Gangstersmed Gangstersmed skrev:
I inlägg 3 skriver TS att hon varken vill köpa eller har råd.

[länk]
råd själv...
 
RoTe
Jag förstår heller inte riktigt problemet. Du är en vuxen människa med komplicerad relation till dina föräldrar. Mitt råd till dig är att stå på dina egna ben.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Banken har direktkontakt med UC o dyl och ser på skärmen, när ni sitter och pratar, samtliga dina lån och var dessa lån ligger.
Vill föräldrarna köpa bostadsrätten enbart för att du ska bo i den? Och du vill inte bo där?
Det känns som om det finns fler faktorer som påverkar din fråga här och som vi inte känner till.

Tjejer gifter väl sig först närmare 30-årsåldern idag ...😉 ... simma lugnt! Någon nämnde tidigare i tråden att man inte ska gifta sig förrän man har ekonomi att mätta två munnar. Det är ett vettigt råd!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jättesvårt att ge råd då vi inte vet omständigheterna och din relation med familjen.

Men rent ekonomiskt är det en dålig idé att ha en bostad som kostar 15 000 kr/mån om man har en lön på 25 000 kr - speciellt om anställningen bara är på 1,5 år. Det tror jag även att banken kommer att hålla med om.

Lycka till i alla fall och jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig 🙂

/Krille
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
Stå på egna ben istället, detta lär inte vara något som gör dig gott i längden. Gör inte affärer med din familj, ännu mindre ifall man inte har en bra och glasklar relation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Snälla, för din egen skull: Var stark! Du måste våga säga ifrån till dina föräldrar! Du vet vad du vill, är vuxen och myndig, och ska inte göra som dina föräldrar vill utan du ska göra som du vill!
Jag tycker du verkar förståndig så du måste stå emot dina föräldrars vilja! Det är ju uppenbart att ni inte har en sund relation så låt dem inte binda upp dig med att samäga detta.
Du är ju på mycket god väg då du skaffat dig en utbildning och jobb.
Avslutningsvis: Lycka till och stå på dig!
 
  • Gilla
BiFuel och 19 till
  • Laddar…
Nissens
M Mimmi Olofsson skrev:
Får höra att jag är otacksam när jag säger att jag inte vill köpa bostad med dem. Jag kommer ändå inte att ha råd i den bostaden för hyran och allting låg på cirka 15k och jag får 25k efter skatt så kommer inte kunna leva alls.
Det låter helt galet. Ge dig inte in på det, det slutar inte bra.
Starkt av dig att plugga och ta csn lån. Mycket bättre att ha det än att skaffa en för dyr bostad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nissens
M Mimmi Olofsson skrev:
Får höra att jag är otacksam när jag säger att jag inte vill köpa bostad med dem. Jag kommer ändå inte att ha råd i den bostaden för hyran och allting låg på cirka 15k och jag får 25k efter skatt så kommer inte kunna leva alls.
Jag gjorde likadant för min dotter när hon studerade på högskola i en annan stad. Köpte en bostadsrätt och hon ägde 10%, men hon betalade ingenting.

Jag gjorde det dels för att hon skulle ha en bostad där hon pluggade, men också för att hon också fick en låg månadskostnad. Sedan såldes lägenheten när hon studerat klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Mimmi Olofsson skrev:
Hej,
Tänkte ansöka om lånelöfte med mina föräldrar för en lägenhet de har tänkt att köpa och hyra ut minst ett år. Jag kommer typ äga 10% av lägenheten och jag har haft en ganska dåligt relation gentemot mina föräldrar. De har varit ganska kontrollerande och manipulerande. Jag rymde hemifrån och fick en andrahandskontrakt. Hade inte heltidsjobb så blev tvungen att ta csn lån. Det mina föräldrar sa att jag inte får göra är att csn lån. Men nu har jag en CSN lån på 313k och mina föräldrar hotade mig så flyttade tillbaka. Jag kommer ha möte med banken med de för köp av bostadsrätt som jag kanske tar över. Kan jag på något sätt berätta för banken att mina föräldrar inte får veta angående skulden?
Generellt sett så vill ju banken belysa totalekonomin om dom skall låna ut pengar, inkl ev CSN-lån.
All medlåntagare bör få en förteckning över ekonomin, även om man inte tar upp det separat i samtalet som sådant, så jag tror inte det är något du kan eller rska dölja.

Om föräldrarna äger den så kan du ju på papperet vara "inneboende", men visst: formellt kräver nog föreningen att du också är ägare.

