Hej

Jag har en sommarstuga som snart kommer att anslutas till kommunalt VA. Fastigheten är relativt stor, smal men ganska långsträckt. Avloppet kommer att gå i en svag uppförsbacke till anslutningspunkten, så det kommer att installeras ett LTA system, med en pumpbrunn vid huset.

Nu kom kommunens förslag på placering av anslutningspunkten och den verkar bli på det mest avlägsna hörnet på fastigheten. Detta gör att jag själv kommer att behöva gräva ca 110 m på frostfritt djup för att nå anslutningspunkten. Finns det några argument man kan framföra för att det blir orimligt dyrt att ansluta så långt från huset och att anslutningspunkten borde anläggas närmare. Det finns egentligen ingen närmare väg att komma fram till fastigheten utan det skulle i så fall vara att kommunen gräver längre på grannfastigheten, vilken är en skogsfastighet utan möjlighet att stycka av något.
Är detta ett hopplöst sak att börja argumentera om? Är det bara att acceptera och ta smällen?

Finns det förövrigt några tekniska problem med att ansluta så lång ledning till anslutningspunkten?
 
Normalt vill dom väl ha anslutningspunkten så nära tomtgräns som möjligt eftersom ledningen därifrån pumpen är deras ansvar.

Ditt argument kan ju vara att det blir mycket billigare att pumpen pumpar från nära ditt hus eftersom det är i stort sett omöjligt att få ett fungerande avlopp med tillräcklig lutning 110 meter som ska anslutas i botten på en pump normalt 2,4 meter djupt.

Dessutom ska du väl dra 110 meter elkabel också, det är ju inte helt gratis heller.

Jag fick min pump flyttad närmare min befintliga trekammarbrunn (efter att dom grävt ner den) därför att då blev det bara en halvmeter ny ledning för att byta till deras pumpbrunn i stället för 15 meter med en 270 grader böj.

Det betalade jag själv direkt till kommunens entreprenör.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En grävmaskin gräver 110 m ganska snabbt om det inte även behöver sprängas. Förbindelsepunkten är där kommunen beslutar den ska vara med deras projektering och expertis intill tomtgränsen. I första hand är det ju gatorna som grävs upp för VA.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förbindelsepunktens läge regleras i 12 § av lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Den lyder:

Text från lagen om allmänna vattentjänster (LAV) § 12, som reglerar läget för förbindelsepunkten i förhållande till fastigheten och fastighetsägaren.

Det finns avgörande från statens VA-nämnd gällande tolkningen av detta närhetskrav. De kan läsas här:

https://www.domstol.se/domar-och-beslut/statens-va-namnds-avgoranden/-12---forbindelsepunktens-lage/

Du får läsa igenom dem men när jag ögnar fallen nu så tycks man med lagens närhet till "fastighet" i praxis mena tomt. D v s om man har ett hus med på en enorm fastighet så ska allmänt VA dras till tomtgränsen, inte till fastighetsgränsen. Hoppas inte jag misstolkar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag läste i domarna som länkades och jag såg inget specifikt om att det fanns något om just detta, att det blev lång ledningsdragning inne på fastigheten. Det verkade mest handla om att det fanns tillfällen då anslutningspunkten inte ens drogs fram till fastighetsgräns, utan byggdes en bit bort.

Jag börjar tro att jag skulle ha väldigt tunt med argument för att få anslutningspunkten närmare huset, utan snarare vara glad för att den kommer till gränsen.
 
T Tver skrev:
Tack för alla svar. Jag läste i domarna som länkades och jag såg inget specifikt om att det fanns något om just detta, att det blev lång ledningsdragning inne på fastigheten. Det verkade mest handla om att det fanns tillfällen då anslutningspunkten inte ens drogs fram till fastighetsgräns, utan byggdes en bit bort.

Jag börjar tro att jag skulle ha väldigt tunt med argument för att få anslutningspunkten närmare huset, utan snarare vara glad för att den kommer till gränsen.
Vi fick anslutningspunkt på helt "fel" sida på vår tomt, men när dom var igång och markerade var anslutningspunkterna skulle hamna ringde jag till ansvarig på Skanska (som är den som utför jobbet i vårt fall) snackade med honom om hur mycket merjobb det skulle innebära för mig etc, han kom förbi mig dagen efter och vi flyttade så nu är anslutningspunkten där jag vill ha den.

Även om kommunen satte en blå pinne där dom tyckte det passade på kartan så var det inga problem att snacka med dom som gjorde jobbet, beror såklart på hur/var huvudledningen går i övrigt men jag hade haft is i magen och pratat med dom som gör jobbet och hittat en lösning när dom väl etablerat sig.
 
  • Gilla
Lillebjörn och 1 till
  • Laddar…
Tjo, kommunal VA nisse här. Jag jobbar inte personligen med just det problemet du har men kollegor inom vår enhet gör ju det så hört ett och annat om liknande fall.

Du har inte så mkt och komma med.

Såvitt jag förstått så är det ca en meter utanför tomtgränsen som anslutningspunkten brukar vara placerad på. Dock så kan det säkerligen variera ifrån kommun till kommun.
De kommer dra den kortaste vägen för att få till din anslutningspunkt ifrån det befintliga nätet.
Skall de dra längre för att det är mer smidigt för dig är det en stor kostnad för VA kollektivet och därmed slöseri på pengarna de skulle kunna lägga på att laga läckor etc. Så därför brukar det vara mer norm att de läggs vid tomtgräns där det anses lämpligt för att dra ledningar och kortast/billigast väg för VA kollektivet.

