D djac skrev:
Det sista är jag inte så säker på, låt oss säga att din produktion ligger på 10kW, du använder 2 och säljer 8, timpriset är -5 öre. Du straffas då med 40 öre för försäljningen men de 2 du använder är värda mer, överföring 29 öre/kWh och energiskatt 53,50 öre/kWh, så även utan 60-öringen är det bättre att fortsätta leverera.
Nej, det är det inte. Det är vettigt att fortsätta producera för egenkonsumtion. Men inte att exportera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns växelriktare som går att styra produktionen på också, dessa kan då ställas in på att bara producera det du behöver. Och har du batterier så är det ännu lättare att hantera detta.
Antar att det är tillsammans med någon smartmätare då, men även utan dessa, som ju kostar en slant, så är det enkla svaret att bara köra på, det är korta perioder och om man har lite egen användning så gör ändå avgifterna att det blir bättre.

Som sagt kan jag bara ta mig själv som exempel, den där 60-öringen, som kommer i den allmänna röran vid deklarationen långt senare och därför lite försvinner i "konkursen", är inget man efter ett tag gå och tänker på. (anekdotiskt)
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Det är vettigt att fortsätta producera för egenkonsumtion. Men inte att exportera.
Om du kan skilja på det men det är nog få som kan det, eller vill investera för att kunna det, betala kronor spara ören.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du få in kärnkraften i det? Jag begriper varken var energimixen har med saken att göra eller hur någon kan tycka att USA ha en bra mix.

Om USA ger massiva bidrag för industrin är det inte konstigt att den etablerar sig där.
Jo och det är ju "orättvist" tycker de gröna....

Men i grund och botten är det $$$ som styr och i USA's energiplan stänger man inga dörrar för kärnkraft.
Tex för vätgas.
https://www.hydrogen.energy.gov/
Kina har en likartad energiplan.

Men vill vi inte hänga på "racet" så får vi väl sitta här och sura i Europa när välfärden rasar samman.
 
Vad har kärnkraft med subventioner till paneltillverkare att göra?
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du kan skilja på det men det är nog få som kan det, eller vill investera för att kunna det, betala kronor spara ören.
Förstår du inte skillnaden? Det jag är emot är den marknadsstörning som subventionen ger. Om sedan folk säljer el till förlust är helt upp till dem.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har kärnkraft med subventioner till paneltillverkare att göra?
Jo som bekant är elenergi en viktig förutsättning för en industri, i USA och Kina så ingår då kärnkraft som en viktig källa i energimixen. Och både Kina samt USA kan erbjuda förmånliga villkor för industri som vill etablera sig. Men i Europa så har då de grön-röda hittils stängt dörren för kärnkraft.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Förstår du inte skillnaden? Det jag är emot är den marknadsstörning som subventionen ger. Om sedan folk säljer el till förlust är helt upp till dem.
Det förstår jag, den teoretiska sådan, nu visar jag ju att i verkligheten kommer det inte bli någon skillnad men som jag sagt så förstår jag att det säkert kan störa en del ändå.
 
D
P paralun skrev:
Jo som bekant är elenergi en viktig förutsättning för en industri, i USA och Kina så ingår då kärnkraft som en viktig källa i energimixen. Och både Kina samt USA kan erbjuda förmånliga villkor för industri som vill etablera sig. Men i Europa så har då de grön-röda hittils stängt dörren för kärnkraft.
Europa har som du vet kärnkraft i mixen också.
 
Nissens
D djac skrev:
Europa har som du vet kärnkraft i mixen också.
Mnjo, men nog tog tex Tyskland beslut om att inte använda kärnkraft? De drog väl igång några kolkraftverk om jag minns rätt?
 
P paralun skrev:
Jo som bekant är elenergi en viktig förutsättning för en industri, i USA och Kina så ingår då kärnkraft som en viktig källa i energimixen. Och både Kina samt USA kan erbjuda förmånliga villkor för industri som vill etablera sig. Men i Europa så har då de grön-röda hittils stängt dörren för kärnkraft.
Att bygga paneler är knappast en elintensiv industri. Det är andra saker som är väsentliga.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Mnjo, men nog tog tex Tyskland beslut om att inte använda kärnkraft? De drog väl igång några kolkraftverk om jag minns rätt?
Alla länder har inte kärnkraft, precis som inte all delstater i USA, eller provinser i Kina har det, så väldigt likt.
 
Nissens
D djac skrev:
Alla länder har inte kärnkraft, precis som inte all delstater i USA, eller provinser i Kina har det, så väldigt likt.
Så är det förstås, men Tyskland är trots allt en tungviktare i EU.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Så är det förstås, men Tyskland är trots allt en tungviktare i EU.
Ca 18%
 
D Daniel 109 skrev:
Om du får en skattereduktion för något som inte alls är kopplat till till inkomsten så är det ett bidrag med annat namn. Tex ROT och denna elsubvention.
Är det inte enklare att du bara säger att du anser att staten äger allt. Då blir allt som staten inte tar ett bidrag eller en subvention. Och då är det du skriver logiskt.

Det du påstår innebär att om staten sänker en punktskatt så är det bidrag i din värld. Det har nämligen ingen koppling till inkomst. (Och att en sänkt punktskatt är ett bidrag verkar även pacman42 och erik_83 hålla med om. Gott om kommunister i tråden).

Fö har du fel igen. Den el som säljs men inte återköps utgår det naturligtvis ingen återbetalning av skatt för. Så påståendet att det är en reduktion på såld el är fel.
Det är en återbetalning av skatt som redan är inbetald.

D Daniel 109 skrev:
Det handlar om att du säljer med bidrag. Inte att du använder egen el. Det faktum att du på grund av bidraget gör vinst på att sälja till ett negativt pris påverkar naturligtvis marknaden.
I verkligheten säljer man inte med bidrag.
I verkligheten sker en återbetalning av tidigare inbetald skatt. Skulle du aldrig återköpa sker ingen återbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.