Hej,
Tänkte ansöka om lånelöfte med mina föräldrar för en lägenhet de har tänkt att köpa och hyra ut minst ett år. Jag kommer typ äga 10% av lägenheten och jag har haft en ganska dåligt relation gentemot mina föräldrar. De har varit ganska kontrollerande och manipulerande. Jag rymde hemifrån och fick en andrahandskontrakt. Hade inte heltidsjobb så blev tvungen att ta csn lån. Det mina föräldrar sa att jag inte får göra är att csn lån. Men nu har jag en CSN lån på 313k och mina föräldrar hotade mig så flyttade tillbaka. Jag kommer ha möte med banken med de för köp av bostadsrätt som jag kanske tar över. Kan jag på något sätt berätta för banken att mina föräldrar inte får veta angående skulden?
 
  • Gilla
  • Haha
Bramstang och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad banken säger, men är det verkligen en bra idé att ta lån och köpa lägenhet tillsammans? Med tanke på historiken låter det inte som att ni litar ett dugg på varandra och du vill dessutom gå in i affären med en stor lögn.

Trist svar och kanske inte möjligt, men kan ni inte ta det här som en omstart i relationen och lägga alla kort på bordet?
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 23 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet inte vad banken säger, men är det verkligen en bra idé att ta lån och köpa lägenhet tillsammans? Med tanke på historiken låter det inte som att ni litar ett dugg på varandra och du vill dessutom gå in i affären med en stor lögn.

Trist svar och kanske inte möjligt, men kan ni inte ta det här som en omstart i relationen och lägga alla kort på bordet?
Får höra att jag är otacksam när jag säger att jag inte vill köpa bostad med dem. Jag kommer ändå inte att ha råd i den bostaden för hyran och allting låg på cirka 15k och jag får 25k efter skatt så kommer inte kunna leva alls.
 
Nej men då ska du väl inte köpa den heller...
Får man fråga ålder på dig?
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 14 till
  • Laddar…
Här ringer det massor av varningsklockor och detta kanske inte är rätt ställe att reda ut det.
Ska du verkligen ta ett lån tillsammans med dina föräldrar? Det verkar som att ni har en väldigt osund relation och att de är kontrollerande på ett sätt som inte är bra?
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 26 till
  • Laddar…
Unikt namn
Dina föräldrar lär fortsätta sitt beteende om du blir hyresgäst hos dem. Sen binder du ev. eget kapital och låneutrymme i en bostad du inte kan avyttra(sälja) när du vill.
Så du kommer ha ännu svårare att ta klivet till en egen bostad vid nästa flytt.

Det verkar som att du potentiellt virar en liten snara om foten. Tänk ett varv till om det är en bra idé.

Det kanske är en bättre idé att söka studier på annan ort där bostadssituationen är bätte och försöka hitta ett extrajobb parallellt?

Har inga tips om att dölja csn-lånet. Men eftersom bank sekretessen generellt är hög såtycker jag det låter långsökt att detaljerna i din skonomi skulle spridas.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 18 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men då ska du väl inte köpa den heller...
Får man fråga ålder på dig?
Jag har försökt att förklara för dem att jag inte har råd att bo där själv men vem lyssnar
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men då ska du väl inte köpa den heller...
Får man fråga ålder på dig?
Jag har försökt att förklara för dem att jag inte har råd att bo där själv men vem lyssnar
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dina föräldrar lär fortsätta sitt beteende om du blir hyresgäst hos dem. Sen binder du ev. eget kapital och låneutrymme i en bostad du inte kan avyttra(sälja) när du vill.
Så du kommer ha ännu svårare att ta klivet till en egen bostad vid nästa flytt.

Det verkar som att du potentiellt virar en liten snara om foten. Tänk ett varv till om det är en bra idé.

Det kanske är en bättre idé att söka studier på annan ort där bostadssituationen är bätte och försöka hitta ett extrajobb parallellt?

Har inga tips om att dölja csn-lånet. Men eftersom bank sekretessen generellt är hög såtycker jag det låter långsökt att detaljerna i din skonomi skulle spridas.
jag har försökt att förklara för mina föräldrar att jag kommer inte ha råd att bo där själv. Men de hoppas på att jag ska gifta mig. Har ett heltidsjobb nu men är tillsvidareanställd i 1,5 år till så jag kommer inte kunna få lånelöfte själv. Jag tänker mer på mötet jag kommer ha med banken då mina föräldrar också är med. Jag vill inte att min skuld nämns utan att bankmannen kanske lägger till 1000kr extra på mina utgifter.
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men då ska du väl inte köpa den heller...
Får man fråga ålder på dig?
Är 23 år
 
M Mimmi Olofsson skrev:
jag har försökt att förklara för mina föräldrar att jag kommer inte ha råd att bo där själv. Men de hoppas på att jag ska gifta mig
Gift dig inte innan du har råd att försörja ytterligare en mun.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Då måste du nog kontakta den du ska ha mötet med och förklara läget.
Men du kan ju även nämna att du inte vill köpa någon lgh.

Antar att du har pluggat då du fått csn? Det är väl ett av dom "bästa" lånen man kan få, så vet inte varför dom varit så negativa till det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Är gut-feelingen inte bra hoppa inte på det - du är över 18 år så dina föräldrar har ingenting alls att göra med din ekonomi eller kan kräva någon inblick i detta - däremot måste banken få veta det - kanske informera om det i förväg.

Används ord som 'otacksamhet' och andra manipulationer i diskussionerna så är det härskartekniker för få dig dit där dom vill och inte som du vill - samma sak deras önska att du skall gifta dig så fort som möjligt. I sådan situation skulle jag lagt benen på ryggen och flyttat långt ifrån dem, viker man sig här så kommer de aldrig släppa greppet om dig.

förr i tiden när alla pojkar som sedermera blev män var tvungna att göra lumpen, så var det för många också en nyttig uppbrottstid från just greppen som många föräldrar hade om sina barn... då under militärtjänsten hade föräldrarna ingen rådighet över sina barn samt när man gjorde lumpen fick man influenser på både bra och mindre bra saker som formade ens liv lite

att ta studier på ort långt ifrån föräldrarna kan vara en substitut för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Om föräldrarna har råd och vill köpa en BR så låt dem göra det och du hyr av dem.

Är ni flera syskon bör det ju vara rättvist på något sätt.

Är du ensamt syskon kan ni ju göra så att du kan betala avgiften men ingen ränta och efter hand kan lägga pengar till insatsen och ta över del av ägandet i takt med det och använda inköpspriset och inte värdehöjningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Gå din egen väg, narcissistister i nära familj man har beroende till är ingen framgångsrecept. Ta det från en okänd snubbe på ett internetforum.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Då måste du nog kontakta den du ska ha mötet med och förklara läget.
Men du kan ju även nämna att du inte vill köpa någon lgh.

Antar att du har pluggat då du fått csn? Det är väl ett av dom "bästa" lånen man kan få, så vet inte varför dom varit så negativa till det
rådgivaren har inte något nummer tyvärr så kan inte kontakta honom. Han har dock LinkedIn eller att jag mejlar honom i efterhand och säger att jag har csn skuld.
Har pluggat men mina tycker att det är onödigt att ta lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.