D Drburr skrev:
är en svensk medianlön 16-18000/mån?
Nej.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ldning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/

Men även om vi kör medellön på 38000 så räcker 92h/månad, alltså något mer än halvtid. Gott om tid för kaffe på Ahlsell.
Jag räknade med byggahus snittpris på snickare på 633 kr/h.

Diagram med kostnader för en anställd. Månadslön 38 000 kr, 25 semesterdagar, ITP1-pension och ingen växa-stöd. Total kostnad 58 120 kr. Cirkeldiagram visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
Jag "anlitade"/fick en elektriker på köpet i samband med att jag köpt installation av avfuktare och takfläkt.

Det tog vederbörande expert från Bright Elteknik en hel arbetsdag plus 3 resor till grossist att installera kanske 10m el-kabel och två uttag.

16 lax fattigare har jag blivit varse om att det kan vara bra med en uppskattning även för små jobb.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
är en svensk medianlön 16-18000/mån?
Ja om man kommer från tredje land😎
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, fast var kommer 210-232 kr/h ifrån?
Det låter som att du tänker att en normal timtaxa för en hantverkare är 270 kr i timmen eller så. Var hittar man så billiga hantverkare?
Du kan räkna lite mer än dubbla timmpeningen för sociala avgifter skatter, och blabla. Över i lön för en anställd hantverkare är en timlön nånstans 210 till 240kr. Är det nån som ger mig 600 spänn i timmen i lön för att slå på puts kan du skicka hans nummer direkt
 
  • Haha
Putte 9497
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Nej.
[länk]

Men även om vi kör medellön på 38000 så räcker 92h/månad, alltså något mer än halvtid. Gott om tid för kaffe på Ahlsell.
Jag räknade med byggahus snittpris på snickare på 633 kr/h.

[bild]
Så en hantverkare kommer till dig i kalsonger, utan arbetskläder, verktyg, firmabil etc. Att driva företag enligt dig handlar bara om vad du kan ta ut i lön?

Inte undra på att det är snedvridet om man tänker så.

För att ett företag ska gå runt utan vinst får du ta medianlönen x 2.
 
P Putte 9497 skrev:
Så en hantverkare kommer till dig i kalsonger, utan arbetskläder, verktyg, firmabil etc. Att driva företag enligt dig handlar bara om vad du kan ta ut i lön?

Inte undra på att det är snedvridet om man tänker så.

För att ett företag ska gå runt utan vinst får du ta medianlönen x 2.
Nej, förslagsvis säljer hantverkaren fler timmar.
Därtill materialpåslag, ue-påslag och bilkostnad för att nämna några fler intäkter än timmar.

Visst finns det uppstartskostnader för inköp av maskiner osv samt att saker slits och måste bytas. Men har man 700 000 kr årligen i omkostnader så gör man något helt galet.
 
H Hans G2 skrev:
Nej, förslagsvis säljer hantverkaren fler timmar.
Därtill materialpåslag, ue-påslag och bilkostnad för att nämna några fler intäkter än timmar.

Visst finns det uppstartskostnader för inköp av maskiner osv samt att saker slits och måste bytas. Men har man 700 000 kr årligen i omkostnader så gör man något helt galet.
Jo. En rekommenderad omsättning när du startar företag är minst 1 000 000 kr per år exkl. moms
 
Fairlane
D Drburr skrev:
Du kan räkna lite mer än dubbla timmpeningen för sociala avgifter skatter, och blabla. Över i lön för en anställd hantverkare är en timlön nånstans 210 till 240kr. Är det nån som ger mig 600 spänn i timmen i lön för att slå på puts kan du skicka hans nummer direkt
Å fasen, jag trodde det vara samma regler som för andra...

För övriga ligger de sociala avgifterna på 31,42%, men för hantverkare är det alltså i runda slängar 100%?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn
Sannolikt 300%
Precis som materialpåslaget.
 
  • Haha
  • Gilla
Hans G2 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Å fasen, jag trodde det vara samma regler som för andra...

För övriga ligger de sociala avgifterna på 31,42%, men för hantverkare är det alltså i runda slängar 100%?
Du betalar också tjänstepension, särskild löneskatt för denna, försäkringar, lokaler, fordon, verktyg. Sedan betalar du bokföring, administration, och annan overhead. Antingen genom att göra det med egna timmar eller leja ut det.

(På mitt arbete är detta mer än 100%, snarare 170% med så mycket administration)...
 
Fairlane
S sjoelund skrev:
Du betalar också tjänstepension, särskild löneskatt för denna, försäkringar, lokaler, fordon, verktyg. Sedan betalar du bokföring, administration, och annan overhead. Antingen genom att göra det med egna timmar eller leja ut det.

(På mitt arbete är detta mer än 100%, snarare 170% med så mycket administration)...
Tack, jag är väl medveten om det, men påståendet var att man får en lön på 16-18000 om man fakturerar 78 timmar med normal hantverkartaxa och jag försöker förgäves få information om hur man kommer fram till den siffran.

Fordonen brukar faktureras för sig så de påverkar inte, särskilt inte negativt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tack, jag är väl medveten om det, men påståendet var att man får en lön på 16-18000 om man fakturerar 78 timmar med normal hantverkartaxa och jag försöker förgäves få information om hur man kommer fram till den siffran.

Fordonen brukar faktureras för sig så de påverkar inte, särskilt inte negativt.
Du hittar nog inget svar för siffran är ett hittepå :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
Lätt att vara tankeläsare.

Den centrala frågan är alltså om du fakturerar 78h, har du bara råd att plocka ut en svältlön på 17k/mån?

Matematiken är svår att få ihop.

Men det är klart att man kan så att säga dra på sig en för stor kostym, och driva företaget suboptimalt genom att slösa bort företagets pengar på krafs.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lätt att vara tankeläsare.

Den centrala frågan är alltså om du fakturerar 78h, har du bara råd att plocka ut en svältlön på 17k/mån?

Matematiken är svår att få ihop.

Men det är klart att man kan så att säga dra på sig en för stor kostym, och driva företaget suboptimalt genom att slösa bort företagets pengar på krafs.
Om företaget köper en massa krafs är det så klart så att det blir svårt att plocka ut lön om man bara fakturerar för 2 veckor i månaden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.