G Genomklok skrev:
Det är ju ett smart sätt att tjäna pengar även efter att man fått fullt betalt för produkten. Sedan kan man förstås ha åsikter om det moraliska i det.

Jag såg ett bilmärke, vill minnas att det var BMW, som skulle börja ta betalt i abonnemangsform/månadsvis för diverse extrautrustning som adaptiv farthållare, regnsensor m.
Alfredo Alfredo skrev:
Så tänker jag med. Hoppas bara att det är möjligt att göra så vid (alla) framtida bilköp. 😢 Redan idag betalar jag "löpande" för fjärrstyrning av kupévärmaren och jag gissar att det snarare blir "värre" i framtiden.
Ja de flesta bilmärken idag filar på sina månatliga betalningar för funktioner du redan köpt. Bmw tar 180kr har jag för mig i månaden för sätesvärmare.
I Tesla Y kan du "låsa upp" mer batterikapacitet för olika engångs summor, dyraste var ca 55 tusen.
Toyota började efter 3 år ta 59kr för fjärrstart av bilen med nyckeln. Fanns ingen motivation eftersom den går på samma radiosignal den alltid gjort.
Ja jag håller hårt i mina gamla fina bilar som inte vet vad internet är.
 
Jag kan köpa abbonemangskostnader för att betala för uppkoppling och appuppdateringar när det gäller bilar.
 
Vill man slippa RTK finns Dreame A1 som använder LiDAR. Finns hos t.ex. Netonnet. Begränsning på max två zoner och max 2000 m2 mappad yta. Att kunna lägga till fler än två zoner är i betastadiet och kommer släppas inom kort.
 
Även jag är väldigt intresserad av Luba 3000
Då jag har en 2500m2 stor gräsmatta med en massa träd, är jag orolig för satellit signalerna inte ska gå fram till Luba, behövs 20st om jag fattat rätt
.Laddade ner en satellit app och kan se att jag ser en hel del satelliter.
Min fundering är om det spelar roll vilka det är, behöver det vara T.ex GPS.
Nu ser jag:
GPS 7 st
Galileo 4st
BeiDou 4 st
Glossnass 4 st

Summa 20 st
 
J juppe65 skrev:
Även jag är väldigt intresserad av Luba 3000
Då jag har en 2500m2 stor gräsmatta med en massa träd, är jag orolig för satellit signalerna inte ska gå fram till Luba, behövs 20st om jag fattat rätt
.Laddade ner en satellit app och kan se att jag ser en hel del satelliter.
Min fundering är om det spelar roll vilka det är, behöver det vara T.ex GPS.
Nu ser jag:
GPS 7 st
Galileo 4st
BeiDou 4 st
Glossnass 4 st

Summa 20 st
Det är svårt att säga. Hur stor är skillnaden om du ställer dig med fri sikt och om du ställer dig under där det är som mest träd på tomten?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är svårt att säga. Hur stor är skillnaden om du ställer dig med fri sikt och om du ställer dig under där det är som mest träd på tomten?
Jo jag har vart runt på tomten under träden och och kollat. så om Luba vill ha 20 satelliter av olika "sorter" så funkar det nog för mig. Men behöver den samma "sort typ GPS" så funkar det inte för mig
 
J juppe65 skrev:
Jo jag har vart runt på tomten under träden och och kollat. så om Luba vill ha 20 satelliter av olika "sorter" så funkar det nog för mig. Men behöver den samma "sort typ GPS" så funkar det inte för mig
Jag menar - hur många satelliter ser du under träden och hur många ser du vid fri sikt? Det blir ett mått på hur mycket träden stör.

Min LUBA är ganska känslig. Jag har inga träd men RTKn eller vad den heter kunde man flytta bara en meter och då gå från oanvändbar till bra funktion. Så detta med olika sikthinder är känsligt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag menar - hur många satelliter ser du under träden och hur många ser du vid fri sikt? Det blir ett mått på hur mycket träden stör.

Min LUBA är ganska känslig. Jag har inga träd men RTKn eller vad den heter kunde man flytta bara en meter och då gå från oanvändbar till bra funktion. Så detta med olika sikthinder är känsligt.
Vad jag undrar över är om det spelar någon roll vilka satelliter Luba ser eller måste det vara satelliter från samma organisation ?
 
J juppe65 skrev:
Vad jag undrar över är om det spelar någon roll vilka satelliter Luba ser eller måste det vara satelliter från samma organisation ?
Jag vet inte.
 
J juppe65 skrev:
Vad jag undrar över är om det spelar någon roll vilka satelliter Luba ser eller måste det vara satelliter från samma organisation ?
Du behöver inte 20 satelliter från samma system. Så många får du i princip aldrig från tex GPS. Om du sett siffran 20 någonstans så måste det gälla alla systemen ihop.

Jag har en del träd i min trädgård, ett ställe har jag 3st som tillsammans bildar ett "tak" 2m upp, och Luba:n har inte haft några problem med det. Det är ju inte jättestora träd dock, kanske 5m höga. Där jag haft svårast är i en smalare korridor mellan en 2.5m hög häck och garagevägg.

För RTK stationen är fri sikt mycket viktigare, nära väggar och annat är extra dåligt pga multi-path. Själv satte jag min RTK station på skorstenen på gamla TV-antennfästet, men det har ju sina nackdelar att ta ner till vintern.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G goir skrev:
Du behöver inte 20 satelliter från samma system. Så många får du i princip aldrig från tex GPS. Om du sett siffran 20 någonstans så måste det gälla alla systemen ihop.

