J JohanLun skrev:
Jag tror genomstnitt är ett dåligt mått. Jag har två veteranbilar och en sällanåkabil som går 0 -10 mil resp 500 mil. Det finns massor av bilar som går jättefå mil.

Frågan är vad en vanlig "ny" bil går de första åren? De flesta som köper ny bil kör en hel del.
Utom några pensionärer och liknande, som tänker de ska köpa sista bilen eller har gott om pengar så de kan byta varje år och liknande, men sen kör till ICA 2 ggr i månaden.
Bilar yngre än 3 år går drygt 1600 mil per år. Källa SCB.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi har två elbilar. Den ena går ca 1500 mil/år och den andra ca 1000. Så vi är nästan normala. 😎
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För 2000mil/år tar det istället ca. 8 år att köra in skillnad. Även då har de flesta bytt bil.
Och så blir det 4 år om man köper en 3 år gammal leasingbil.
 
S Styrman_jansson skrev:
Javisst, och för en elbil kanske man behöver installera en hemmaladdare och lastbalansering. Alternativt ladda på stan och då sparar man inte lika mycket på driftkostnaderna.
De grejorna håller ju dock flera bilar.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Börjar mer och mer luta åt att byta in Xc70n mot en beggad model 3 runt 2020/2021? Vill gärna ha blinkersspak (och drag + fyrhjulsdrift och några andra tillval).

Detta mest beroende på att dieseln bara kommer bli dyrare, och lågmilade model 3 finns för klart under 400’.

Enligt Grufman bil så ska ju model 3 vara betydligt bättre planerad/ihopskruvad än model s någonsin har varit. Vilka erfarenheter av model 3 har ni som äger/leasar en?

Fick provköra en Plaid och den är sinnessjukt snabb, blev nästan rädd och insåg varför försäkringspremierna är så höga för elbilar.

Frågan är om man kanske skulle ha lite mer is i magen och vänta lite till?
 
Hämtade ut min nya laddhybrid i veckan, nästan 9 mil på el enligt WLTP och dubbla laddare i bilen så det går ok fort att fylla den.
Silverfärgad laddhybridkombi parkerad på en grön gräsmatta, med gula villor och träd i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En silverfärgad Volvo laddhybrid parkerad på en gräsmatta med en gul byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
engs
Stefan N Stefan N skrev:
Hämtade ut min nya laddhybrid i veckan, nästan 9 mil på el enligt WLTP och dubbla laddare i bilen så det går ok fort att fylla den.
[bild]
[bild]
Stilig, vad menas med dubbla laddare?
 
2-fas 6.4kW.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag kör elbil och jag räknar med att köra ca 1000 mil per år med den, så det beror väl helt på. Vi köpte den dock inte för att vi trodde vi skulle spara pengar.
Jag tror inte att någon köper en ny bil för att de tror att de ska spara pengar ... ;)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Börjar mer och mer luta åt att byta in Xc70n mot en beggad model 3 runt 2020/2021? Vill gärna ha blinkersspak (och drag + fyrhjulsdrift och några andra tillval).

Detta mest beroende på att dieseln bara kommer bli dyrare, och lågmilade model 3 finns för klart under 400’.

Enligt Grufman bil så ska ju model 3 vara betydligt bättre planerad/ihopskruvad än model s någonsin har varit. Vilka erfarenheter av model 3 har ni som äger/leasar en?

Fick provköra en Plaid och den är sinnessjukt snabb, blev nästan rädd och insåg varför försäkringspremierna är så höga för elbilar.

Frågan är om man kanske skulle ha lite mer is i magen och vänta lite till?
Model 3 får bara dra 1000kg, värt att komma ihåg.

Föreslår 2021+ då den fick ett facelift, värmepump, bättre komfort och lite lägre ljudnivå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte att någon köper en ny bil för att de tror att de ska spara pengar ... ;)
Som diskussionen går här ibland verkar det som vissa vill intala sig själva det 😊
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
2-fas 6.4kW.
Det är ju inte dubbla, utan du laddar 400V via 2-fas helt enkelt.
 
K karlmb skrev:
Det är ju inte dubbla, utan du laddar 400V via 2-fas helt enkelt.
Rätt många tillverkare (osäker på hur just Volvo gör) har faktiskt precis just dubbla 1-fas laddare.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som diskussionen går här ibland verkar det som vissa vill intala sig själva det 😊
Det uppstår absolut såna tillfällen ibland, då kan man passa på.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jaha hejdå till Fisker tur att man inte äger en sådan lär ju inte krylla av reservdelar direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.