pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Ska man köpa pellets så kan man lika gärna köpa något flytande bränsle och köra en vanlig förbänningsmotor. Där blir det 30-40% el och resten värme. Kostar löjligt lite för hög effekt .
 
K karlmb skrev:
Ska man köpa pellets så kan man lika gärna köpa något flytande bränsle och köra en vanlig förbänningsmotor. Där blir det 30-40% el och resten värme. Kostar löjligt lite för hög effekt .
Flytande bränsle kan man ju göra själv också, även om apparaten är olaglig
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Flytande bränsle kan man ju göra själv också, även om apparaten är olaglig
Exakt! 😄
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant att jämföra med E.ON's experiement i Simris. Bara Skellefteåkrafts hus kvar att redovisa.

[länk]

[länk]
Den sista länken är ändå lite intressant, jag skulle gärna vilja veta mer om dessa vätgaslösningar.🤔
 
"Minivindkraftverket som installerades intill huset var inte heller till nytta och är numera bortforslat."

Ja det räckte nog inte med att 18 riksdagsmandat stod och blåste varmluft på det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Varför göra ett sådant dyrbart experiment? Det går att räkna på sådant här. Det enda som är okänt är hur det blåser på en viss plats. Så varför inte helt enkelt montera några vindmätare på de ställen man kan tänka sig placera ett vindkraftverk och samla data i ett par år? Gärna i kombination med att mäta solinstrålning om man ska ha solpaneler också.

Därefter kan man köra väldigt många simuleringar med olika kombinationer av vindkraftverk, solpaneler och batterier för att se vad som fungerar bäst och till vilken kostnad. Det ger mycket bättre information än att prova ett enda försök i verkligheten.
 
Baserat på min vindmätare så finns det inte mycket alls att plocka ut av ett vindkraftverk på min tomt. Då bor jag ändå nära havet på västkusten...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Varför göra ett sådant dyrbart experiment? Det går att räkna på sådant här. Det enda som är okänt är hur det blåser på en viss plats. Så varför inte helt enkelt montera några vindmätare på de ställen man kan tänka sig placera ett vindkraftverk och samla data i ett par år? Gärna i kombination med att mäta solinstrålning om man ska ha solpaneler också.

Därefter kan man köra väldigt många simuleringar med olika kombinationer av vindkraftverk, solpaneler och batterier för att se vad som fungerar bäst och till vilken kostnad. Det ger mycket bättre information än att prova ett enda försök i verkligheten.
Reklam och marknadsföring. Även kallat Green washing.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Baserat på min vindmätare så finns det inte mycket alls att plocka ut av ett vindkraftverk på min tomt. Då bor jag ändå nära havet på västkusten...
Lite vind kan kompenseras med fler, större eller högre vindkraftverk. Som sagt, man behöver samla data under en längre tid och göra simuleringar.

Kom på att man naturligtvis måste mäta temperaturen också så att modellen kan ta hänsyn till energibehovet.
 
Rent generellt är det av värde att pröva på i verkligheten för då upptäcker man alltid saker som inte kommer fram vid skrivbordet.

Edit: Vilket naturligtvis inte minskar behovet av grundlig analys av förutsättningarna innan.
 
C cbrolin skrev:
Lite vind kan kompenseras med fler, större eller högre vindkraftverk. Som sagt, man behöver samla data under en längre tid och göra simuleringar.

Kom på att man naturligtvis måste mäta temperaturen också så att modellen kan ta hänsyn till energibehovet.
Ja, men nu pratade vi om vindkraftverk på villatomter.
 
C
R Robert-san01 skrev:
Reklam och marknadsföring. Även kallat Green washing.
Säkerligen är denna typ av projekt generellt någon sorts samarbeten som delvis har ett PR-syfte.

Just Sisyfos / Olle Larsson som håller på i Venngarn verkar dock ha ett genuint fokus på kultur och miljö och en idé om det moderna bysamhället, så att kalla det greenwashing / sminka grisen är nog lite orättvist i det fallet.
 
Vindhastighet och temperatur finns det gott om data för att uppskatta förbrukning och produktion gott nog.

Det man skulle behöva testa är egentligen hur mycket balansen mellan temperstur, soliga dagar, uppehåll. Tröghet i hus och då hur stor överprokuktion och buffer med batterier som behövs. Om man nu inte har den datan dvs.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vindhastighet och temperatur finns det gott om data för att uppskatta förbrukning och produktion gott nog.

Det man skulle behöva testa är egentligen hur mycket balansen mellan temperstur, soliga dagar, uppehåll. Tröghet i hus och då hur stor överprokuktion och buffer med batterier som behövs. Om man nu inte har den datan dvs.
Vad jag talar om är data för vind, sol och temperatur under minst ett par år. Och då menar jag inte medelvärden utan åtminstone med en upplösning per minut. Finns det verkligen sådan information tillgänglig för alla platser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.