R
M -MH- skrev:
Arbetsmiljölagstiftning och Skattelagstiftning är olika, och gäller inte vid samma tilllfällen.
Ok då slipper jag gärna skatten va bra nu skattar jag inte ifrån idag kommer hänvisa Skatteverket till dig😉
För arbete och skatt hör ju inte ihop enligt en på BH😂
 
Redigerat:
Inte för att vara tyken eller komma med pinnar. MEN nu har nog tråden spårat ur en del, som det brukar ibland. Det ska stötas och blötas om allt och inget.
Nu är det ett träd över en väg som TS är bekymrad för. Som sägs av mig och andra, ta bort det, oavsett fälle eller någon sågat det. Det hindrar TS att komma fram till sin fastighet eller blåljus att komma till undsättning vid fara för annans liv och egendom och då faller allt annat som skulle motverka borttagandet av trädet.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte för att vara tyken eller komma med pinnar. MEN nu har nog tråden spårat ur en del
👍
J jonaserik skrev:
Nu är det ett träd över en väg som TS är bekymrad för.
För ca 60 inlägg sedan kommenterade jag trådens allra första inlägg.
O O skrev:
Nu har jag läst allt i tråden.
Nu har jag läst resten...
O O skrev:
Bilderna visar tydligt att trädet är sågat och fällt rakt över vägen.
🤔 MEN inget jag sett i denna tråd bevisar VEM som fällt trädet.
Hur vet @Herr Okunnig det? Förklara för oss.
Då var vi nog senast "på spåret". Kan vi inte hålla oss där? Eller har vi aldrig varit på spåret?
🤦‍♂️ Vi vet ju inte ens med säkerhet VEM som fällt trädet.
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst länken så hade du sett att texten är säker skogs tolkning av lagen. Jag tror absolut inte att du tolkar den bättre än vad de gör.
Jag hävdar att Säkerskogs tolkning är partisk och att @Rejäl faktiskt tolkar reglerna bättre i detta fall.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
reez och 3 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?

Ansvar och underhåll av servitut väg​

När det gäller ansvar och underhåll av servitutvägar är det vanligt att fastighetsägarna som nyttjar vägen tillsammans delar på detta ansvar. Det betyder att de gemensamt är skyldiga att se till att vägen hålls i gott skick och fungerar som den ska.

Det kan innebära att de behöver samarbeta för att genomföra nödvändiga reparationer eller underhållsåtgärder. Genom att ha klara regler och avtal om ansvarsfördelning kan man undvika eventuella tvister eller konflikter när det kommer till underhållet av en servitutväg.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hävdar att Säkerskogs tolkning är partisk och att @Rejäl faktiskt tolkar reglerna bättre i detta fall.
Å andra sidan tror jag mer på jurister som faktiskt är utbildade i arbetsmiljörätt, än på någon som inte är det.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Vilak regler är det

Å andra sidan tror jag mer på jurister som faktiskt är utbildade i arbetsmiljörätt, än på någon som inte är det.
Har Säker skog sånna jurister anställda menar du?
 
Nissens
F fribygg skrev:
Jag hävdar att Säkerskogs tolkning är partisk och att @Rejäl faktiskt tolkar reglerna bättre i detta fall.
Kan du utveckla det?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Amatören är du, jag är utbildad inom Arbetsmiljö😉
Därför förlitar jag mig på säker skog, till skillnad från dig gör jag inga egna tolkningar, det är bättre att förlita sig på de som är experter.

Posta gärna något som stöder det du påstår, har nog bett dig minst tre gånger. Antar att det är svårt att hitta?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla det?
SäkerSkog vill väl sälja utbildning så de talar väl i egen sak om de påstår att motorsågs kort behövs.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Därför förlitar jag mig på säker skog, till skillnad från dig gör jag inga egna tolkningar, det är bättre att förlita sig på de som är experter.

Posta gärna något som stöder det du påstår, har nog bett dig minst tre gånger. Antar att det är svårt att hitta?
Som jag har skrivit innan Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte privat, påstår du annat så visa mig det så rättar jag mig efter det..
Så fort man anlitar någon så gäller AFSarna, men inte när man med vänners lag renoverar sågar eller vad man nu kan tänkas göra..
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fundering, finns det prövat rättsligt?
Har hitintills inte sett det i något skogsforum utan bara noterat att det finns olika tolkningar.
 
Nissens
F fribygg skrev:
SäkerSkog vill väl sälja utbildning så de talar väl i egen sak om de påstår att motorsågs kort behövs.
Tycker du att texten i mess #166 känns vinklad? Det tycker inte jag.

Säkrr skog är en ekonomisk förening, inte någon vinstdrivande verksamhet…
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att texten i mess #166 känns vinklad? Det tycker inte jag.
Du får tycka precis vad du vill.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Du får tycka precis vad du vill.
Och vad tycker du? Det är mycket tyckande i tråden, nästan ingen länkar till något som styrker tyckandet. Säker skog är den bästa referensen i frågan hittills vad gäller lagtolkning.
 
  • Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.