S
V Vardagsrum skrev:
Är det någon som vet hur detta eller liknande försök föll ut?

[länk]
Tja, det är ganska kort avhandlat under kapitlet "Andra försök" i mitt dokument. Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera.
https://bit.ly/parkslide
 
S STB skrev:
Tja, det är ganska kort avhandlat under kapitlet "Andra försök" i mitt dokument. Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera.
[länk]
Jo men du har ju lösningen i Glyfosat men ta bort "toksprayandet". Det räcker att pensla några blad på varje växt så tar man kål på eländet. Sen ska det då vara torrt och inget regn.

Här är böndernas hanteringsanvisning för Glyfosat
https://www.odla.lantmannenlantbruk.se/grodor/stubb-vallbrott-och-trada/

Jag var osäker på tiden men glyfosatet tränger snabbt ner i växten men dagen efter bör nog vara regnfri.

Sen upprepa proceduren med penslandet år två och tre. Började för två år sedan, förra året var det en handfull skott, i år har jag sett ett skott som ska förgöras i stugan.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Märkligt, jag hörde att det finns kommuner som ger folk pengar om de utrotar ett bestånd lupiner. Snacka om prioriteringar..
 
När ska man pensla med glyfosat? På naturvårdsverkets sida står det 2 ggr per år, första gången strax efter midsommar och andra gången innan första frosten
https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

Har några stycken i trädgården, osäker på hur de kom hit men jag tror förra ägaren har grävt bort och täckt med markduk
Ett område i en trädgård med brunt och dött gräs där parkslide växer upp, omgiven av grönt gräs. En skugga av en person syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
P perka99 skrev:
När ska man pensla med glyfosat? På naturvårdsverkets sida står det 2 ggr per år, första gången strax efter midsommar och andra gången innan första frosten
känns som att du svarade på det själv. 😊
P perka99 skrev:
[länk]

Har några stycken i trädgården, osäker på hur de kom hit men jag tror förra ägaren har grävt bort och täckt med markduk
[bild]
 
Oavsett tillfälle så är det inte effektivt att behandla nya skott.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Oavsett tillfälle så är det inte effektivt att behandla nya skott.
Ok så vad ska jag göra med dessa? Vänta tills de vuxit till sig?
 
P perka99 skrev:
Ok så vad ska jag göra med dessa? Vänta tills de vuxit till sig?
Det räcker att göra det på hösten någon vecka innan frosten kommer.

Så ta det lugnt, fäll upp solstolen och öppna en öl.
Njut i skuggan av denna majestätiska växt en sista sommar 😎
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
S
P perka99 skrev:
När ska man pensla med glyfosat? På naturvårdsverkets sida står det 2 ggr per år, första gången strax efter midsommar och andra gången innan första frosten
[länk]

Har några stycken i trädgården, osäker på hur de kom hit men jag tror förra ägaren har grävt bort och täckt med markduk
[bild]
Vill du veta mer exakt så läst mitt dokument: https://bit.ly/parkslide

Med ett så litet bestånd finns ingen anledning att behandla 2 gånger på samma säsong. Kör en gång efter blomningen så kanske du räddar lite bin och humlor också.

Eftersom det är såpass lite så tycker jag egentligen att det är helt fel att ta till gifter. Du gräver förmodligen bort tillräckligt med rötter på några minuter. Blir det kvar något så försvinner det av sig självt om du klipper gräsmattan regelbundet.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Nu har tydligen britterna problem mad att bambu växer in i ungen också.

 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu har tydligen britterna problem mad att bambu växer in i ungen också.

[media]
Låter som en brutal variant av last of us. 🫣

Det är kanske inte ett problem där om den nya generationen växer upp och får lättare att sitta på stolen med rak rygg…
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Märkligt, jag hörde att det finns kommuner som ger folk pengar om de utrotar ett bestånd lupiner. Snacka om prioriteringar..
Du tänker på Hagfors? Där har jag faktikt inte sett någon parkslide (vilket inte är någon garantiför att det inte finns såklart). Lupiner, Gullris och Jättebalsamin är det däremot gott om, ivrigt spridda på 80-talet av bland andra min mor och hennes vänner.
 
Karlstads Kommun har framgångsrikt ångat bort ett bestånd på ca 4 kvm. Men de kommer inte att göra om det, det var för dyrt, rötterna går ju som vi vet en bra bit utanför så det är ju betydligt mer än 4 kvm om måste ångas av.

Jag har bett Hammarö kommun att ta hand om beståndet de planterade på 90-talet, men de har bara pengar till jättebalsamin i år, de hoppas ha råd att ta tag i det nästa år om regeringen, EU eller någon skjuter till pengar då.

Bild från gatans allmänning:
Grönt buskage på gräsyta med några träd i bakgrunden, fotat på en allmänning i en bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från tomten den planterades på från början, tomtgränsen går mittemellan altanräcket och staketet:
Vegetation med stora gröna blad nära ett staket och en altan, med en föremål som ser ut att vara en röd boll eller liknande mellan växterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Karlstads Kommun har framgångsrikt ångat bort ett bestånd på ca 4 kvm. Men de kommer inte att göra om det, det var för dyrt, rötterna går ju som vi vet en bra bit utanför så det är ju betydligt mer än 4 kvm om måste ångas av.

Jag har bett Hammarö kommun att ta hand om beståndet de planterade på 90-talet, men de har bara pengar till jättebalsamin i år, de hoppas ha råd att ta tag i det nästa år om regeringen, EU eller någon skjuter till pengar då.

Bild från gatans allmänning:
[bild]

Bild från tomten den planterades på från början, tomtgränsen går mittemellan altanräcket och staketet:
[bild]
Rätt prioriteringar av din kommun. Rätt mycket kommer före än mecka med parkside. Dessutom kommer glyfosfat bli tillåtet om den politiska viljan finns. Och det gör den om det blir värre.
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.