S Svante Svenson skrev:
Min strular också, min slutsats är fel på termistorn då den har oändligt med motstånd i rumstemperatur. Ny termistorsats beställd, och fick även en nylonskruv som inte ingick utan jag ringde och frågade varpå importören de skickade en. Den nya termistorgrejen är lite annorlunda, själva temistorn sitter i ett runt hål istället för i en skåra som på den jag hade tidigare. Den nya termistorn var dock död när jag kontrollmätte den, skickade iväg ett reklamationsmail och beställde också själva termistorkomponenten lös från en elektronikleverantör... att jag inte gjorde det från början var för att jag trodde det skulle vara snabbare, enklare och smidigare att beställa ny del från importören i Sverige, men de hade en dryg veckas leveranstid, och så funkade den ju inte… suck. Kontrollerade dock att gasen tänder vilket den gör brinner inte jättekraftigt och slockar när det kommer en vindpust, men det tänker jag gör rätt lite iom att vinden inte kommer åt när allt är monterat på plats.
Du kanske redan vet att termistorn har över 400 kohm (400 000 ohm) resistans när den kall. Du måste följaktligen ha ett instrument som klarar att mäta så högt motstånd. Om man värmer med en tändare så sjunker motståndet snabbt.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Du kanske redan vet att termistorn har över 400 kohm (400 000 ohm) resistans när den kall. Du måste följaktligen ha ett instrument som klarar att mäta så högt motstånd. Om man värmer med en tändare så sjunker motståndet snabbt.
Yes, och jag tror den ska ge 200kohm vid 25°.
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
De flesta modernare digitalmultimeter kan mäta upp till 10 MOhm - så jag tror det är svårt att missa 400 kOhm gentemot ett avbrott helt och hållet..

hade det varit på visar-instrumenttiden ala 1970-talet och tidigare så kanske det hade varit svårt att mäta 400 kOhm.

Termistorer är generellt ganska opålitliga och har en tendens att gå sönder i tid och otid av fukt och annan påfrestning - att ha reserver är ingen dum ide och som lösa okapslade komponenter är styckkostnaden inom några kronor styck och ännu billigare när köper hela rullar.

man får tänka på att det fins NTC-termistorer (resistansen sjunker med ökad värme) och PCT-termistorer (resistansen ökar med värmen) - blir fel beteende om man tar fel och har en av varje och med ungefär samma resistans vid tex. 25 grader C
 
Så trist att det strular för er..

Finns det någon som är nöjd efter enklare reparationer/felsökning?

Hur mycket brukar ni fånga? Vore intressant med bilder när de fungerar som de ska.

Kan inget om de här maskinerna, vad kostar de och vad kostar det per år med gas/el/tabletter ungefär?
 
X xxargs skrev:
De flesta modernare digitalmultimeter kan mäta upp till 10 MOhm - så jag tror det är svårt att missa 400 kOhm gentemot ett avbrott helt och hållet..
Tydligen inte, för jag kontrollmätte igen på den nya och den är hel… problemet från början var nog att jag inte värmde den alls och hade den i verkstan med ac och rätt kall temperatur. Värmd med handen gav den utslag. Nu monterad igen och vi får demon min mosquito magnet hoppar igång.

F.ö. verkar termistor vara det som går sönder mest för mig, nu i mosquito magnet, tidigare i klädångare och i luftvärmepumpen. Borde kanske skaffa en sats med olika sorter att ha…
 
Gaaaah. Min startar ändå inte. Allt utom kretskortet är kontrollerat. Skulle väl vara om det kommer för lite gas. Munstycket är dock bytt, och det brinner bra när det ska känns det som, men svårt att veta om det är tillräckligt antar jag. :| eller om det är O-ringen vid munstycket som läcker.
 