Men i tråden framkommer det att du egentligen inte vill eller har råd att köpa den där lägenheten ? Så frågan är hur det ser ut framgent.
Om/när du inte har råd att betala för den: hur gör du då ? Kommer föräldrarna att skjuta till pengar ?
När du vill flytta/sälja lägenheten: Komemr det gå smidigt att få med dig föräldrana i det, eller finns det risk att lägenheten används i "utpressningssyfte" om du tex vill flytta till någon annan stad eller flytta ihop med någon i framtiden som föräldrarna inte gillar ?

Om du nu tjänar egna pengar: Flytta till något eget. Det är svårt med hyresrätter i många storstäder (jag antar att du står i de köer som finns dock), men du kanske kan få något i andra hand tills vidare ?
Det låter som att du inte mår bra i relationen med ina föräldrar, och att flytta hem från dom till en lägenhet som är för dyr, men samägs av dom kan vara ur askan i elden.

Det kanske är bra om CSN-lånet kommer upp i diskussionen - för att ni skall få en mer rak dialog ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Oavsett om du i framtiden flyttar in i lägenheten så kommer din familj få mer makt över dig om ni lånar ihop och står på lägenheten ihop. De kommer på det sättet tex kunna binda upp en stor del av din lön i att betala amorteringar och hyra iom att ni har ett solidariskt betalningsansvar.

Ring till banken och förklara att du vill ha hjälp att undvika att ta lån, de kanske kan flagga dig och dra en vit lögn under mötet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vad jag hörde senast för några v sen, brydde sig inte banken om CSN skuld för att ge lånelöfte, de tittade bara på andra skulder samt inkomst, åt en polare.
Konstigt kan jag tycka, men de sa så själva. Om det nu är till någon hjälp.
 
M Mimmi Olofsson skrev:
Hej,
Tänkte ansöka om lånelöfte med mina föräldrar för en lägenhet de har tänkt att köpa och hyra ut minst ett år. Jag kommer typ äga 10% av lägenheten och jag har haft en ganska dåligt relation gentemot mina föräldrar. De har varit ganska kontrollerande och manipulerande. Jag rymde hemifrån och fick en andrahandskontrakt. Hade inte heltidsjobb så blev tvungen att ta csn lån. Det mina föräldrar sa att jag inte får göra är att csn lån. Men nu har jag en CSN lån på 313k och mina föräldrar hotade mig så flyttade tillbaka. Jag kommer ha möte med banken med de för köp av bostadsrätt som jag kanske tar över. Kan jag på något sätt berätta för banken att mina föräldrar inte får veta angående skulden?
Rymma hemifrån? Då är du omyndig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Vad jag hörde senast för några v sen, brydde sig inte banken om CSN skuld för att ge lånelöfte, de tittade bara på andra skulder samt inkomst, åt en polare.
Konstigt kan jag tycka, men de sa så själva. Om det nu är till någon hjälp.
Tidigare kunde de inte ens se CSN-lånet men det ska de kunna nu. Betyder inte så mycket då en ung låntagare med CSN-lån har mindre risk än en ung låntagare utan CSN-lån enligt UC.
 
X xxargs skrev:
Är gut-feelingen inte bra hoppa inte på det - du är över 18 år så dina föräldrar har ingenting alls att göra med din ekonomi eller kan kräva någon inblick i detta - däremot måste banken få veta det - kanske informera om det i förväg.

Används ord som 'otacksamhet' och andra manipulationer i diskussionerna så är det härskartekniker för få dig dit där dom vill och inte som du vill - samma sak deras önska att du skall gifta dig så fort som möjligt. I sådan situation skulle jag lagt benen på ryggen och flyttat långt ifrån dem, viker man sig här så kommer de aldrig släppa greppet om dig.

förr i tiden när alla pojkar som sedermera blev män var tvungna att göra lumpen, så var det för många också en nyttig uppbrottstid från just greppen som många föräldrar hade om sina barn... då under militärtjänsten hade föräldrarna ingen rådighet över sina barn samt när man gjorde lumpen fick man influenser på både bra och mindre bra saker som formade ens liv lite

att ta studier på ort långt ifrån föräldrarna kan vara en substitut för det.
Fel råd!

Gör inget förhastat. Se till att mogna först som människa. Lever dina föräldrar ett ordnat liv och är respekterade medborgare? Lyssna då på dina föräldrar och visa dem respekt.

Annars är det kört. Äpplet faller inte långt från trädet! Då blir det trasiga relationer, låg utbildning, sociala problem som attraherar strul och elände. Alltid någon annans fel!
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Xensma och 7 till
  • Laddar…
Mitt tips är: Skriv inte på!
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.