Jag har en del träd i min trädgård, ett ställe har jag 3st som tillsammans bildar ett "tak" 2m upp, och Luba:n har inte haft några problem med det. Det är ju inte jättestora träd dock, kanske 5m höga. Där jag haft svårast är i en smalare korridor mellan en 2.5m hög häck och garagevägg.

För RTK stationen är fri sikt mycket viktigare, nära väggar och annat är extra dåligt pga multi-path. Själv satte jag min RTK station på skorstenen på gamla TV-antennfästet, men det har ju sina nackdelar att ta ner till vintern.
Tack, då blir det nog att slå till på min första robot gräsklippare
Ang 20st satelliter. så står det så här på stick.se
  • RTK-antennen placeras med treuddsmarkspett. Viktigt att tänka på är att placeringen inte ska vara skymd av träd eller höga byggnader då antennen måste kunna kommunicera med satelliter (minst 20 st som även klipparen “ser”). När det gäller placering nära byggnader finns en enkel tumregel för att säkerställa god sikt; Placera RTKn minst lika många meter från huset som huset är högt. Det gör att RTKn får 90° fri sikt rakt upp. RTKn kan kommunicera med klipparen på ett avstånd om upp till 5 km så generellt behöver inte RTKn sitta centralt placerad i trädgården utan fokusera istället på att den ska få bra kommunikation med satelliter.
 
Tomture61
Har sett inlägg på FB där RTK antennen monterats på vinden (ej plåttak)
Så då blir den väderskyddad , man kan alltid testa 🙂

Ang antal satelliter , skall vara min. 20 st och spelar ingen roll från vilket land .
Dessa satelliter måste vara samma för både RTK och klippare .
Luba 2 har även kamera för navigering , funkar i dagsljus och kommer ihåg ca 50 m .
 
J juppe65 skrev:
Tack, då blir det nog att slå till på min första robot gräsklippare
Ang 20st satelliter. så står det så här på stick.se
  • RTK-antennen placeras med treuddsmarkspett. Viktigt att tänka på är att placeringen inte ska vara skymd av träd eller höga byggnader då antennen måste kunna kommunicera med satelliter (minst 20 st som även klipparen “ser”). När det gäller placering nära byggnader finns en enkel tumregel för att säkerställa god sikt; Placera RTKn minst lika många meter från huset som huset är högt. Det gör att RTKn får 90° fri sikt rakt upp. RTKn kan kommunicera med klipparen på ett avstånd om upp till 5 km så generellt behöver inte RTKn sitta centralt placerad i trädgården utan fokusera istället på att den ska få bra kommunikation med satelliter.
Det måste ju vara något fel !?
Fler satelliter kan ge bättre precision, men då handlar det typ om 6 istället för 3 eller liknande, och det är ju pga att signalen från de första 3 kanske inte är lika bra, då kan man använda fler.

20 GPS-satteliter kommer du aldrig få - det finns ca 30 st i omloppsbana, och ca hälften kommer ju alltid vara på andra sidan globen. Men räknar man både Gallielo och Glonass så kanske man kommer upp i 20 totalt - om man bor på ett berg typ :)

Det är RTK i kombination med en "bra täckning" som ger precisionen, och RTK måste ju klipparen alltid ha täckning mot, samt då minst ett minimum (3st) med "bra" GPS/Gallieo/Glonass-satelliter för tillräckligt precision.
RTK antennen verkar behöva minst 5 st satelliter med bra täckning för en god fix:
https://pointonenav.com/news/how-to-choose-the-best-rtk/#:~:text=RTK positioning typically requires a,the number of satellites required.


https://qr.ae/pslVaF
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det måste ju vara något fel !?
Fler satelliter kan ge bättre precision, men då handlar det typ om 6 istället för 3 eller liknande, och det är ju pga att signalen från de första 3 kanske inte är lika bra, då kan man använda fler.

20 GPS-satteliter kommer du aldrig få - det finns ca 30 st i omloppsbana, och ca hälften kommer ju alltid vara på andra sidan globen. Men räknar man både Gallielo och Glonass så kanske man kommer upp i 20 totalt - om man bor på ett berg typ :)

Det är RTK i kombination med en "bra täckning" som ger precisionen, och RTK måste ju klipparen alltid ha täckning mot, samt då minst ett minimum (3st) med "bra" GPS/Gallieo/Glonass-satelliter för tillräckligt precision.
RTK antennen verkar behöva minst 5 st satelliter med bra täckning för en god fix:
[länk] positioning typically requires a,the number of satellites required.


[länk]
Runt jordklotet finns 24 st GPS satelliter .
Varför jag ser ca 31 eller fler i min app till Luba klipparen har jag ingen bra svar på .
Mitt navigeringssystem kallas RTK , GPS är Amerikanskt .
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Runt jordklotet finns 24 st GPS satelliter .
Varför jag ser ca 31 eller fler i min app till Luba klipparen har jag ingen bra svar på .
Mitt navigeringssystem kallas RTK , GPS är Amerikanskt .
Förmodligen för att det inte är 24 satelliter, utan just nu 31.
The United States is committed to maintaining the availability of at least 24 operational GPS satellites, 95% of the time.

To ensure this commitment, the U.S. Space Force has been flying 31 operational GPS satellites for well over a decade.
https://www.gps.gov/systems/gps/space/

Sedan hur Luban tolkar informationen och presenterar den lämnar väl kanske lite att önska om det inte går att förstå vad den menar. Den kanske visar alla "kända" satelliter oavsett om du ser dom eller inte. Eller så slår den ihop alla positioneringssystem och visar aggregatet.


RTK är inte ett företag, tjänst eller liknande utan står för Real-Time Kinematic. Dvs relativ bärvågsmatning i realtid. En teknik för att få en bättre fix än vad man får om man bara har en vanlig mottagare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.