S Svante Svenson skrev:
Gaaaah. Min startar ändå inte. Allt utom kretskortet är kontrollerat. Skulle väl vara om det kommer för lite gas. Munstycket är dock bytt, och det brinner bra när det ska känns det som, men svårt att veta om det är tillräckligt antar jag. :| eller om det är O-ringen vid munstycket som läck
Vad är det exakt som händer när det inte funkar för dig?
Som jag förstått det hela ska följande hända när man startar (OBS Jag kan ha fel!):
Fläkten drar igång på normalfart under några minuter.
Där nånstans tror jag att glödstiftet får spänning och börjar värmas. Logiken känner av att glödstiftet verkligen konsumerar ström inom nåt intervall.
Fläkten går ner på lågvarv och det klickar i solenoiden så att gasen släpps fram via munstycket.
Fläkten varvar upp igen.
Gasen antänds och när termistorn känner av att det blir tillräckligt varmt så stänger logiken av spänningen till glödstiftet.
Det slutar blinka och lyser med fast sken.
Om gasen inte antänds eller om termistorn är felaktig och inte känner av värmen, så tycker logiken att nu är det nåt fel och börjar blinka snabbt, stänger av gasen och låter fläkten gå på lågfart.

Tror jag. Själv ska jag kolla med mitt sprillans nya, vigvattenstänkta och licensierade munstycke och se vad som händer....
 
P Processengine skrev:
Vad är det exakt som händer när det inte funkar för dig?
...
Om gasen inte antänds eller om termistorn är felaktig och inte känner av värmen, så tycker logiken att nu är det nåt fel och börjar blinka snabbt, stänger av gasen och låter fläkten gå på lågfart.
Det du skriver stämmer helt med hur jag uppfattat det också. Jag tror att det har varit en kombination av fel på min maskin, jag trodde munstycket behövde bytas men det var kanske onödigt. Den gamla termistorn var dock trasig är jag hyfsat säker på, jag värmde den och mätte utan utslag. Men med ny funkar det ändå inte. Det blir låga när jag tänder med tändare, men frågan är om det är för lite ös, jag är inne på att det måste vara det, eller felaktigt kretskort, men om kretskortet är paj borde det vara mer fel tycker jag. Kontakten och lödningarna från termistorn till chippet ser bra ut… så nästa steg är att montera ny regulator och se om det funkar bättre…
 
Det nya munstycket gjorde susen för mig! Med det gamla slocknade gaslågan direkt jag tog bort tändaren oavsett 29 eller 50 mbar regulator. Testade även utan filter men det gjorde heller ingen skillnad. Men med nytt munstycke så fortsätter det att brinna när jag tar bort tändaren.

Riggade upp anläggningen på gården (med 50 mbar) och plötsligt blev mygg och knott väldigt intresserade. Fångaren beter sig som de första åren vad det verkar✌️
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har provat det mesta vid det här laget. Allt verkade fungera.
Värme jag på termistorn började lampan lysa fast.
Glöd värmaren började glöda efter 2-3 minuter.
Bytte regulator då det kom kondensvatten och skit ur den gamla.
Gas släpptes på i munstycket efter 2-3 minuter.
Tände med tändare och det brann en liten låga. Brann lite bättre efter rengöring med brakleen.
Öppnade upp allt och gjorde rent. Hela brännarkammaren. Alla munstycken mm.
Provade tända med gaständare rakt in i brännaren. Både med och utan fläkten på.
Föra in brännaren brinnande in i kammaren. Blir som en jet motor ungefär tills den kom för långt in och slocknade.
Testade sen med glödstiftet löst att tända en lös gasbrännare, men det verkade inte bli tillräckligt varm. Provade koppla glödstiftet till en annan 12v dc trafo och först då blev den snäppet varmare och kunde tända brännaren.
Så troligen är det kretskortet eller glödstiftet som är kass. Kretskortet mättes till max 11V ungefär.

Tog bort kontakten från kretskortet och tryckte in 2st 1,5kvadrat kablar i kontakten och tejpade fast. Borrade 2 små hål på undersidan av maskinen och drog ut dem och satte på 2 wago.
Så nu startas maskinen manuellt med en lös trafo efter 2min som plockas bort efter att den röda börjat lysa fast efter ca 10 min.

Får se om den hinner rensa undan lite till midsommar iaf.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.