Slutsats:
Köp den färg du tycker är snyggast!
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ALLTID så här det slutar när man vill ha förslag på verktyg och maskiner i det här forumet 😂.

Men du gör helt rätt i att kliva upp några steg, du kommer inte ångra dig då du får så mycket mer för pengarna.
Äh, vi har ju knappt kommit till Blå Bosch.

Vi har ju både Festool och Hilti kvar att sälja in! 😉
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Äh, vi har ju knappt kommit till Blå Bosch.

Vi har ju både Festool och Hilti kvar att sälja in! 😉
Gör inte Mafell fina grejer också?

Och är väl dessutom med i blå-Bosch-batteri-klubben har jag fått för mig, så man kan ha samma till i alla fall två färger (men kan ha missuppfattat så köp inte bara för att jag sa det😀).
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Gör inte Mafell fina grejer också?

Och är väl dessutom med i blå-Bosch-batteri-klubben har jag fått för mig, så man kan ha samma till i alla fall två färger (men kan ha missuppfattat så köp inte bara för att jag sa det😀).
Mafell är när man är klar med Festool fasen i sitt liv och gått över från att bygga hus till att samla handsmidda stämjärn från Japan och måste ha en sänk. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
john.h och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Mafell är när man är klar med Festool fasen i sitt liv och gått över från att bygga hus till att samla handsmidda stämjärn från Japan och måste ha en sänk. ;)
En sänk till.... väl? 🫣
 
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En sänk till.... väl? 🫣
Nja, min Mafell-sänk är min första (och sista?) riktiga sänkis. Men jag har också två andra Mafell ”bygg”-sågar så sant är att en såg inte gör en sommar, även om det är Mafell.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Mafell är när man är klar med Festool fasen i sitt liv och gått över från att bygga hus till att samla handsmidda stämjärn från Japan och måste ha en sänk. ;)
Mafell färgmatchar bäst med EA Berg-stämjärn om du frågar mig 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det måste vara så men tyvärr är det ganska vanligt.
Nej det är extremt ovanligt att ett nytt elhandverktyg löser en jordfelsbrytare. Har aldrig hänt här och har aldrig hört talas om det. Har hänt med äldre stationära maskiner (men då har det varit fel på dem) och med maskiner med vfd.

Har du denna typ av problem så leta fel på annat ställe. Kan du ha annat redan inkopplat på jfb som är problem?
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Gör inte Mafell fina grejer också?

Och är väl dessutom med i blå-Bosch-batteri-klubben har jag fått för mig, så man kan ha samma till i alla fall två färger (men kan ha missuppfattat så köp inte bara för att jag sa det😀).
Nej, Mafell är med i Metabo-klubben.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Slutsats:
Köp den färg du tycker är snyggast!
Du har förstått det 👍🏻; ingen anledning att välja bort kvalitet pga någon speciell färgpreferens 😁 Marknadsföringsbild för HiKoki elverktyg i fyra färger: starkt svart, skogsgrön, djup oceanblå och sprakande röd. Begränsad upplaga, WH36DC-serien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
nanowire nanowire skrev:
Nej, Mafell är med i Metabo-klubben.
Ajdå, då blandade jag ihop dem😢, tack för korrigeringen!

Intressant att några märken listas på båda samarbetena, har de olika inkompatibla typer inom sitt eget sortiment tro?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Bästa möjliga scenario, är om ni Hikoki nördar, kan länka till ett seriöst oberoende vedertaget ingående test eller liknande, där Hikoki ens är topp tre.

Jag väntar med spänning på ett test från senaste fem åren på att Hikoki är bäst. 😆😆
Menar du de här testerna från USA när de tävlar att dra ner långa tjocka skruv i massivt trä ?? så är det väldigt dålig med det, troligtvis för att maskinerna heter Metabo där.
Och testerna säger inte nån ting om kvalité, d.v.s hållbarhet över tid.
Vill man få reda på det, får man fråga nån som hållt på länge och dagligen utsatt maskinerna för utmaningar och tuffa miljöer.
För mig är det tex viktig att de inte tar skada av vatten, då mina maskiner dagligen blir blöta.
Tar skada av metallspån (Hilti hade problem med det)
Batterierna ska tåla kyla.
Finlir är viktig då jag skruvar ALLT med maskin, från M3-M14.
För de avverkande maskinerna är snabbheten mer viktig, där är tex Hikokis tigersåg klassledande, och den nya avvibrerade vinkelkapen är underbar och tyst.
Sen har jag märkt att en massa folk tror att Hikoki är nått nytt som poppat upp, de har inte hängt med att de tidigare hette Hitachi och tillverkat maskiner i en evighet, dock aldrig varit stora i Sverige.
Jag säger inte att Hikoki är bättre eller sämre än nått annat (förutom DeWalt som vi testat) men det är riktigt bra grejer.
Du tror att jag tror.
Det är du som tror och jag som vet.
 
  • Älska
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Och vill du veta nått negativt så är fläkten i laddarna högljudd.
Sen har de slutat med ingång för att ladda i bilen på de nyare laddarna, men det kommer ju 230v uttag i bilar nu, så det kommer sakna betydelse framöver.
Annars en uppskattad finess.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
D
Panasonic ska vi inte glömma heller, bra skit!
 
Inlägg raderade. Massa tjafs. Vänligen åter till ämnet och hjälp till i tråden. Om någon är otrevlig eller menlös så rapportera inlägget. //Mod
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.