Utetak i liknande stil, vad ska man använda för sorts plintar? Jag tänker direkt det är bättre att platsgjuta egna plintar.

En digital 3D-modell av ett grått hus med påbörjat tillbyggnad av veranda eller altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Duger det med rörplintar (sådana man gjuter i papprör), eller ska man använda sig av koniska plintar eller plintar med bred bas?

Betongpelare på bas, dimensionsmärkt med höjd 'H' och bredd 'B'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongpelare med metallfästen på vit bakgrund, konstruktionselement, isolerat objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur djupt borde man gräva, frostdjupet här tror jag ligger runt 1.8 meter (varierar ju förstås år till år) och så djupt vill jag inte gräva, det kan jag lugnt säga. Jag tror inte ens de existerande plintarna på vår altan går så djupt. Men man kan väl fuska till sig ett mindre djup med hjälp av isolering under plinten och med dränerande grus runt.

Hur skulle ni gjort?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Utetak i liknande stil, vad ska man använda för sorts plintar? Jag tänker direkt det är bättre att platsgjuta egna plintar.

[bild]


Duger det med rörplintar (sådana man gjuter i papprör), eller ska man använda sig av koniska plintar eller plintar med bred bas?

[bild][bild]

Hur djupt borde man gräva, frostdjupet här tror jag ligger runt 1.8 meter (varierar ju förstås år till år) och så djupt vill jag inte gräva, det kan jag lugnt säga. Jag tror inte ens de existerande plintarna på vår altan går så djupt. Men man kan väl fuska till sig ett mindre djup med hjälp av isolering under plinten och med dränerande grus runt.

Hur skulle ni gjort?
700mm betongplint skulle jag valt och gräft lite djupare med grus i botten.
 
Följdfråga, jag är orolig om jag har snålat för mycket med plintarna, det är ca 2,4 meter mellan dom sidläges, jag tog den dimensionen från hur det är på plintarna på terassen som kom med huset, den var designad av ingenjörer så jag körde på samma avstånd.

Så jag har 6 stycken plintarna utplanterade på ett rutnät som är 2,2 meter. Sedan 45x178 mm bärlinor horisontalt, sedan 45x120mm ovanpå dessa med CC 600mm.

Har jag snålat för mycket med plintarna eller kommer det räcka? Horisontalt tror jag det är OK men jag undrar om man borde lägga ett var till med plintar för 9 totalt. Storleken på detta är cirka 4,5 meter brett och 4,2m djupt.

3D-modell av en träkonstruktion med bärlinor och plintar, ca 2,4 meter mellan plintarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK vad sägs om nästa fråga då. Impregnerat eller ej? Jag har en lokal såg där jag kan få virke sågat och hyvlat och det brukar vara bättre priser än byggmax t.om. Jag tänker altanen är ju 30-40cm upp i luften och även under tak, så jag funderade om jag skulle bygga stommen av sådant virke.

Det ska ändå oljas med roslagsmahogny ändå.

Föräldrarna har en altan med tak som är +30 år och ej impregnerad. Men oljad först och sen målad.
 
Är spännvidden 2,2m med 45x120 så måste du tänka om. Jag kan ana lite svaj med drygt en meter spännvidd med den dimensionen.
 
OK det var litet det jag var rädd för. Skulle behövas åtminstone en rad till med plintar då får man 1,4m, gud om jag orkar gräva ens det om varje jäkel ska 70cm ner minst.
 
R
DennisCA DennisCA skrev:
OK det var litet det jag var rädd för. Skulle behövas åtminstone en rad till med plintar då får man 1,4m, gud om jag orkar gräva ens det om varje jäkel ska 70cm ner minst.
Du får se det som ett gympass ett hål varje eller varannan kväl💪😀
 
Det är väl lättare att dimensionera reglarna rätt än att gräva ner fler plintar? Har du 30- 40 cm upphöjning finns det ju gott om plats.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har kopierat dimensionerna från den existerande altanen så därifrån tog jag storleken. Vad för dimension vore passligare då, 45x178 som på bärlinorna?
 
Alternativt kör man med en rad med mindre plintar mellan de två huvudsakliga plintarna. Den viktigaste raden med plintar är väl den för takstolparna.
 
K
Vad har du för mark? I vår i stort sett sandiga mark har jag grävt ner 24 plintar på 700mm. Tog ca 1 h i snitt per plint för att gräva, lägga 10-20cm makadam i botten, väga in och sen fylla igen. Så är verkligen inte så himla farlig arbetsinsats att lägga till några få plintar
 
Blandning av stenar, fyllnadsjord som består mycket av lera och ovanpå jord från en gammal åker. Urberget är inte långt under heller.

Ja jag måste väl provgräva litet men brukar ha dåliga erfarenheter att det kommer nån stor sten ivägen nästan överallt.
 
Trädgårdsplattor som du lägger på marken och ben ner annars kanske vore ett alternativ?
 
Jo jag satt och funderade på det också, en rad med sådana mellan varje rad med plintar så har jag ca 1m mellan.
 
Grävt ett hål nu cirka 50-60cm djupt och det var inte så jobbigt. Så här nära huset är det mest jord, två lager cellplast och sen grus.

Men det blir svårare och svårare att få upp jorden utan att göra hålet större, ett klassiskt problem tänker jag. Känns som det borde finnas något bättre verktyg för att få upp jorden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.