Har hört om folk som fått borra igenom berg (i andra än den kommunen jag jobbar i) för att kunna få VA. Då deras anslutningspunkt hamnat på ett för fastighetsägaren väldigt dåligt ställe.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Tjo, kommunal VA nisse här. Jag jobbar inte personligen med just det problemet du har men kollegor inom vår enhet gör ju det så hört ett och annat om liknande fall.

Du har inte så mkt och komma med.

Såvitt jag förstått så är det ca en meter utanför tomtgränsen som anslutningspunkten brukar vara placerad på. Dock så kan det säkerligen variera ifrån kommun till kommun.
De kommer dra den kortaste vägen för att få till din anslutningspunkt ifrån det befintliga nätet.
Skall de dra längre för att det är mer smidigt för dig är det en stor kostnad för VA kollektivet och därmed slöseri på pengarna de skulle kunna lägga på att laga läckor etc. Så därför brukar det vara mer norm att de läggs vid tomtgräns där det anses lämpligt för att dra ledningar och kortast/billigast väg för VA kollektivet.

Har hört om folk som fått borra igenom berg (i andra än den kommunen jag jobbar i) för att kunna få VA. Då deras anslutningspunkt hamnat på ett för fastighetsägaren väldigt dåligt ställe.
Kommunen jag bor i har anslutningspunkten 0,5m från tomtgräns och där sätter man då oftast servisventilen till fastigheten alternativt en koppling. Sen innanför är det helt upp till fastighetsägaren att stå för sina ledningar, vatten och avlopp och i vissa fall även dagvatten..
 
Cheesen
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Tjo, kommunal VA nisse här. Jag jobbar inte personligen med just det problemet du har men kollegor inom vår enhet gör ju det så hört ett och annat om liknande fall.

Du har inte så mkt och komma med.

Såvitt jag förstått så är det ca en meter utanför tomtgränsen som anslutningspunkten brukar vara placerad på. Dock så kan det säkerligen variera ifrån kommun till kommun.
De kommer dra den kortaste vägen för att få till din anslutningspunkt ifrån det befintliga nätet.
Skall de dra längre för att det är mer smidigt för dig är det en stor kostnad för VA kollektivet och därmed slöseri på pengarna de skulle kunna lägga på att laga läckor etc. Så därför brukar det vara mer norm att de läggs vid tomtgräns där det anses lämpligt för att dra ledningar och kortast/billigast väg för VA kollektivet.

Har hört om folk som fått borra igenom berg (i andra än den kommunen jag jobbar i) för att kunna få VA. Då deras anslutningspunkt hamnat på ett för fastighetsägaren väldigt dåligt ställe.
P paralun skrev:
Kommunen jag bor i har anslutningspunkten 0,5m från tomtgräns och där sätter man då oftast servisventilen till fastigheten alternativt en koppling. Sen innanför är det helt upp till fastighetsägaren att stå för sina ledningar, vatten och avlopp och i vissa fall även dagvatten..
Men tomtgräns och fastighetsgräns är ju inte samma sak. I TS fall så är anslutningen en bra bit från tomtgräns.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men tomtgräns och fastighetsgräns är ju inte samma sak. I TS fall så är anslutningen en bra bit från tomtgräns.
Jo men tomtgräns och fastighetsgräns är ju samma sak. LMV använder då ordet fastighetsgräns och det gör även VA-bolag. Så avlämningspunkten är oftast 0,5-1m från fastighetsgräns.
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/
 
Claes Sörmland
Jag kollade propositionen och man tänker sig fastighetsgräns. Logiken är att huvudmannen inte ska svara för ledningar på andras fastigheter utan lagstiftaren tänker sig att ledningarna ligger på allmän plats som ju enligt huvudregeln i PBL vanligen ligger på kommunala gatufastigheter. Hela tankesättet blir konstigt utanför detaljplan där fastigheterna kan vara enorma och ledningarna sällan ligger på kommunal mark.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kollade propositionen och man tänker sig fastighetsgräns. Logiken är att huvudmannen inte ska svara för ledningar på andras fastigheter utan lagstiftaren tänker sig att ledningarna ligger på allmän plats som ju enligt huvudregeln i PBL vanligen ligger på kommunala gatufastigheter. Hela tankesättet blir konstigt utanför detaljplan där fastigheterna kan vara enorma och ledningarna sällan ligger på kommunal mark.
Jo men allt blir ju en förhandlingsfråga med VA-huvumannen. Grundprincipen är vid fastighetsgräns.
Sen kan det då finnas historik om varför det blivit så här och då kanske en kompromiss med VA-huvudmannen efter förhandling men ingen VA-huvudman har ju särskilt mycket pengar.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Låt oss vända på det hela - blir det billigare och enklare att låta kommunen gräva på någon annans fastighet så du själv kan få gräva 10 m istället för 100 m?

Är det rimligt att det kommunala VA ska dras om för att passa din form på tomten?

Men rådet att försöka kommunicera med entreprenaden och hoppas på det bästa är nog inte allt för tokigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du kan ha flera tomter på en fastighet så nej det är inte samma sak.
[länk]
Jo men VA-huvumannen ser till fastighetsgränsen, sen kan det då vara en speciell situation just för den här fastigheten och det får man då förhandla om med VA-huvudmannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.