för tunt att skruva i under ifrån.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Den idéen funkar bara om utsidan pekar rakt ner vilket den oftast inte gör, har jag tid över kan jag ge ett försök att förklara senare.

Kan man göra hängrännan först är det alltid lättare, det stämmer nog för dig också även fast jag inte riktigt förstår din idé. Är det för tunt för att fräsa är det ju garanterat för tunt att skruva i under ifrån.
Jag kommer fräsa ur i brädan som jag täcker krokarna med så den kommer hjälpa till att hålla upp dem.
 
Rickard.
Handritad skiss på rutat papper som visar detaljer för fotplåt och tak i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första biten, fotplåten är det heldragna och det streckade är taket.

Handritad skiss på fotplåt och tak på rutat papper, markerat med heldragna och streckade linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär när det är färdigt, får man inte överlägger perfekt så man inte kan nypa ihop plåtarna kan man sätta poppnit eller nitskruv. Eller bara leva med att det inte är perfekt, spelar inte så stor roll egentligen ;)
 
  • Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
Första biten, fotplåten är det heldragna och det streckade är taket.

Och såhär när det är färdigt, får man inte överlägger perfekt så man inte kan nypa ihop plåtarna kan man sätta poppnit eller nitskruv. Eller bara leva med att det inte är perfekt, spelar inte så stor roll egentligen ;)
Bock och tack! Jag är med och förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.